Audi A4 (1994 – 2001)

Model Audi A4 nahradil oblíbené Audi 80. Designově velmi zdařilý a nadčasový automobil stále patří mezi lepší ojetiny, což se odráží i na jeho ceně.

Německá automobilka Audi představila nový sedan Audi A4 v roce 1994. Kombi pojmenované Avant dorazilo na trh o dva roky později. Rok 1998 přinesl sportovně laděnou verzi S4 s motorem 2.7 V6 biturbo o výkonu 195 kW.

Následující rok prošla modelová řada faceliftem, standardní výbava byla rozšířena o ESP a airbagy a nabídku obohatila ostrá varianta RS4 poháněná agregátem 2.7 V6 biturbo disponujícím výkonem 280 kW.

Na podzim roku 2000 byla ukončena výroba sedanu, který nahradil model druhé generace. Kombi potkal stejný osud v polovině následujícího roku.

Audi A4 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Audi A4 fotogalerie

Bariérovým testem Audi A4 první řady prošlo v roce 1997. Zisk dvě a půl hvězdičky dnes opravdu nikoho neoslní, některé vozy z téže doby dostaly ale ještě méně (například BMW 3 jeden a půl hvězdičky). Hodnotila se pouze bezpečnost posádky při nárazu, další disciplíny testů Euro NCAP vznikly až později.

Za volantem

Vůz měl na svou dobu velmi dobré dílenské zpracování, což je znát i dnes. Kvalita použitých materiálů a jejich povrchová úprava je vysoká, takže palubní deska potěší na pohled i na dotyk.

Místa nejdeme ve vozidle dostatek jak vpředu, tak vzadu. Zavazadelník sedanu nabídne objem 440 litrů v základním uspořádání, kombi poskytne o 50 litrů méně.

Chloubou automobilu jsou dobré jízdní vlastnosti. To platí pro vozy s pohonem jedné nápravy, i pro automobily s pohonem všech kol quattro. Zde je chování „á-čtyřky“ za jízdy opravdu vynikající.

Z pohonných jednotek můžeme doporučit hned několik. Buď úsporné turbodiesely 1.9 TDI/66 nebo 81 kW či atmosférický benzinový motor 1.8 20V/92 kW. Tento agregát například v mladoboleslavské Škodě Octavia nefunguje, v Audi A4 ale pracuje na jedničku. Špatnou volbou není ani jeho přeplňované provedení o výkonu 110, později 132 kW. Zde si ale dejte velký pozor na stav turba.

Dobrou volbu nepředstavuje základní pohonná jednotka 1.6/74 kW, která nemá na audi dostatek sil. Přeplňovaný vznětový šestiválec 2.5 V6 TDI/110 kW se zase vyznačuje velkým turboefektem.

Časté závady

Podle statistik patří Audi A4 první generace mezi podprůměrně spolehlivé vozy. S tím ale nesouhlasí mnoho majitelů. V zásadě platí, že u dobře udržovaného vozu není důvod k obavám.

Typickou vadu „á-čtyřky“ představuje opotřebení zavěšení přední nápravy. Důkladně ale prověřte především řízení, kde mohou vznikat vůle. Někdy se můžete setkat s vozy, které trápí netěsná chladicí soustava, známé jsou také problémy s dobíjením. Motory 1.6 může potkat porucha řídicí jednotky, turbodiesely zase závada „váhy vzduchu“.

Problémů s korozí se u „á-čtyřky“ bát nemusíte. Pozinkovaná karoserie ji podlehne jedině pokud byl vůz bouraný a ochrana plechů poškozena.

Motorizace
Benzinové motory: 1.6/74 kW, 1.8/92 kW, 1.8 T/110 a 132 kW, 2.4 V6/121 kW, 2.6 V6/110 kW, 2.7 V6 biturbo/195 a 280 kW, 2.8 V6/128 kW, 2.8 V6/142 kW
Dieselové motory: 1.9 TDI/66 a 81 kW, 2.5 V6 TDI/110 kW

KLADY
výborný pohon všech kol quattro
dobré jízdní vlastnosti
vynikající antikorozní ochrana
pružný motor 1.8 20V

ZÁPORY
vyšší ceny některých dílů
malý zavazadelník kombi
vyšší pořizovací ceny ojetin
nepovedený turbodiesel 2.5 V6/110 kW

Milan Jirouš

15.8.2008 5:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist