Škoda Rapid 1.6 TDI (105 k)

Levný mladoboleslavský sedan má jasně namířeno proti francouzské konkurenci. Ve výsledku ale není zase až tak levný. A vadí to vůbec?

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 8

RADOSTI
Vynikající spotřeba, schopnost maskovat svůj laciný původ…

STAROSTI
…který ale drobnými detaily občas vyjde najevo

Škoda Rapid fotogalerie – vše co potřebujete vidět

škoda rapid fotogalerie

Škoda Rapid je mladoboleslavskou odpovědí na laciné sedany, které se poslední dobou přesunuly z východních zemí do Evropy a zaplavily tak i náš trh. Hlavními konkurenty jsou francouzská dvojčata Peugeot 301Citroën C-Elysée. A hned ze začátku mohu prozradit, že v souboji s nimi levná Škodovka vede.

Ačkoliv ve skutečnosti vůbec není tak levná, jak se na první pohled tváří. Škodovka už na hlasitou kritiku cenové hladiny Rapidu zareagovala, s cenovkou začínající na 269 900 Kč však na francouzské soupeře stále o pár desítek tisíc ztrácí. Nejsilnější motorizace 1.6 TDI o výkonu 105 koní nemá mezi „francouzy“ konkurenci, jelikož ti nabízejí pouze motor 1.6 HDi o výkonu 92 koní.

DOPORUČUJEME: Dacia Logan vs Peugeot 301 – srovnání levných sedanů

S tímto motorem za prostřední výbavu necháte u Peugeotu 307 500 Kč, resp. 299 900 Kč u Citroënu, srovnatelný Rapid se slabším motorem 1.6 TDI o výkonu 90 koní vyjde v prostřední výbavě Ambition na 383 900 korun, s paketem Fresh nabídne ještě více výbavy navíc o deset tisíc levněji. Se silnějším turbodieselem vychází dokonce na 413 900 korun (s paketem Fresh opět o deset tisíc levněji). V této cenové hladině ale už jen těžko může být řeč o laciném autě.

Přes cenový hendikep bych si ale stále raději vybral právě Škodu Rapid. Zejména proto, že působí celkově dotaženějším dojmem. Když se poprvé přiblížíte k autu, pravděpodobně si všimnete lacině působícího postoje zádě s dlouhým kufrem. Po usednutí dovnitř ale Rapid zdařile maskuje svůj prostý původ. Jediné vodítko k jeho skutečné hodnotě získáte až po osahání tvrdých plastů, které ale neuráží chatrností, spíše překvapují bytelným dojem.


Moderní grafika klimatizace je jedním z detailů, které čiší solidním dojmem.

Strohý design ponurosti interiéru moc nepřidává, nicméně jeho designová příbuznost s větší Octavií dodává na solidnosti. Z architektury uvnitř kabiny sálá německá preciznost a pozornost k detailům. Nestane se, že by tu nějaká maličkost působila jako pěst na oko – všechno je sjednocené do homogenního celku.

Za volantem si každý najde velmi dobrou pozici, ergonomie je klasicky na vysoké úrovni a všechny ovladače mají příjemný chod. Řízení je tradičně lehčí a řazení pětistupňového manuálu nepostrádá mechanicky přesný chod, vše zkrátka odpovídá standardům koncernu Volkswagen. Na ničem není vyloženě poznat, že by se nějak šetřilo. Tedy kromě již zmíněných tvrdých plastů a malého detailu v podobě chybějícího ovládání zadních oken z pozice řidiče. Ale to je jen malá piha na kráse.


Náklad je třeba trochu zvednou přes vyšší hranu, na velikost si ale stěžovat nelze.

Solidní dojem čiší z auta i v pohybu. Podvozek je naladěn na ideální kompromis mezi přilnavostí a pohodlím. Úspěchem je, že také rány pronikají do kabiny spíše jen sporadicky. Karoserie se v zatáčkách trochu více naklání, ale to jen odpovídá zaměření auta. Sportovat s Rapidem asi nikoho příliš nenapadne, ačkoliv kdyby se o to pokusil, překvapilo by ho poslušné chování a jistota v ovladatelnosti.Motor o výkonu 105 koní a točivém momentu 250 Nm je skvělou volbou pod kapotou Rapidu. Disponuje dostatkem síly a působivou spotřebou. Dostat se na hranici oficiálních údajů nedělá velké potíže a při troše snahy (a soutěživém duchu) se lze dostat i pod čísla udávaná výrobcem, a zároveň si udržovat tempo přiměřené provozu.

DOPORUČUJEME: Škoda Rapid Spaceback – jak mohla vypadat?

Samozřejmě nelze opomenout praktičnost. S kufrem o objemu 550 litrů ve standardní konfiguraci dostojí i vyšším nárokům, po sklopení zadních sedadel nabídne prostor o velikosti 1490 litrů. Využitelnost zavazadlového prostoru dále rozšiřují Simply Clever detaily v podobě háčků a síťového programu, naopak trochu ji snižuje vyšší nakládací hrana.

Verdikt
Škoda Rapid 1.6 TDI se může při pohledu do ceníku zdát jako trochu drahá, faktem ale zůstává, že je to velmi dobré auto. Nejen na poměry laciných sedanů, kam se (i přes cenovou nepřízeň) stále snaží pasovat, ale také vzhledem k vysokým standardům, které od aut očekáváme, a to bez ohledu na nálepku. Pravdou zůstává, že se coby konkurent levným francouzským sedanům vzdaluje, ve všech myslitelných ohledech je ale s přehledem překonává.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivonafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1598
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Pneumatiky vpředu185/60 R15
Pneumatiky vzadu185/60 R15
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)77 / 105 v 4400 ot./min.
Točivý moment (Nm)250 v 1500 - 2500 ot./min.
0-100 km/h (s)10,4
Nejvyšší rychlost (km/h)190
Spotřeba paliva (l/100 km)5,6 / 3,7 / 4,4
Objem nádrže (l)55
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4483
Šířka (mm)1706
Výška (mm)1461
Rozvor náprav (mm)2602
Provozní hmotnost (kg)1265
Celková hmotnost (kg)1725
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)630
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1200
Zavazadlový prostor (l)550 / 1490
Ceny
Základní cena modelu269 900 Kč
Základní cena test. verze403 900 Kč
2.9.2013 6:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist