Škoda RS slaví 40 let

První modely s označením RS zahájily éru „ostrých“ škodovek už v roce 1974. Jak se kult během čtyř dekád posunul?

První modely s označením RS zahájily éru „ostrých“ škodovek už v roce 1974. Jak se kult RS během čtyř dekád posunul? Nejprve si připomeňme, co zkratka RS znamená, protože jakkoli tak nějak podvědomě evokuje sportovní modely té které automobilky,“ u různých značek vychází z různých výrazů. Tak třeba Renn Sport u Porsche… Každopádně u Škoda Auto RS představuje Rally Sport.

Co bylo cílem vývoje? To, aby Škoda mohla startovat i ve vyšších, velkoobjemových třídách a mohla na závodních tratích úspěšně konkurovat renomovaným značkám. Po šesti měsících příprav představila automobilka Škoda na jaře 1974 tři supersporty (jeden exemplář 180 RS a dva vozy 200 RS), které v červnu téhož roku poprvé nastoupily na start oficiální automobilové soutěže.

Pod kapotou modelu Škoda 200 RS pracoval dvoulitrový čtyřválec OHC s výkonem 163 koní. Maximálka byla 210 km/h. Vůz přesvědčil nejen zrychlením a vysokou rychlostí, ale také vynikajícími jízdními vlastnostmi, k nimž výrazně přispěla nově vyvinutá zadní náprava s vlečenými rameny. Převodovku dodalo Porsche.

Pojďme ke Škodě 130 RS, ke zrození legendy automobilového sportu. Na základě pozitivních zkušenosti s vozem 200 RS dospěli odpovědní činitelé v mladoboleslavské automobilce k závěru vyrobit všestranně použitelný soutěžní vůz. O pouhý rok později, v sezóně 1975, vyjela na mezinárodní závodní tratě Škoda 130 RS a značka měla před sebou šest let úspěchů v automobilových soutěžích. Je to tak, Škoda 130 RS se stála jedním z nejúspěšnějších závodních vozů své doby a až do začátku 80. let výrazně zasahovala do výsledkových listin jak na rally, tak při závodech na okruzích. Pro mnoho motoristických fanoušků byla Škoda 130 RS „Porsche Východu.“ Což bez přehánění byla, a pokud „ereso něco limitovalo, tak snad jen deficit výkonu oproti silnějším motorům konkurence.

Ve své třdě včak byla Škoda (téměř) neporazitelná. Největších úspěchů dosáhla Škoda 130 RS na Rally Monte Carlo v roce 1977, kde obsadila první dvě místa v objemové třídě do 1300 cm3, na okruzích si pak „ereso“ připsalo vítězství na mistrovství Evropy cestovních vozů v roce 1981, zvítězilo i na domácích soutěžích, jako třeba na Barum Rallye, Rallye Bohemia nebo Rallye Šumava.

Škoda Octavia RS TDI na Nordschleife

Zobrazit všechny fotografie

Něco má lo k technice – srdcem vozu byl a stále u dochovaných exemplářů je čtyřválec o objemu 1,3 litru a výkonu 140 koní, umístěný vzadu, pohánějící zadní nápravu. Závodní charakteristika motoru odpovídá jeho konstrukci, kde našly uplatnění dva karburátory Weber, osmikanálová hlava a mazání se suchou skříní. Tento soutěžní speciál s délkou přibližně 4 metry, šířkou 1,72 metru a výškou 1,34 metru dosahuje podle zpřevodování maximální rychlosti až 220 km/h. Výroba speciálu Škoda 130 RS běžela až do roku 1981, kdy pak byla tradice mladoboleslavských automobilů s označením RS přerušena na bezmála dvacet let až do příchodu Octavie RS první generace.

28.5.2014 11:59| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist