Škola jízdy

Pro všechny, kdo chtějí lépe a bezpečněji řídit auto je tu poradna školy jízdy. V provozu nezabíjí rychlost, ale nepozornost a špatné návyky. Pomůžeme vám je odstranit. Chcete zlepšit svoji jízdu a bezpečnost na silnici?

Pro psaní dotazu do poradny musíte být přihlášen/a.

Přihlaste se zde


Dotazy

  • Dotaz: Zajímalo by mě, jestli u manuální

    Dobrý den, zajímalo by mě, jestli u manuální převodovky jsou nějaká rizika při přeřazení o 2 rychlostní stupně nahoru (třeba z trojky přímo na pětku). Může to mít nějaký negativní vliv na převodovku nebo motor? Díky.

    Odpověď:

    Dobrý den,
    tato otázka trápí motoristy odnepaměti a těžko říci, ale kupodivu vám na ni nikdo nedá měřěním podpořenou odpověď. Je to nejspíš proto, že žádná velká rizika nehrozí.

    Teoreticky při přeskakování stupňů řazením z 3. rovnou na 5. stupeň (jako příklad) šetříte synchronizační kroužek na čtyřce, ale dáte dvakrát tolik zabrat kroužku na pátém stupni, který se musí vyrovnat s vtším rozdílem otáček, než na jaký je stavěný. Výsledkem může být předčasné opotřebení kroužku. Teoreticky.

    Prakticky při řazení směrem vzhůru stejně nejspíš čekáte, až se otáčky přibližně srovnají samy - zvlášť když řadíte o dva stupně najednou, a tedy zřejmě nespěcháte. K žádnému výraznému opotřebení by tedy dojít nemělo.

    Problém může nastat snad při podřazování, kdy jsou synchronizační kroužky vystaveny většímu zatížení. Všichni už jsme slyšeli o lidech, kteří předčasně opotřebovali synchronizační kroužky pravidelným rychlým podřazováním například ze čtyřky přímo na dvojku, spojeným s intenzivním brzděním motorem. To je však poněkud extrémní příklad.

    Problém je, že takového člověka nikdo z nás nezná osobně. Jde spíš o teoretický problém a nejaká - nevelká - rizika hrozí, zvlášť pokud se vám z přeskakování konkrétních stupňů stane rutina. Při řazení nahoru, na které se ptáte vy, je pak v podstatě bez rizik. Zejména za předpokladu, že se provádí v klidu a beze spěchu.

    Martin Plaštiak

    21.11.2011 10:41

  • Dotaz: Poraďte mi … 

    chci co

    Dobrý den, poraďte mi ... 

    Chci co nejvíc jezdit a pracovat na sobě, veřejné silnice nepřipadají v úvahu, parkoviště zavrhuji. Teď jsem bohužel propásl veřejné jízdy v Mostě. Kdy a kde tedy jezdit, ideálně na okruhu, aby to mělo smysl, nejde mi o bezduché kroužení, chci se učit. 

    Děkuji, Petr Macháček

    Odpověď:

    ​Dobrý den,
    pokud na sobě chcete opravdu pracovat, tak silnice jsou nevhodné z bezpečnostních důvodů, to je zřejmé a na parkovišti se toho také moc nenaučíte, maximálně odhalíte, jak se chová vaše auto při ztrátě adheze, když prošlápnete plyn. 

    Podle mých zkušeností se bez jasně vyznačené dráhy a možnosti opakovat průjezdy nic moc nenaučíte, takže to chce v optimálním případě závodní okruh. Veřejné jízdy v Mostě a Brně jsou super, pokud chcete vyzkoušet okruh a "pokecat," ale vzhledem k vysoké návštěvnosti je dost riskantní se právě tehdy něco učit. Navíc když se učit, tak od někoho. Jako samouk nedokážete odhalit chyby a odstranit je.

    Pokud vím, tak třeba Klub sportovních aut pořádá klubové srazy, na kterých jsou k dispozici instruktoři, kolega Dalibor na takovém školení byl. Školit se lze i na polygonu v Mostě, tam dostanete skvělé, hlavně teoretické, základy. Já osobně nejraději jezdím do Sosnové, Bělé nebo do Mýta, prostě tam, kde má akci AmaterCup.  

    Tak jako tak potřebujete teoretické vzdělání, na kterém můžete stavět - je nutné vědět, proč se auto chová tak, jak se chová a co s tím můžete udělat vy.

    Filip Rakovan

    11.11.2011 14:20

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist