Škoda Octavia RS

Dokáže se nejrychlejší škodovka všech dob vyrovnat svým koncernovým sourozencům se stejným motorem?

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Možná vás to překvapí, ale tenhle test byl mým prvním setkáním s Octavií RS. Občas se prostě stane, že se nějaké auto novináři vyhýbá a teď nemám na mysli ten případ, že se mi třeba Veyron bude úspěšně vyhýbat pravděpodobně celý život. Dokonce i předchozí model „Eresa“ jsem měl možnost vyzkoušet jen velmi krátce, ale tohle bylo něco úplně jiného. Dvoulitrový čtyřválec s turbem, který momentálně nejrychlejší škodovce hvízdá pod kapotou, už totiž znám z několika jiných aut a vím, že je to jeden z nejlepších motorů, jaké dnes koncern VW může nabídnout. A v kombinaci s druhou generací Octavie, kterou jsem opakovaně chválil za prostor, praktičnost i jízdní vlastnosti, je to skutečně zajímavý příslib.

Škoda Octavia II fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Škoda Octavia II 2 fotogalerie

Když se konečně naskytla možnost k testování, neváhal jsem ani minutu a zvolil verzi kombi. Proč? Možná předtucha, možná vrozená náklonnost ke kombíkům, nejspíš ale logická úvaha. Octavie je těžší a přece jenom méně obratná, než Golf, takže je třeba tento handicap něčím vyvážit.

Nejprve si ujasněme jednu věc: tahle škodovka se jmenuje špatně. Zkratka RS se hodí na ostrá Porsche, nebo kultovní a nekompromisní Focusy. Automobilka celou věc navíc ještě zhoršuje svou reklamní kampaní, ve které na billboardech figurují závodní helmy, rukavice, overaly… Každý sice ví, že reklamy vždy trochu přehánějí, takže jsem si jistý, že nikdo nepodezřívá Octavii RS, že právě sjela ze závodního okruhu, ale spousta lidí si myslí, že před nimi stojí plnokrevné sportovní auto. Něco jako, řekněme, Impreza s pohonem jedné nápravy.

Nesmějte se, já na takové lidi opravdu narazil. Potíž je samozřejmě v tom, že Octavia RS žádný sporťák není. Ale počkat, počkat, proč ty zklamané obličeje? To přece ještě nemusí znamenat, že je to špatné auto. Právě naopak, tohle je totiž výjimečeně dobré auto.

Prokletí módního slova

Doba je dnes zkrátka taková, že když se o něčem prohlásí, že je to sportovní, je to najednou „in“. Mohou za to marketingoví kreativci a podle mého skromného názoru je to pěkně na palici. Stárnoucí a plešatějící čtyřicátník s rostoucím bříškem nebude vypadat sportovně, ani když si na sebe navlékne poslední „sportovní“ kolekci od nějaké proklatě sportovní oděvní značky. To by ještě nebylo tak strašné, nakonec vypadat směšně je právo každého člověka. Jenže automobilky, ve snaze být „in“ začaly nabízet tzv. „sportovní podvozky“, které ve většině případů nejsou sportovní, ale prostě jen tvrdé. V zatáčkách možná poskytnou o chloupek víc přilnavosti (což většina majitelů nikdy nevyužije, protože stejně nevědí, jak se správně najíždí do zatáčky), ale 99% času způsobuje jen snížení jízdního komfortu.

Škoda Octavia III fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Škoda Octavia III 3 fotogalerie

Škoda Octavia RS má proti většině těchto rádoby sporťáků jednu obrovskou výhodu. Inženýři VW se do jejího naladění příliš nemíchali a lidé v Mladé Boleslavi dokázali, že umí přemýšlet realisticky a naladili podvozek s ohledem na stav tuzemských silnic. Je nastavený tak akorát a dokonce i když podlehnete svůdnému volání příplatkových osmnáctipalcových kol (protože, co si budeme namlouvat, Ereso s nimi vypadá fakt dobře), dá se to přežít i na typicky české okresce. Počítejte ale s tím, že nízkoprofilové pneumatiky se budou na ostřejších výmolech celkem rázně ozývat. Auto se sice trochu naklání, ale rozhodně to není nic hrozného. Po třech dnech ježdění jsem si ale uvědomil fakt, který mě donutil zastavit u krajnice a chvíli tupě zírat před sebe: z hlediska jídzního komfortu je podvozek Octavie RS daleko vyváženější a vhodnější pro každodenní ježdění, než podvozek Golfu GTI.

Technika na svém místě

Až tohle prohlášení přežvýkáte, přesuneme se pod přední kapotu. Už jsem se zmínil, že motor s označením 2.0 TFSI považuju za jeden z nejlepších, které koncern VW v současnosti nabízí, takže jen dodám, že to samé si myslím o šestistupňové manuální převodovce, která je s ním spojena. Řazení je přesné a rychlé a tvarování hlavice páky mi naprosto vyhovuje. Dokonce i pedály jsou poměrně přístupné k řazení s meziplynem. Dvě stovky koní, které máte pod kapotou, jsou opravdu cítit. Vždyť druhá nejsilnější oktávka jich má o rovnou čtvrtinu méně (když tedy vynecháme novou turbodieselovou Octavii RS s výkonem 170 koní, která právě dorazila na trh) a když budete správně řadit, není žádný problém se dostat na údávané zrychlení na stovku za 7,5 s. Motor ale vesele táhne dál a než se nadějete, máte tam přes 180 a váš řidičák bledne strachy. 280 Nm točivého momentu se vám bude hodit při předjíždění a když na dálnici zařadíte šestku, můžete na motor zapomenout. ESP je nastavené velmi příjemně, hlídá vás, ale příliš neomezuje. Při razantnější jízdě pochopitelně musíte počítat s vyšší spotřebou. Přece jen vám palivo do válců hustí turbodmychadlo. Navíc technologie FSI vyžaduje časté (i když ne bezvýhradné) tankování alespoň 98 oktanového paliva. Při opatrné jízdě počítejte se spotřebou u hranice devíti litrů.

Octavia RS je tedy velmi rychlá, ale to je jen polovina jejího kouzla. Na rozdíl od většiny ostrých hatchbacků si dokáže sundat běžecké boty a nasadit vysloveně odpočinkové tempo, aniž by řidič s autem ztratil spojení. Cestovat se v ní bude opravdu pohodlně. Tím spíš, když se rozhlédnete po interiéru. Některé plastové povrchy jsou důkazem, že se VW přece jen snažilo trochu šetřit, ale celková dílenská kvalita je na vysoké úrovni. Sedačky mají výškové nastavování ve skutečně nevídaném rozsahu a místo na předních i zadních sedačkách by se dalo rozdávat. Také v kufru budete potřebovat kompas, abyste našli cestu ven – v základní sestavě má objem 580 litrů, když sklopíte zadní sedadla a naložíte až po střechu, dostanete 1620 litrů.

Počítejte pečlivě

Zkrátka a dobře, takovouhle kombinaci za podobnou cenu budete jinde hledat jen velmi těžko. Zdá se vám 795 tisíc Kč hodně? Žádná láce to není, ale podívejte se na seznam příplatkové výbavy. Čtveřice airbagů, sedmnáctipalcová litá kola, dvouzónová klimatizace, dálkové centrální zamykání, kompletní armáda elektronických pomocníků, CD přehrávač s osmi reproduktory, xenonové světlomety, elektrická okna i zrcátka… a spousta dalšího. Ještě pořád se vám to zdá předražené? Podívejte se ke konkurenci.

Češi budou na škodovky vždycky tak trochu hrdí, přestože dnes už jsou to vlastně z větší části německá auta. Je logické, že domácí novináři budou nejrychlejší model jediné domácí automobilky brát trochu jako „svůj“. Měl jsem strach, jestli moje téměř bezvýhradné nadšení není zakaleno neobjektivní (a nepodloženou) národní hrdostí, takže jsem se raději podíval, co o tomhle autě píší zahraniční kolegové. V Anglii si ze škodovek vždycky dělali legraci. Kolovaly o ní podobné vtipy, jako u nás o Trabantech. Dnes už mluví jinak a všechny testy Eresa jsou veskrze pozitivní. Někteří kolegové se nechali slyšet, že tahle škodovka je tolik žádoucí, že o tom nikdy nikdo ani nesnil a že nemohou přijít na žádný finančně výhodnější způsob, jak odvézt spoustu lidí a nákladu a zároveň se za volantem královsky bavit. Když tohle zazní na adresu mladoboleslavského auta od Angličana, je to pocta, která se dá trumfnout jen těžko.

Nebudu se tedy o nic takového pokoušet a vrátím se k mé úvaze ze začátku. Octavia RS není žádný sporťák a u vůbec ne závoďák (našich fotek z okruhu si nevšímejte…). Je to ale velmi rychlé, praktické a zábavné rodinné auto. A to je moc dobře.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyŠkoda Octavia RS
0-100 km/h (s)7,5
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Zdvihový objem (cm3)1988
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)200 koní v 5100 ot./min.
Točivý moment (Nm)280 Nm při 1800-5000 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)235
Spotřeba paliva (l/100 km)10,9/6,0/7,8 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1485 kg
Zavazadlový prostor (l)580/1620
Ceny
Základní cena modelu795 000 Kč
28.6.2006 9:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist