Škoda Superb 2013: První dojmy

Vrcholný model mladoboleslavské škodovky dostal novou příď, tím ale výčet nejvýraznějších změn pomalu končí.

Rozhodně se nedá říci, že omlazení Škody Superb muselo nevyhnutelně přijít. I po mnoha letech (prodává se od roku 2008) vypadal Superb pořád líbivě, což ostatně potvrzují i loňské prodeje. Že citelně zestárl si člověk uvědomil až ve chvíli, když ho postavil mezi Rapidnovou Octavii.

Změnit tento stav má právě aktuální facelift. Čeho si na první dobrou nejspíš nevšimnete, je přepracovaný design až po úroveň A sloupků. Respektive to, že kromě jiného nárazníku je nová kapota s prolisy do V nebo blatníky. S moderní DNA automobilky přišla i jiná mřížka chladiče a nejnovější provedení loga.

A samozřejmě jsou tady úplně nové světlomety. Nechybí LED technika složená ze tří světelných pruhů, z nichž dva slouží pro denní svícení, třetí má na starosti výhradně blinkry. Do tří napočítáte i vzadu, litera písmene C se v grafice zadních svítilen opakuje právě třikrát, a ano, je to stejné jako u Octavie.Když už jsme u provedení zadní části, u kombíku se toho v zásadě moc nezměnilo, přibyly šikmé prolisy, jemné změny najdete na nárazníku, ale to je všechno. Výrazně více práce odvedli návrháři na zadních partií u sedanu, což ostatně byla při modernizaci Superbu ta vůbec nejdiskutovanější část.

Registrační značka se po vzoru Combi přesunula do víka kufru a nový tvar dostaly zadní světlomety. Pokud budu mluvit za sebe, autu to trochu pomohlo, ale kombi je pro mne z této dvojice stále to pohlednější. Příjemnou technickou změnou je u sedanu přepracované ovládání kufru TwinDoor – tlačítko uprostřed dělá ze Superbu sedan, tlačítko vpravo liftback. Jednoduché jak facka, pryč je jednotné tlačítko pro obě verze a nutnost získat pro otevírání „grif.“

Škoda Superb II fotogalerie – vše co potřebujete vidět

škoda superb II 2 fotogalerie

Abychom měli výčet změn kompletní, nesmíme vynechat interiér, kam se nastěhoval ostřeji tvarovaný volant, jiná hlavice řadicí páky a (prý) i nové kombinace interiéru. Nevím, neviděl jsem, a pokud jsem viděl, nebyly rozdíly tak znatelné, že bych si jich všiml. Interiér Superbu je prostě pořád takový, jaký býval.

Tedy pokud se vám nelíbil, zalíbení v něm jen díky volantu nejspíš nenajdete, pokud se vám líbil, bude se vám líbit stále. Materiály jsou na tradiční úrovni, ale objektivně je třeba přiznat, že doba mezitím pokročila – co bylo kvalitativně na špičce v roce 2008 už není vrcholem teď, totéž se dá poznamenat na adresu elektronického vybavení na palubě.


Nový volant, nová řadicí páka. Všechno ostatní zůstalo při starém, tedy i multimediální výbava v čele s navigací Columbus.DOPORUČUJEME: Škoda Octavia 1.2 TSI

Nastává tak poměrně komická situace, při které může být ve výsledku Octavia výrazně lépe vybavená, než výše postavený Superb. Uvnitř se nachází (dnes již překonaný) systém Columbus s malou obrazovkou i rozlišením.

Marně byste hledali radarový tempomat nebo barevný displej palubního počítače, obojí známé ze třetí generace Octavie. Zkrátka, facelift nezasahoval nijak do hloubky, a kompletní výměna multimediálního systému by asi byla tak nákladná, že se dočkáme nejspíš až u třetí generace.

Tím se dostávám i k motorizacím, které zůstávají téměř beze změn. V nabídce je tedy dál atmosférický šestiválec 3,6 FSI, pořád výhradně v kombinaci s pohonem všech kol a automatickou převodovkou.

Základní naftová jednotka 1,6 TDI je odteď k dispozici i se sedmistupňovým automatem DSG, verze s manuálem standardně nabídne šest stupňů. Specifikace se dvěma litry objemu o výkonu 140 koní a pohonem všech kol je k dispozici s přímo řazenou převodovkou, naopak u silnější verze s výkonem 170 koní a pohonem 4×4 se dočkáte výlučně šestistupňového DSG. A to je vše, přátelé.


Kombi je pořád z dvojice to pohlednější. I proto se toho do jeho vzhledu zasahovalo méně, než do sedanu.V zásadě tedy nezáleželo na tom, do které motorizace usednu, a ostatně jsem ani moc neměl na výběr, protože na mne zbyl jen motor 2,0 TDI o výkonu 170 koní. „Můj“ dvoulitr se ukrýval pod kapotou kombíku a roztáčel přední kola přes šestistupňový manuál. Tedy starý známý kousek, který už jsme měli nesčetněkrát v testu, takže jistě víte, že pod kapotou Superbu je dobře odhlučněný. Zároveň víte, že jsem měl pod pravou nohou k dispozici 350 Nm, a to v rozsahu 1750 – 2500 otáček. S autem krouťák hýbal jako vždy více než ochotně, a to i na silnicích, které bych jinak považoval jako stvořené pro takové Clio RS. Jenže i Superb na nich funguje překvapivě dobře.

Ano, citelně se naklání a sedadla nemají téměř žádné boční vedení, ale spíš než na hranice podvozku nebo brzd narazíte na limit pneumatik, kterým se sportování nebude moc líbit. Dlouhý „parník“ zkrátka něco váží a jízdě je třeba s tím počítat. Auto naštěstí dává vědět dlouho dopředu hranice svých možností, takže máte hodně času s tím něco dělat. Typicky ubrat plyn, protože jinak se budete potýkat s nedotáčivostí.

Zákony fyziky se od svezení se starým modelem nezměnily, stejně jako se nezměnil komfortně naladěný podvozek. Poddajnost jízdy je na velmi dobré úrovni, a to i na rakouském asfaltu, který rozhodně není tak dokonale hladký, jako ten v Portugalsku, kde se světu představila nejnovější Octavia.

DOPORUČUJEME: Škoda Octavia 2.0 – srovnání dvou generacíCeny
Základní cena Superbu už nějakou dobu není tajemstvím. V základním provedení 1,4 TSI a výbavou Active ho pořídíte za 539 900 Kč (dosud to bylo 580 900 Kč), obdobně „upravené“ ceny najdete u všech motorizací. Ty můžete podrobně prostudovat i v konfigurátoru na webu automobilky, který už faceliftovaný model obsahuje.

Mimo jiné zjistíte to, že zadní LED diody jsou standardem i pro základní verzi, zatímco u předních se bez nich budete muset obejít. Dále ve standardu dostanete stabilizaci, šestici airbagů, klimatizaci a 16″ ocelová kola. S výbavou Ambition přijdete k Bi-Xenonům s LED pro denní svícení nebo litým kolům, volant bude potažený kůží a užijete si dvouzónové klimatizace. K tomu přidejte kolenní airbag nebo mlhovky se zatáčecí funkcí.

Téměř plně vybavená verze Elegance stojí na 17″ kolech, lišty jsou v designu dřeva a kromě toho můžete počítat s tempomatem, se systémem monitorujícím tlak v pneumatikách, bi-xenony nebo parkovacím asistentem vzadu. Samotným vrcholem nabídky je potom opulentní výbava Laurin & Klement (od 839 900 Kč) s exkluzivním koženým interiérem, osmnáctipalcovými koly, autorádiem na 6 CD a hromadou dalších funkcí.

Závěr
Až na několik dílčích změn vše zůstalo v podstatě při starém, ale to už tak u faceliftu bývá. Ze Superbu se mávnutím kouzelného proutku nestalo zcela jiné auto s odlišným charakterem, je to pořád pohodlný dopravník s velkým kufrem, útulným interiérem a širokou nabídkou motorů.

Někoho by možná mohla mrzet chybějící příplatková výbava ve srovnání s nabídkou nové Škody Octavia, je ale třeba pochopit, že omlazení Superbu přišlo jako mezikrok k nové generaci, která dorazí nejspíš už za dva roky. Kompromisy faceliftu kompenzuje nová, zákaznicky příznivější cenová politika.

Ondřej Lilling

15.5.2013 7:00| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist