Srovnání: Daewoo Tacuma, Hyundai Matrix, Opel Meriva

Zájmu motoristů se těší nejen velká MPV fušující do řemesla mikrobusům, ale i opravdu malá „empévéčka“. Na tři taková, ojetá, se podíváme podrobněji.

Pod pojmem rodinný automobil si každý představuje něco trochu jiného. Jeden nedá dopustit na tradiční kombík, jiný se rozplývá nad nabídkou prostoru, jež mu nabídne velké MPV schopné přepravit až sedm cestujících. Někteří motoristé ale takovýto stěhovák nepotřebují a ani nechtějí.

Na MPV oceňují praktický tvar karoserie, který v případě potřeby umožňuje lepší využití zavazadlového prostoru, určitou vzdušnost interiéru a mnohdy i některá chytrá řešení přispívající k větší variabilitě prostoru pro posádku. Tito řidiči pak mnohdy sáhnou i po opravdu malém „empévéčku,“ jež jejich požadavky často do puntíku splňuje.

Čtěte také: 10 rad, jak nenaletět v autobazaru

Pro další srovnávací test ojetin jsme v pražské pobočce AAA AUTO hledali právě malá MPV. Nakonec jsme vybrali dva korejské vozy a jeden německý. Základním kritériem byl přitom rok výroby a motorizace. Nejprve nám padlo do oka Daewoo Tacuma poháněné agregátem o objemu 1,6 litru a výkonu 77 kW. Jen o kousek dál stál Hyundai Matrix poháněný taktéž šestnáctistovkou, avšak o výkonu 76 kW. Třetím do party se nakonec stal Opel Meriva, který má pod kapotou také šestnáctistovku, ta ale disponuje výkonem jen 64 kW.

Opel Meriva velká fotogalerie

Opel Meriva fotogalerie

Všechna auta mají v rodném listě zanesen letopočet 2003, podle údajů na palubním počítadle ale urazila rozdílnou vzdálenost a nabízejí se za jiné ceny. Tacuma má za sebou 105 000 kilometrů a stojí 59 999 Kč, ukazatel ujeté vzdálenosti v Matrixu hlásá 86 000 kilometrů a cenovka 79 999 Kč. Meriva má na počítadle cifru 177 000 km, autobazar za ni požaduje 74 999 Kč.

Jak hodnotíme
Jako vždy, i tentokrát budeme porovnávat vybrané automobily v několika disciplínách. V každé dostanou přiděleny známky od 1 do 3, které určují jejich pořadí (nejedná se tedy o průběžný stav, jde o výsledek v každém kole). V závěru výsledky jednotlivých modelů zprůměrujeme, a tak dostaneme konečné pořadí vozidel v testu.

První dvě části pojmenované SpolehlivostBezpečnost běžně posuzujeme na základě oficiálních údajů poskytnutých společnostmi TÜVEuro NCAP (pokud jsou potřebná data k dispozici). V dalších disciplínách rozhodují o pořadí naše zkušenosti s konkrétními testovanými vozidly.

Spolehlivost a bezpečnost
První dvě disciplíny tentokrát vynecháme. Důvod? Daewoo Tacuma ve statistikách TÜV zkrátka nenajdete a tak nemáme potřebná porovnatelná data. Stejně tak chybí v hodnocení bezpečnosti nárazovou zkouškou Euro NCAP. Tento test neabsolvoval ani Hyundai Matrix. Prošel jím jen Opel Meriva a to s výsledkem čtyři hvězdičky z pěti možných za ochranu posádky při nárazu (26 bodů). Vzhledem k tomu, že bezpečnostní výbavu mají automobily shodnou (2 airbagy a ABS) nelze je ani ve druhé disciplíně rozsoudit. O pořadí tedy budou rozhodovat až další kola. V nich posuzujeme konkrétní testované automobily.

Jízdní komfort

Pohodu na cestách neovlivňuje jen naladění podvozku, ale i komfort, který poskytnou sedadla, prostornost i variabilita interiéru a v neposlední řadě také výbava. Jak si stojí testované automobily? První z korejských zástupců zaujme pohodlnými sedadly. Sedačka spolujezdce je přitom otočná okolo svislé osy, což se mezi malými MPV nevidí. Potěšili nás také odkládací schránky v podlaze. Interiér je vzdušný a nedostatkem místa zde trpět nebudete.

Výbava ale čítá jen autorádio a elektricky ovládaná okna, což je na dnešní dobu dost málo. Klimatizaci zde nenajdete a právě ta nám v letním horku citelně chyběla. Nepotěší ani laciný tvrdý plast tvořící palubní desku. Zavazadelník automobilu pojme 455 litrů nákladu v základním uspořádání, což není vůbec špatné. V případě potřeby jej lez rozšířit na 1165 litrů. Podvozek vozu solidně tlumí nerovnosti. Testovaný automobil měl ale drobné vůle na přední nápravě, které o sobě při přejezdu nerovností dávaly vědět nepříjemnými zvuky.

Musíte si přečíst: 10 nejčastějších chyb při koupi ojetého auta

U Hyundaie Matrix byl podvozek tišší, bez nežádoucích vůlí, ale také o něco tužší. Přesto zajistil dostatek pohodlí, i když větší příčné nerovnosti se mu zrovna moc nezdály. Matrix stejně jako Meriva za Tacumou značně zaostává v nabídce místa pro zavazadla. Oba zmiňované vozy totiž přepraví jen 350 litrů v základním uspořádání. Rozvor mají korejci shodný 2600 mm, německý zástupce 2630 mm. Rozdíl je v délce a šířce karoserie. To vysvětluje výhodu Daewoo, jež je o více jak 200 mm delší a současně nejširší z testovaných aut.

Matrix na první pohled zaujme centrálně umístěnou přístrojovou kapličkou, jež ční z palubní desky tvořené z lacině vypadajících tvrdých plastů. Naopak potěší přítomnost držáku nápoje i praktický šuplík pod sedačkou spolujezdce. Ani zde není prostoru nedostatek, takže se cestující tísnit nebudou. Proti Daewoo má Hyundai zásadní výhodu ve výbavě bohatší o klimatizaci. Tato jediná položka navíc nám přijde dost zásadní.

Naprosto shodnou výbavu, tedy včetně klimatizace, nabízí i Opel Meriva. Ten nás potěšil nejpohodlnějšími sedadly a palubní deskou ze solidně vypadajícího plastu. Kladně hodnotíme posun zadních sedadel a falešné dno zavazadelníku, které ukrývá další prostor pro povinnou výbavu a nějaké drobnosti. Zadní sedadla jsou sice samostatná jako u Daewoo (Hyundai je má dělena v poměru 60:40), ale pokud prostřední sedačku sklopíte, ničeho tím nedosáhnete. Tacuma přitom v takovém případě nabídne v zadní straně opěradla střední sedačky dva držáky nápojů a odkládací prostor.Po stránce prostoru na tom není malé MPV značky Opel zle. Dostatek místa v oblasti kolen budou mít i dlouháni na zadních sedadlech, jen na šířku není prostoru na rozdávání. Meriva je nejužší automobil z testovaných a v oblasti ramen je to znát. Podvozek Opelu tlumí nerovnosti celkem zdatně, nejměkčí ale neni. Přesto mu nelze v tomto ohledu nic vyčítat.

Rozhodnout o vítězi v disciplíně „Jízdní komfort“ není vůbec snadné. Nejvíce místa pro posádku a zavazadla nabídne Daewoo Tacuma, proti konkurentům ale postrádá klimatizaci. To považujeme za zásadní, a tak stavíme před Daewoo německý Opel Meriva. Činíme tak i přes výrazně menší zavazadelník, který se objemem shoduje s Hyundaiem Matrix. Také ten díky klimatizaci stavíme před Daewoo. Kdyby mělo ve výbavě klimatizaci, vše by dopadlo jinak.

Vítězství v tomto kole jsme se nakonec rozhodli přiklepnout Opelu, který nás zaujal posuvem zadních sedadel a nejpříjemnějšími sedadly. Rozhodování to však nebylo lehké.

1. Opel Mariva, 2. Hyundai Matrix, 3. Daewoo Tacuma

Za volantem
Všechny tři vozy pohánějí zážehové motory o objemu 1,6 litru. Malý benzinový agregát se pro malé MPV hodí a mnoho motoristů jej favorizuje před dieselem, který naopak častěji volí zájemci o velká „empévéčka.“ Tacuma má pod kapotou jednotku 1.6 16V/77 kW. Ta si s vozem celkem bez potíží poradí. Z 0 na 100 km/h vůz rozjede za 12,2 sekundy a kombinovaná spotřeba uváděná výrobcem činí 8,3 l/100 km. Velké minus však představují brzdy náchylné k vadnutí vlivem přehřátí, jež se v horkých letních dnech dostaví snadno.

V tomto směru si nestojí nejlépe ani Matrix, který je tímto neduhem taktéž znám. Úbytek brzdného účinku ale není u Hyundaie tak citelný jako u Daewoo. Přesto se může dostavit. Matrix pohání jednotka 1.6 16V/76 kW, která má tišší běh než motor v Daewoo, Merivu však v tomto ohledu nepředčí. Výkonem se vůz řadí mezi své soupeře, rozdíl proti Daewoo Tacuma je ale naprosto minimální. V praxi to znamená, že Hyundai zrychluje z 0 na 100 km/ o 0,5 sekundy déle. Kombinovanou spotřebu má o 0,5 litru vyšší.Jeho řazení je citelně přesnější než v tacumě, oba automobily přesným pohybem řadicí páky ale zcela jistě zastíní Opel Meriva. Ten však sráží osmiventilová pohonná jednotka 1.6 o výkonu 64 kW. Sice se slušně sbírá z nízkých otáček, ale mimo město pocítí nedostatek výkonu. Vnímání potoho handicapu samozřejmě roste s narůstajícím zatížením vozu. Co říkají čísla?

Zrychlení z 0 na 100 km/h za 14,5 sekundy, kombinovaná spotřeba 7,8 litru na 100 kilometrů jízdy. Meriva tedy vykazuje nejnižší spotřebu, ale i nejhorší zrychlení. Velkou výhodou jsou nejlépe pracující brzdy a podvozek, který odvádí až nečekaně dobrou práci v zatáčkách. Po stránce jízdních vlastností se jako nejslabší jeví Daewoo Tacuma. Hyundai Matrix si poradil s držením jízdní stopy o něco lépe, na Opel ale nestačil. Meriva řidiči poskytla nejvíce jistoty a v rámci možností nejlepší zpětnou vazbu.

Motor v opelu není žádnou výhrou, dobře fungující podvozek a především pak brzdy jej ale katapultují do čela hodnocení. Lepší brzdy, řazení ale i zrychlení, to jsou výhody hyundaie proti daewoo.

1. Opel Meriva, 2. Hyundai Matrix, 3. Daewoo Tacuma

Cena, výbava a stav
Testované automobily jsou stejného věku, avšak s rozdílným kilometrovým proběhem, výbavou i cenou. Nejhůře je na tom nejlevnější Daewoo Tacuma nabízející ABS, elektrické ovládání oken a zrcátek, dva airbagy, centrální zamykání, autorádio, mlhová světla a zámek řazení. Co chybí? Přece klimatizace! Daewoo tak v našich očích nepomůže ani nejnižší cena 59 999 Kč za vůz se 105 000 ujetými kilometry na počítadle. Nad lemem zadního blatníku navíc nacházíme počínající korozi. To Hyundai Matrix vypadá zachovaleji a navíc nabízí ve výbavě i zmiňovanou klimatizaci, výhodou je také tažné zařízení.Palubní přístroje u tohoto vozu ukazují jen 86 000 ujetých kilometrů a cenovka hlásá 79 999 Kč. Opel Meriva za 74 999 korun má za sebou podle počítadla ujeté vzdálenosti nejvíce. Ukazuje totiž 177 000 km. Na stavu vozu to ale není nijak výrazně znát. Spíš nás šokuje úprava předchozího majitele, který automobil polepil stříbrnými plastovými lištami.

Vozidlo má ve výbavě i klimatizaci, tažné zařízení jako hyundai ale nenabídne. Je nejdražší z testovaných a ujelo nejvíce. To na vítězství v posledním kole srovnávacího testu ojetých MPV nevypadá, díky klimatizaci to ale nebude ani prohra.

1. Hyundai Matrix, 2. Opel Meriva, 3. Daewoo Tacuma

Verdikt
Tentokrát jsme mohli posoudit testované ojetiny pouze ve třech kolech, protože pro první dvě nebyla k dispozici potřebná data. Hodnotili jsme tři konkrétní auta, ve srovnatelném věku a s porovnatelnými motory. Nejhůře dopadlo Daewoo, které doplatilo zejména na absenci klimatizace. Naopak nejlépe si vedl opel, těžící zejména z jízdních vlastností a celkově dobrého stavu.

Konečné pořadí
1. Opel Meriva, známka 1,3
2. Hyundai Matrix, známka 1,6
3. Daewoo Tacuma, známka 3


Názory redaktorů:

„Za volant Opelu Meriva jsem usedl několikrát a vždy jsem byl spokojen. Zejména díky dobře naladěnému podvozku, příjemnému interiéru a pohodlným sedadlům. Proto by byl právě opel mou volbou. Ani další dva vozy nepotkávám poprvé, nikdy mi však nepadly do oka. Nejhůře jsem vždy vnímal daewoo, které působí chatrněji a po stránce jízdních vlastností na konkurenty zkrátka nestačí.“

„S Merivou 1.6 jsem párkrát jezdil a pamatuji si, že jela mnohem lépe než tohle auto. Ale i přes poněkud unavený motor se mi s Merivou jezdilo nejlépe. Připadal jsem si v ní jako v autě, na rozdíl od ostatních vozů, které jsou jen nutným zlem. Spíše se ukazuje, jak velký pokrok za poslední roky korejské značky udělaly, protože tahle dvě auta jsou tragédie, které nikomu nedoporučuji. Opel je jednoznačný vítěz, ale vyberte si trošku lepší a ne tolik unavené auto.“

Za zapůjčení vozů k testu děkujeme autocentru AAA AUTO

12.9.2012 10:30| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist