Seat Ibiza (2002 – 2009)

Španělský Seat Ibiza sedne spíše sportovně založeným řidičům. Motoristé hledající komfort jsou na špatné adrese.

Třetí generace Seatu Ibiza přišla do prodeje v roce 2002 a to v provedení tří a pětidveřový hatchback. O rok později dostal slovo i odvozený sedan Cordoba.

Na trh bylo v roce 2003 uvedeno sportovně pojaté provedení FR (Formula Racing) s pohonnými jednotkami 1.8 T/110 kW a 1.9 TDI/96 kW. Krátce na to přišla i sportovně laděná verze Cupra s motory 1.8 T/132 kW a 1.9 TDI/118 kW. V roce 2006 prošla modelová řada faceliftem.

V nabídce automobilky vydržel vůz sedm let. V roce 2008 byl představen stejnojmenný nástupce čtvrté generace, třetí řada zmizela z prodeje o rok později. Na prodejních plochách autobazarů se ale stále často vyskytuje, a to většinou se zajímavou cenovkou.

Seat Ibiza fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Seat Ibiza fotogalerie

V bariérovém testu Euro NCAP získala Ibiza v roce 2002 za ochranu posádky při nárazu čtyři hvězdičky z pěti možných. Tedy na tehdejší dobu průměrný výsledek.

Za volantem

Palubní desku tvoří výhradně tvrdé plasty, jejich povrchová úprava však není špatná. Sedadla jsou pohodlná a prostoru dostatek. Vzadu je vzhledem ke konkurentům lehce nadprůměrný, takže ani zde se cestující nebudou cítit zle.

Zavazadelník nabídne objem 265 litrů v základním uspořádání, což je průměrná hodnota. Samozřejmě jej lze rozšířit sklopením zadních sedadel.

Jízdní vlastnosti vozu jsou dobré. V zatáčkách si nechá líbit hodně a potěší předvídatelným chování ať už jedete po kvalitní vozovce, nebo po rozbité dlažbě. Podvozek konstruktéři ale nastavili hodně tvrdě. Výsledkem je prakticky nulový jízdní komfort. Počítejte s tím, že vám dá Ibiza pocítit každou nerovnost. Jen v superlativech ale můžeme mluvit o velmi přesném a lehce jdoucím řazení.

Nepříjemný je i hluk tříválcových agregátů. To platí jak pro benzinové pohonné jednotky 1.2, tak pro turbodiesel 1.4. Zejména slabší dvanáctistovka pak nepotěší omezeným výkonem a nedostatečnou pružností ve vyšších rychlostech. Dobrou volbou není ani starý a neúsporný dvoulitr.

To jsou tedy motory, které doporučit nemůžeme. Atmosférický diesel 1.9 SDI postrádá výkon, ale potěší životností. Více temperamentu jistě poskytnou turbodiesely 1.9 TDI, které taktéž zdobí velmi nízká spotřeba nafty. Z benzinových agregátů nejsou špatné čtrnáctistovky, sportovně založení řidiči ale určitě sáhnou spíše po přeplňovaných osmnáctistovkách. Ty mnohdy trápí cívky zapalování, pozornost je dobré věnovat i stavu turbodmychadla.

Časté závady

Podle statistik je Seat Ibiza třetí generace průměrně spolehlivým automobilem. Mnoho majitelů si však stěžuje na častý výskyt drobnějších závad jako je praskání žárovek H7 ve světlometech, které jsou navíc špatně přístupné, problémy se zavíráním elektrických oken, únik motorového oleje či potíže se zapalováním u benzinových tříválců o objemu 1,2 litru.

Překvapit by vás neměly vytlučené čepy přední nápravy, opotřebená ložiska zadních kol či zatuhlá ruční brzda. Turbodiesely mohu trápit váhy vzduchu, u mnoha vozů bezdůvodně svítí kontrolka airbagu.

Motorizace

Benzinové motory: 1.2/40, 47 a 51 kW (tříválce), 1.4 16V/55, 63 a 74 kW, 1.8 T/110 a 132 kW, 2.0/85 kW.
Dieselové motory: 1.4 TDI/55 kW (tříválec), 1.9 SDI/47 kW, 1.9 TDI/74, 96 a 118 kW.

KLADY
přesné řazení a řízení
nízká spotřeba dieselů
dobré jízdní vlastnosti
odolné materiály v interiéru

ZÁPORY
nekomfortní odpružení
tříválce s omezeným výkonem a slabou pružností ve vyšších rychlostech
hlučnost tříválcových motorů

Milan Jirouš

5.9.2008 6:59| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist