Souboj generací: BMW X3 3.0d vs X3 xDrive30d

První BMW X3 je považováno za jeden z nejméně povedených bavoráků moderní doby. Jak moc se tedy nová generace liší od té minulé?

Tak jsme se konečně dostali za volant nového BMW X3. Zatímco některé redakce už měly novou X3 pomalu v testech ojetin, nám se poštěstilo teprve na konci léta usednout za její volant. Od kolegů z jiných redakcí jsme slyšeli vesměs chválu, proto nás nové auto opravdu hodně zajímalo. Zajímalo nás ale také, jak moc se liší od minulé generace, takže jsme neváhali a půjčili si ještě ojetou X3 s třílitrovým dieselem, abychom měli přímé srovnání.

Když se podíváte do tabulky, je nový model bezpochyby úplně jinde. Je větší, má silnější motor, bohatší výbavu a samozřejmě i nižší „papírovou“ spotřebu paliva. A pak stačí otevřít dveře a rozdíl je opravdu ohromný. První generace BMW X3 skutečně nepatřila svým pojetím interiéru mezi prémiová auta a to je zřejmě oblast, na které se u BMW rozhodli zapracovat snad nejvíce. Změna je markantní a právě nové BMW X3 je to, ve kterém byste chtěli trávit dlouhé hodiny. Konečně to tu totiž vypadá jako v opravdovém prémiovém autě za jeden a půl milionu.

BMW X3 velká fotogalerie

BMW X3 fotogalerie

Co je ovšem překvapivé, je určitý druh optického klamu. Když jsem totiž usedl za volant staré X3, měl jsem pocit, že sedím v o třídu menším autě – jako bych přelezl z Mercedesu GL do Škody Yeti. Jenže když jsme pak zaparkovali obě X3 vedle sebe, rozdíl nebyl tak velký. A to potvrzuje i tabulka – stará X3 je dlouhá 4569 mm a nová 4648 mm. Rozdíl nečiní ani 10 cm, přesto je uvnitř nového auta pocitově mnohem více místa – a to nejen vepředu, ale i vzadu.Přesto nelze říci, že by stará X3 byla vyloženě špatná. Skoro všichni její intiér kritizují, ale s odstupem času (a vzláště když zvážíte propad ceny ojetého auta) už není vnitřek první generace tak špatný a zdá se i celkem akceptovatelný. A navíc je odolný a celkem kvalitní. Ergonomie je po vzoru starších BMW jednoduchá a jasná. Prostě přijdu, otočím klíčkem, zařadím jedničku a jedu. V novém autě je mnohem více tlačítek, knoflíků, přístrojů a displejů. Působí mnohem komplikovaněji a například joystick místo klasického voliče automatické převodovky dokáže občas pěkně otravovat – zejména svojí pomalou reakcí a chodem bez odezvy. Nikdy tak přesně nevíte, zda jste zařadili D, nebo tam pořád máte neutrál. Stačí špatně a nedůrazně do voliče strčit a pak jen jako ňouma stojíte na místě na plynu a vytáčíte diesel naprázdno, zatímco za vámi lidé už troubí.

Toho se ve starém autě nedočkáte, protože je velmi srozumitelné a přátelské. A má manuál. Neotravuje pípáním a nechce po vás osmdesátkrát ověřit a potvrdit každý zamýšlený úkon – funguje zkrátka dobře jako německé auto. Jakmile jsme ale odjeli od myčky a vyrazili na místo focení, zjišťuji, jaký ohromný rozdíl je mezi oběma motory. Staré auto vlastně vůbec nejede.

Ještě před šesti lety byl výkon 204 koní a točivý moment 410 Nm z třílitrového šestiválcového dieselu naprosto v pořádku, ale dnes takových hodnot dosahují čtyřválcové dvoulitry. Nové auto má mnohem zajímavějších 258 koní a především masivních 560 Nm. Rozdíl je opravdu znát. Akcelerace staré X3 není špatná, ale je spíše taková vlažná, akceptovatelná. Nová X3 xDrive30d ale působí, jako by měla osmiválec – i díky poměrně horlivé automatické převodovce vystřelí z místa okamžitě a také pružné zrychlení na libovolný rychlostní stupeň je jako z jiného světa.Starší BMW X3 je takové rozvážnější, ale co ztrácí na hrubé síle, to vynahrazuje komunikací s řidičem. Nečekal bych, že skutečně mohlo nějaké SUV a také nejvíce kritizované BMW své doby být tak komunikativní. Řízení má sice mnohem pomalejší převod a musí se volantem otáčet více než v nové X3, ale má dobrou odezvu a vysílá do dlaní informace o zbývající trakci předních kol. Ničeho takového už se od nové X3 xDrive30d nedočkáte. Ve staré auto tak člověk velmi brzy získá důvěru a hned víte, co si můžete dovolit. U nového modelu trvá dlouho, než odhalíte meze přilnavosti a než zjistíte, kam až můžete s autem zajít. Nemusíme diskutovat nad tím, že samotné jízdní vlastnosti nového auta jsou o poznání lepší, ale stará X3 je více BMW – zaměstnává řidiče.

Posun je samozřejmě znát i na ochotě auta pomáhat a řešit krizové situace. Současné BMW X3 je překvapivě lehčí (stará X3 3.0d váží 1925 kg, nová X3 xDrive30d ukáže na váze 1875 kg) a také je mnohem jistější na brzdách. Staré auto potřebuje rovný povrch, aby zastavilo přesvědčivě. Stačí ale ťuknout do brzd v nájezdu do zatáčky nebo na rozbitém povrchu a budete mít najednou plné ruce práce. Sice tu máte stabilizační systém, rozdělovač brzdné síly a podobné samozřejmosti, ale moderní auto všechny problémy řeší mnohem rychleji, jemněji a citlivěji.Všechna ta elektronika ale občas leze i na nervy. Když jsme třeba obě auta fotili, nová X3 nám nedovolila popojíždět s otevřenými dveřmi, obtěžovala neustálým automatickým zamykáním a všemožným pípáním a hvízdáním. Staré auto poslouchalo na slovo a neodmlouvalo. A staré auto mi také přišlo komfortnější. Při ustálené klidné jízdě pracoval podvozek první generace X3 tiše a především mnohem zdařileji pohlcoval nerovnosti. Možná ale za to mohly i obyčejné pneumatiky s vysokým profilem. Nová X3 totiž jezdila na nízkoprofilových gumách run-flat a bylo cítit, jak neustále jemně vibruje a otřásá se. Tlumiče nové X3 sice kopírují silnici rychleji a přesněji, ale auto je příliš tuhé a v porovnání se starou generací nepůsobí vůbec komfortně, pokud nejedete po superhladké dálnici. U nového auta obtěžuje i valivý hluk, ale na druhou stranu, u starší X3 zase při vyšší rychlosti nepřeslechnete motor a hluk aerodynamický, takže při dálničních 130 km/h bude nové auto možná dokonce o kousíček tišší a příjemnější.Čím vás ale nové auto nepotěší, je spotřeba paliva. Silný diesel si vybral svou daň a jezdit za méně než 9 litrů v kombinovaném provozu je prakticky nemožné. Starý model, přestože v technickém průkazu najdete jiné hodnoty, se v reálném provozu spokojí s méně než 8 litry na 100 km a mimo město pak spotřeba dále klesala k výsledným sedmi litrům. Se silnější novinkou jsme se pak pod 8,5 litru už nedostali. No vidíte, a BMW udává kombinovanou spotřebu 8,4 litru na 100 km u starého auta a 6,0 litru na 100 km u nového. Nevěřte udávaným hodnotám spotřeby

BMW X3 3.0d z roku 2004 ztratilo ze své původní ceny už více než milion korun, což nový model za milion a půl teprve čeká. Jestli ale bude po sedmi letech propad takový, to ukáže až čas. Nové auto je pochopitelně propracovanější, ale všechna ta elektronika na palubě vznáší otázku, jestli bude i po sedmi letech také spolehlivé a bezporuchové jako celkem primitivní a jednoduchá stará X3. Uvidíme.

Verdikt
Pravděpodobně čekáte obvyklé hodnocení, že „nové BMW X3 udělalo velký krok kupředu“ a že je to dobré auto. Mě spíše zaráží jedna věc. Ačkoli byla minulá generace X3 kritizována jako nepříliš dobré a takové nedotažené BMW, v přímém srovnání s tou novou není zas o tolik horší, pokud nebudeme auta hodnotit jen podle dynamického potenciálu. Přitom právě nová X3 je velmi dobré auto… Znamená to tedy, že jsou BMW už jen průměrné produkty, které se s každou novou generací nedokáží pořádně zlepšit? Věřme, že ne. Třeba se jen naše nároky snížily.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový šestiválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2993
Kompresní poměr17,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)84,0 x 90,0
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)150 / 204 v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)410 v 1500 - 3500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)106
0-100 km/h (s)7,9
Nejvyšší rychlost (km/h)218
Spotřeba paliva (l/100 km)11,1 / 6,9 / 8,4
Objem nádrže (l)67
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4565
Šířka (mm)1853
Výška (mm)1674
Rozvor náprav (mm)2795
Provozní hmotnost (kg)1925
Zavazadlový prostor (l)480
Ceny
Cena testovaného vozupřibližně 300 000 Kč
8.11.2011 7:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist