Subaru BRZ: První jízda na Nordschleife

Jak si povede nové Subaru BRZ na nejnebezpečnějším závodním okruhu světa? A jak si vůbec povede na dlouhé cestě po dálnici? Obstojí v náročné zkoušce?

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 9.6

RADOSTI:
Skutečný řidičský nástroj, který nabízí překvapivou praktičnost

STAROSTI:
Nevejdete se s helmou, jinak nic vážnějšího

Před nějakým půlrokem jsme měli na testování Toyotu GT86 a všechny v redakci si nás naprosto podmanila. Subaru BRZ, díky prodejní politice značky, která velela pustit auto na trh později, přichází až nyní.

Subaru BRZ fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Subaru BRZ fotogalerie

Sluší se nejprve zmínit rozdíly mezi oběma auty. Žádné vlastně nejsou, alespoň ty zásadní. Vesměs jsou obě auta jednovaječná dvojčata, kromě pár detailů. Mají různé přední nárazníky a světlomety, barevné odstíny, odlišné pozadí přístrojů a odstupňování výbav. Toyota nabízí svoje auto jen v jediné, vrcholné výbavě, kdežto Subaru nabízí navíc verzi ochuzenou o samosvorný diferenciál a některé prvky výbavy. A samozřejmě jsou jiné i znáčky.

Hovoří se ještě o jemném přeladění podvozku, ale upřímně řečeno, s odstupem půl roku lze jen těžko hledat rozdíly, které se pohybují v řádech nuancí. Při prvním kontaktu i delším soužití působí Subaru BRZ jako naprosto stejné auto. Takže tady bychom mohli skončit a odkázat na původní test Toyoty GT86?

Ne tak docela. Vlastně právě kvůli podobnosti a dobrým zkušenostem s Toyotou jsme si auto vybrali pro výlet na Severní smyčku legendárního okruhu Nürburgring. Prostě už víme, že je to vynikající auto, hodné tohoto úkolu.Na dálnici
Nejprve se jej ale nikdo nechce chopit. Vyhlídka 650 kilometrů na dálnici v naprostém nepohodlí a tristní praktičnost, která umožňuje jen omezený náklad, jsou ale skutečně jen předsudky. Záhy se ukazuje, jak je Subaru BRZ překvapivě schopným společníkem na delší cesty. Do zavazadlového prostoru jsem osobně naložil dva velké kufry, dvě aktovky s notebooky, fotografickou výbavu včetně stativu a širokého slideru, 22“ monitor v krabici a k tomu ještě tašku nákupu. Na týden ve dvou se tedy v klidu sbalíte.

Při jízdě ale musíte být ochotni obětovat kus komfortu. Zapomeňte, že na zadní sedadla posadíte dospělého – místa na nohy a na hlavu není nazbyt. Děti se však vejdou, a to včetně dětské sedačky. Vpředu je to však o mnoho lepší. Pohodlně se uvelebíte, nastavíte tempomat (díky Bohu, že tu je) a vyrazíte. Chytrým detailem je čalounění dveří, o které si můžete měkce opřít loket. Zajímá někoho spotřeba? Průměrných 7,5 l/100 km při dálniční rychlosti s občasným výletem k dvoustovce určitě potěší.


U čerpací stanice budete stavět často – kvůli malé nádrži. Spotřebu si drží překvapivě slušnou.

Volant jde sice stále dost ztuha a podvozek trochu poskakuje, takže řízení vyžaduje trochu více pozornosti a příliš si neodpočinete. Hluku od motoru prochází do kabiny stále dost, který nepřehluší ani nepříliš zvučné rádio, ale je třeba stále myslet na to, že je tohle auto stále spíš ostrý řidičský nástroj než pohodlný grand tourer. V autě jsem ale strávil přes 1500 kilometrů a ani na chvilku mi nepřišla cesta nepříjemná natolik, že bych chtěl vystoupit. S vědomím, že ta špetka diskomfortu stojí za zážitky, které na vás čekají v destinaci, bych klidně vyrazil na další cestu.

A náš cíl je vskutku velmi speciální. Kouzlo Nordschleife na vás totiž dýchne daleko před tím, že se k ní vůbec přiblížíte. Nějaké dvě stovky kilometrů před cílem se to na dálnici začíná podezřele hemžit nabroušenými sporťáky. Není pochyb o tom, kam mají namířeno. Atmosféra pomalu houstne, v dobrém slova smyslu. Začíná mě šimrat v žaludku, kde pociťuji směsici vzrušení a zdravého strachu.Na okruhu
Je to ale spíš respekt, který k okruhu chovám, než vyložená bázlivost. Ve chvíli, kdy kolem vás už blikají oranžové majáčky odtahovky, je totiž pozdě bědovat nad tím, že jste zrádnost okruhu podcenili. A že takových řidičů tu za celý víkend bylo…

Než se honit za nejrychlejšími časy, což většinou stejně pořádně nejde, jelikož je tu provoz místy opravdu hustý a občasné nehody vás zbrzdí, je mnohem jistější přístup uvolnit se a užívat si. K tomu je Subaru BRZ přímo předurčeno. Úzké pneumatiky a relativně nedostatečný výkon, díky němuž musíte s autem neustále pracovat, vám dodá pocit, že jedete na hraně, ačkoliv vás předjede kdejaký odstrojený Volkswagen Golf místních jinochů na prořezávaných pneumatikách.

DOPORUČUJEME: Toyota GT86 – Velký test

Na zábavě přidává také hravý podvozek. Neustále trochu poskakuje a tancuje pod vámi, a ačkoliv umí svým chováním místy trochu polekat, ve skutečnosti má překvapivě dost mechanické přilnavosti. Spíš jenom tak přátelsky poštěkává, stejně jako pes, když chce hodit klacek, ale nikdy se nesníží k tomu, aby vás kousl.

V některých chvílích vám nedostatek výkonu, především ve středních otáčkách, může vadit. Nejednou si zanaříkáte, že zrovna teď by se hodilo alespoň pár koní navíc, zejména uprostřed obrovského stoupání, ale shodit vinu na auto by bylo tak snadné. Raději obviňujte sami sebe, že jste líní se za volantem pořádně nadřít! Protože přesně tohle je pravý smysl tohoto auta.Když jenom na chvilku vypustíte, auto vám vůbec nic nedaruje. Naštěstí jenom co se týče okamžité rychlosti. V ostatních ohledech je přátelské a odpouští skutečně hodně – nezkušeného naučí a zkušeného zase odmění. Nudit se rozhodně nebudete.

Jistě, na trhání rekordů tohle auto skutečně není, ale pokud se chcete královsky a velmi přístupně pobavit, jste na správné adrese. V absolutních číslech je tady na Nürburgringu pomalé, to je holý fakt, ale o zážitky, které lze jen těžko vyčíslit, nepřijdete. Je to trochu odlišný druh zábavy, než proletět Severní smyčku maniakální rychlostí dřív, než kolega na parkovišti dokouří cigaretu. V Subaru BRZ si vychutnáváte každičký kousek trati, máte dostatek času na rozmyšlenou a hravost auta vám dovolí přesně pilovat ideální stopu. A také vás naučí vážit si kinetické energie, protože když někde pokazíte zatáčku, následující ztráta roste dominovým efektem.


V jednoduchosti je síla! Volant je kulatý, pedály těsně u sebe, řazení krátké a přesné, ruční brzda po ruce. Jenom v helmě se sem nevejdete…

Jedinou drobností, která trochu narušuje jinak skvělé zážitky, je pozice za volantem. Stále je velmi příkladná, jedna z nejlepších široko daleko. Všechno tu totiž plní funkci, kterou má – rozmístění pedálů umožňuje skvostné meziplyny, sedadla tak akorát podrží a přitom jsou pohodlná, skvěle padnoucí volant je kulatý (jak neobvyklý tvar na dnešní dobu) a bez zbytečných tlačítek. Ale malinko větší rozsah nastavení by mu určitě neuškodil. Je to opravdu jen drobnost, avšak větším problémem by mohla být skutečnost, že se ani osoba standardního vzrůstu v helmě vejde jen s obtížemi. Na českých okruzích by to nemělo být překážkou, ale třeba německé okruhy helmu vyžadují (s výjimkou Nordschleife).

Na okreskách
Když nastane na okruhu nehoda, což se téměř s jistotou výběru daní přihodí každý den, je nejlepší vydat se prozkoumávat okolní okresky. Podobný nápad mají i ostatní účastníci. Ačkoliv se tu jezdí svižně, místní policie tomu jen nečinně přihlíží – vlastně není vůbec nikde vidět. Většina řidičů totiž docela dobře ví, jak se tu má chovat, a až na pár výjimek tu panuje skutečný ráj na Zemi.Bohužel každá legrace musí jednou skončit a povinnostem se nevyhneme, takže se musíme z řidičského svatostánku odebrat zpět domů. Čeká mě dlouhá cesta zpět a přiznám se, že se docela těším, ačkoliv většina cesty povede po nudné dálnici. Začíná se smrákat, což je dobrý důvod mít se na pozoru. Mám však ještě tajný plán vzít to cestou zpět po malebných silnicích Šumavy.

Uplakané počasí totiž otevírá další dimenzi zábavy. Ne že by Subaru BRZ potřebovalo dar z nebes v podobě lijáku – záměrně je totiž nastavené tak, aby bylo trochu „uklouzané“ i za ideálních povětrnostních podmínek. Což není jen moje vnitřní podezření, ale několikrát se k tomu přiznali i samotní tvůrci.


Když se zastaví provoz na Nordschleife, okolní okresky jsou skvělým útočištěm.

Nicméně byla by škoda jen tak odpočívat, takže sahám po příslušném tlačítku a kompletně vypínám stabilizaci. Nerad bych se dostal do problému kvůli mladické přemotivovanosti, ale auto v člověku skutečně vzbuzuje tolik důvěry, že ani zmáčené cesty nejsou dostatečným argumentem k opětovnému zapnutí stabilizace. Neustálé soustředění a nutnost neošidit jediný meziplyny před zatáčkou alespoň trochu rozjasňuje jinak chmurný den.

Na dohled už je první ze série vraceček v krátém horském průsmyku, což pro samosvorný diferenciál mezi zadními koly znamená, že se konečně také trochu zahřeje. Čitelné chování umožňuje skutečně snadný přístup k nezbedným činnostem, takže se v mžiku koukám silnici bočním okénkem. A znovu. A znovu. A znovu. Tohle by zvládl i cvičený pes, tak skvěle tu všechno funguje. Dokonce i dříve kritizovaná ospalejší reakce na plyn mimo vrchní spektrum otáček není takovým problémem, jelikož stále nabízí dostatečnou progresivitu v dávkování.

Verdikt
Subaru BRZ je skvostné auto. A překvapivě velmi talentované v mnoha dalších disciplínách. Se špetkou pokory vás odveze i dál, než jen na místní závodní okruh, a pokud snad chcete jezdit jenom tam, královsky vás pobaví, něčemu přiučí, a přitom vám nevysaje peněženku.

Možná nebude chutnat úplně každému, ale my jsme po tomto druhu auta byli dlouho hladoví. Pokud jste zvyklí na dostupnou, plnotučnou porci brutálních výkonů, můžete mít z této jednohubky pocit prázdného žaludku. Pokud ale k Subaru BRZ přistoupíte s očekáváním gurmánského požitku, budete mlaskat blahem.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceplochý čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)1998
Kompresní poměr12,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)86,0 x 86,0
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolazadní, samosvorný diferenciál
Podvozek
Pneumatiky vpředu215/45 R17
Pneumatiky vzadu215/45 R17
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)147 / 200 v 7000 ot./min.
Točivý moment (Nm)205 v 6400 - 6600 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)152,2
0-100 km/h (s)7,6
Nejvyšší rychlost (km/h)230
Spotřeba paliva (l/100 km)10,4 / 6,4 / 7,8
Objem nádrže (l)50
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4240
Šířka (mm)1775
Výška (mm)1285
Rozvor náprav (mm)2570
Provozní hmotnost (kg)1305
Celková hmotnost (kg)1670
Zavazadlový prostor (l)243
Ceny
Základní cena modelu709 000 Kč
Základní cena test. verze809 000 Kč
17.5.2013 7:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist