autoweb.cz > Škoda > Škoda Superb > Škoda Superb Combi 2.0 TSI 280 k 4×4 DSG Laurin & Klement (2015)
Škoda Superb Combi 2.0 TSI 280 k 4×4 DSG Laurin & Klement (2015)
Dynamika 8
Chování na silnici 9
Provozní náklady 8
Praktičnost 10
X-Factor 7
Celkové hodnocení 8.4
Radosti
Vnitřní prostor; komfort podvozku; lehkost, s jakou se pohybuje po silnici
Starosti
Vlažný výkon; spotřeba paliva; interiér až moc podobný Octavii
Psát test nové Škody Superb Combi je velmi nevděčná úloha. Milovníci značky mne odsoudí, že jsem ji dostatečně nevychválil, z druhé strany barikády zase budu nařčen z úplatnosti, že jsem ji ani trochu nezostudil. Ještě že nestojím před mikrofonem na jevišti stand-up comedy, ale schovávám se v relativní anonymitě za počítačem, protože dnes by ze mne pod přívalem shnilých rajčat a vajíček teklo lečo.
Ovšem je mojí prací zůstat zcela nestranný a hledět na věc objektivně, to zaprvé. Zadruhé tohle auto ve mne vlastně nevzbudilo ani nadšení, ani nevoli. Asi se nezavděčím nikomu, ale tohle je prostě docela normální auto. A to i ve vrcholné verzi s motorem 2.0 TSI, výkonem 280 koní, pohonem všech kol, převodovkou DSG a výbavě Laurin & Klement.
Interiér
Vnitřek vozu je přesně takový, jaký čekáte. Psát o tom, že je opravdu velký, by bylo nošením sov do Athén, ale přesto… Vpředu se uvelebí dlouháni i prostorově výrazní, vzadu je na délku tolik místa, že mluvenému slovu zepředu téměř nerozumíte a kufr je, jak jinak, obrovitý. Přiznám se, že ani z hlavy nevím, jaký má objem, protože jsem prostě odmítl přistoupit na euforii kolem jeho velikosti, takže když dovolíte, podívám se, až budu vyplňovat tabulku technických údajů. Všiml jsem si ale, že je úhledně tvarovaný a využitelnou se zdá být většina jeho objemu, i ve schránkách nebo pod dvojitou podlahou.
Po praktické stránce není vlajkové lodi Škodovky co vytknout, a to ani z ergonomického hlediska. Pracoviště řidiče je designově poněkud strohé, nejvíce mi asi vadí až příliš velká podobnost s Octavií, ale germánskou úhlednost a kvalitní zpracování mu neodepřete. Bez přešlapů to ale také není a megalomanství tu v některých ohledech dost narazilo. Vadila mi třeba obrovská schránka pod loketní opěrkou, která při každém otevření kvůli své délce neuvěřitelně překáží. Také mi hlava nebere, proč tu jsou tři miniaturní a neflexibilní držáky na pití, když by bohatě stačily dva větší a nastavitelné. A také mi tu nesedí zelená linka podsvícení, která ale naštěstí jde přenastavit. Jenom za nic na světě nemohu najít, kde bych to měl udělat.
Pohon
Přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec není úplně tím, co bych si představoval jako vrchol v autě, které si dělá ambice být luxusním kočárem. Vysvětloval jsem to už ve srovnávacím testu Volkswagenu Passat proti Mercedesu třídy S, takže to nebudu znovu zdlouhavě rozebírat, jádro problému vězí v tom, že čtyřválcem dojem přepychu prostě nenavodíte. Ale když to stačí i prezidentovi, tak to musí stačit přece každému…
Jenže tak jednoduché to není. Papírové hodnoty a původ v divoké Cupře sice slibují slušné rodeo, jenže tady jako by se z motoru vytratila značná část elánu. Zůstaly mu všechny jeho výhody, jako třeba krásně lineární podání výkonu, příjemně zastřený zvuk, a Superb s ním dokáže být slušně hbitý, to ano, ale chybí mu taková výbušnost a taková ta nenucenost, kterou by si tohle auto zasloužilo. Chápu, že třeba u taxíku, který se celý život jen loudá po městě, zřejmě bude stačit i základní turbodiesel, pro dynamičtěji založeného řidiče je tohle ale takové minimum.
Spotřeba
Ze všeho nejvíce podezřívám hmotnost, která v případě Škody Superb s vrcholným motorem, automatickou převodovkou a pohonem všech kol není nejmenší, konkrétně 1635 kg. Počítejte ale ještě s pořádnou náloží výbavy a při plném obsazení se rázem dostanete přes dvě tuny, což se kromě výkonů značně podepíše i na spotřebě paliva. A přece si nekupujete Superba, abyste v něm vozili jen vzduch, že?
„Motor jede svižně, ale chybí mu
nenucenost, kterou by si tohle auto zasloužilo.„
Takže jsem naložil rodinu a jel na výlet. Papírové údaje spotřeby hlásají 9,0 l/100 km ve městě, 6,2 l/100 km mimo a 7,2 l/100 km kombinovaně, ve skutečnosti jsem vykázal spotřebu zhruba o litr vyšší. Jemnou nohou jsem po městě jezdil minimálně za deset litrů, a to i s prázdným autem, dálniční stotřicítkou za devět litrů a volným a ustáleným tempem tak za sedm litrů.
Ovladatelnost
Od Škody Superb zřejmě budete očekávat komfortní jízdu, nejsilnější verze si ale říká také o něco schopností v zatáčkách, což je kombinace na vyladění nadmíru nelehká. Tolikrát v historii jsme se mohli přesvědčit, že když chtějí inženýři od podvozku obojí, nemusejí také dostat ani jedno. To ale naštěstí není případ nového Superbu.
Zejména s adaptivním podvozkem, který stojí přijatelných 25 tisíc korun (u výbavy Laurin & Klement bez příplatku) a je téměř nutností, je podvozek opravdu pohodlný. Nerovnosti pobírá s přehledem a k posádce propustí ruchy jen tlumeně. Vlastně jsem jej za celou dobu z komfortního režimu snad ani nepřepnul. Jen jednou jsem si zkusil Sport, abych věděl, co to dělá, a zase vrátil vše do Comfortu.
Protože i v tomto režimu se vrhá do zatáček se stejnou lehkostí, s jakou pluje po rovinách. Proti ostřejšímu nájezdu do zatáčky sice protestuje náznakem nedotáčivosti, ale stačí jen nepatrně ubrat plyn, a začne se přirozeně stáčet. Nejen že je to intuitivní, ale místy také zábavné. Dostatek přilnavosti a stability pak počítejte jako samozřejmost. Ani řízení není úplně špatné, i když více zpětné vazby by si určitě zasloužilo. Sportovní nastavení sice přidá na tuhosti odporu, ale zpřetrhané komunikační vazby dohromady nesespřádá.
Verdikt
Nová Škoda Superb Combi 2.0 TSI 4×4 DSG není nijak drtivě rychlý vlk v rouše beránčím, tedy výkony Cupry ve větším balení příliš neočekávejte. Ovšem za příjemně svižné a ovladatelné auto se špetkou zábavy, když na to přijde, ji považovat určitě lze.
Přidejte si k tomu tradiční prostornost, praktičnost, zpracování a eleganci a máte před sebou auto, kterému svoje srdce zřejmě neobětujete, ale rozumem se mu odolává jen velmi těžko. Ano, nová Škoda Superb je dobré auto, ale je to pořád jenom auto. Nic víc, nic míň.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1984 |
Kompresní poměr | 9,3 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 82,5 x 92,8 |
Převodovka | šestistupňová dvouspojková |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry McPherson |
Vzadu | víceprvkové zavěšení |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | kotoučové |
Pneumatiky vpředu | 235/45 R18 |
Pneumatiky vzadu | 235/45 R18 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 206 / 280 v 5600 - 6500 |
Točivý moment (Nm) | 350 v 1700 - 5600 |
Výkon/hmotnost (k/t) | 171 |
0-100 km/h (s) | 5,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 9,0 / 6,2 / 7,2 |
Objem nádrže (l) | 66 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4856 |
Šířka (mm) | 1864 |
Výška (mm) | 1477 |
Rozvor náprav (mm) | 2841 |
Provozní hmotnost (kg) | 1635 |
Celková hmotnost (kg) | 2275 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 2200 |
Zavazadlový prostor (l) | 660 / 1950 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 644 900,- (1.4 TSI 150 k Active) |
Základní cena test. verze | 1 001 900,- (2.0 TSI 280 k Ambition) |
Cena testovaného vozu | 1 126 900,- (2.0 TSI 280 k L & K) |