Opel Zafira (1999 – 2005)

Zafira patří mezi nejvyhledávanější MPV. Získá si vás variabilitou interiéru, použité plasty jsou ale u starších vozů zklamáním.

Vůbec poprvé bylo německé MPV Opel Zafira představeno veřejnosti v roce 1997 na frankfurtském autosalonu. Tehdy šlo ale ještě o koncept. V sériové podobě vyjel vůz na silnice v lednu 1999.

Rok 2000 přinesl úpravu nabídky pohonných jednotek. Jde o zvýšení výkonu zážehové osmnáctistovky na 92 kW, novou pohonnou jednotku 2.2 16V/108 kW a uvedení nového turbodieselu 2.0 DTI.

Následující rok se objevila sportovně pojatá verze OPC s přeplňovaným agregátem 2.0 T/141 kW. Silnější přeplňovaný vznětový motor 2.2 DTI se začal prodávat v roce 2002.

Faceliftem prošel model v roce 2003. Současně došlo i k úpravě interiéru, což se projevilo především použitím hodnotněji působících plastů. V roce 2005 byla na ženevském autosalonu představena Zafira druhé generace.

Opel Zafira velká fotogalerie

Opel Zafiraa fotogalerie

Bariérovým testem Euro NCAP prošel Opel Zafira první řady v roce 2001. Za ochranu posádky při nárazu dostal pouze tři hvězdičky z pěti možných, což není nejlepší výsledek.

Za volantem
Palubní desku automobilů vyrobených před faceliftem trochu sráží lacině působící plasty. Sedadla jsou pohodlná, pro výbavu Sport to platí dvojnásob (ta nabízí i další odlišnosti jako je třeba přívod chladícího vzduchu k brzdám). U některých vozů je vzhled interiéru oživen použitím čalounění dvou barev.

Posádka má prostoru dostatek. Dokonce ani ve třetí řadě není místa extrémně málo, i když roztahovat se zde určitě nemůžete.

Systém Flex7 zaslouží jen chválu. Šesté a sedmé sedadlo jsou totiž součástí dna zavazadelníku, který v pětimístném uspořádání poskytne objem 600 litrů. Jedním tahem jde každou sedačku vysunout a vůz tak proměnit podle potřeby až na sedmimístný. V tomto případě se zavazadelník zmenší na 150 litrů.

Z hlediska spolehlivosti jsou jasně lepší zážehové pohonné jednotky. Šestnáctistovka však bude vyhovovat jen klidným řidičům, proto doporučujeme spíše motor 1.8 16V a to nejlépe po navýšení výkonu z původních 85 na 92 kW. Větší agregáty už tolik nepotěší spotřebou ani sazbou povinného ručení.

Právě z hlediska spotřeby pohonných hmot jsou ideální turbodiesely. Ty však nezřídka trápí problémy. Základní motor 2.0 DI/60 kW nabízený od počátku výroby navíc nepotěší slabou odezvou na sešlápnutí pedálu plynu.

Silnější 2.0 DTI/74 kW vybavený mezichladičem už zajistí rozumné svezení. Ještě lepší pak přirozeně můžete čekat od motoru 2.2 DTI/92 kW. Pozor si ale dejte na některé častější závady těchto pohonných jednotek.

Časté závady
Mezi problémy dieselů patří netěsnost vstřikovačů, potíže mohou dělat i váhy vzduchu. Méně časté jsou poruchy palivového čerpadla.

Nezřídka praskají žárovky ve světlometech, vyskytují se úniky motorového i převodového oleje a koroze výfuku. Ta napadá především koncový tlumič.

Též dejte pozor na funkčnost centrálního zamykání, vůle na přední nápravě a stav zadních tlumičů pérování. Mnoho vozů se potýká s nedopisujícím displejem palubního počítače.

Motorizace
Benzinové motory: 1.6 16V/74 kW, 1.8 16V/85 a 92 kW, 2.0 T/141 kW, 2.2 16V/108 kW.
Dieselové motory: 2.0 DI/60 kW, 2.0 DTI/74 kW, 2.2 DTI/92 kW.

KLADY
dobré jízdní vlastnosti
variabilní až sedmimístný interiér
cestovní komfort
úsporně vznětové motory

ZÁPORY
slabý vznětový agregát 2.0 DI
do faceliftu levně působící interiér

Milan Jirouš

23.5.2009 2:38| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist