Fiat Grande Punto (od 2005)

První generace modelu Punto se stala bestsellerem, ani druhá se neprodávala špatně. Třetí řada výrazně povyrostla, a tak ji Fiat přejmenoval na Grande Punto.

Italský Fiat Grande Punto (velká tečka) byl představen v roce 2005 na podzimním frankfurtském autosalonu. Nový tří a pětidveřový hatchback ihned zaujal zdařilým designem a na danou třídu opravdu štědrou nabídkou prostoru pro posádku.

Druhá generace Punta tím ale neskončila. Automobilka ji ponechala v nabídce s přídomkem Classic.

Již v roce 2005 prošel nováček na automobilovém trhu bariérovým testem Euro NCAP. Za ochranu posádky při nárazu získal plný počet, tedy pět hvězdiček. Ochrana dětí cestujících v autosedačce byla hodnocena třemi hvězdami z pěti možných a ohleduplnost k chodcům třeti hvězdičkami z maximálních čtyř. Výsledky tedy opravdu dobré.

Za volantem

Se zdařilým designem karoserie ladí tvarově povedená palubní deska vozu. Té vládne volant s nepřirozeně tvarovaným věncem, který patří k největším záporům automobilu.

Jeho až příliš výrazné tvarování nabádá řidiče k držení volantu v poloze „za deset dvě.“ Už řadu let se ale v autoškolách učí, že je lepší poloha „třičtvrtě na tři.“

Pochválit nemůžeme ani laciněji vypadající tvrdé plasty palubní desky. Kladně však hodnotíme pohodlná dobře tvarovaná sedadla a samozřejmě prostornost.

Tedy alespoň pokud jde o posádku. Ani vzadu se cestující tísnit nebudou. Zavazadelník na tom také není zle. Objemem 275 litrů v základním uspořádání ale ani neohromí. Nelíbí se nám naprosto otřesný zvuk při zavírání dveří. V člověku ihned vyvolává vzpomínky na Škodu Favorit.

Podvozek je dobře naladěn, nerovnosti tlumí solidně a zvolenou jízdní stopu drží s velkou snahou. Plusem jsou výkonné brzdy. Avšak velké minus představuje u Fiatu tradičně přeposilované řízení.

Pocítíte to ve vyšších rychlostech, kdy se volant „ztrácí“ v rukou. Pravda, u předchozí generace Punta byla situace horší. Přesto funkci „City“ zvyšující účinek posilovače například při parkování potřebovat nebudete.

Pokud jde o nabídku pohonných jednotek, špatnou volbu nepředstavuje základní čtyřválec 1.2/48 kW. Je totiž velmi kultivovaný, překvapivě živý a současně úsporný. Na daný objem má i celkem dobrý zvuk. Pravda, při plně vytíženém voze absenci několika koní pocítíte. Pro běžné ježdění ve dvou lidech nám však přišel tento motor naprosto ideální.

Nedoporučujeme turbodiesely 1.9 JTD a to ze dvou prostých důvodů – vyšší sazby povinného ručení a větší zatížení přední nápravy, na níž se i u lehčích motorizací vyskytují častěji vůle. Pokud toužíte po dieselu, zkuste spíše 1.3 JTD.

Časté závady

Grande Punto se potýká s praskáním žárovek ve světlometech, poruchami elektroniky a problémy s vahami vzduchu u dieselů. V silentblocích zavěšení náprav vznikají vůle, vpředu se častěji můžete setkat s vytlučenými čepy.

Některé vozy trápí i ložiska zadních kol na konci životnosti. Prozradí je typické hučení. Ve statistikách poruchovosti vůz ještě nefiguruje. Zástupci autobazarů jej ale řadí k průměru.

Motorizace

Benzinové motory: 1.2/48 kW, 1.4/57 kW, 1.4 16V/70 kW, 1.4 T-Jet/88 kW, 1.4/56 kW (Natural Power).
Dieselové motory: 1.3 JTD/55 a 66 kW, 1.9 JTD/ 88 a 96 kW.

KLADY
prostorný interiér
atraktivní design
solidní jízdní vlastnosti
výkonné motory

ZÁPORY
přeposilované řízení
pouze tvrdé plasty v interiéru
nevhodný tvar věnce volantu
zvuk při zavírání dveří

Milan Jirouš

27.2.2009 8:17| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist