Škoda Octavia Combi 1.6 TDI 4x4 110 k (2016)

První jízda | vydáno 17. 8. 2016

Velikost textu: a a a

Celkové hodnocení:

  • Dynamika:
  • Chování na silnici:
  • Provozní náklady:
  • Praktičnost:
  • X-Factor:
  • Celkové hodnocení:

Velký kufr a (relativně) malý motor, navíc s pohonem všech kol? Zajímavá kombinace dělá z tuzemského šlágru vcelku zajímavý transportní nástroj.

Radosti

Spotřeba, praktičnost, celková logika auta

Starosti

Pružné zrychlení, tužší charakter

Začátkem je třeba prozradit dvě věci. Tou první je snaha "nasimulovat" tradiční českou dovolenou - takže jsme v rámci redakčního testování opravdu naložili auto plné až po střechu a vyrazili napříč naší republikou. A tou druhou je obava, která před zahájením testu panovala s ohledem na velikost vozu, objem zavazadelníku, pohon všech kol v porovnání s kompaktním motorem. Jednoduše řečeno - chceme jezdit s plným autem křížem krážem a netušíme, jestli ním "pouhá" šestnáctistovka bude stačit.

Bude, ale o tom až později... Je zřejmé podle fotek, že tady máme Škodu Octavia a to ve verzi Combi (s již zmíněným motorem, naftovým čtyřválcem 1.6 TDI o výkonu 110 koní a pohonem všech kol), takže tím je řečeno vše ohledně vzhledu. Octavia je notoricky známá a pokud se vám líbí, v pořádku a pokud ne, tak také, těžko někomu poroučet a zasahovat do emocí. Objektivně řečeno tady máme praktický dopravník s velkým kufrem.

Interiér

Jako tradiční by šla označit kabina auta, myšleno tak, že interiér Škody Octavia známe už s mnoha předchozích testů a stále je vše tam, kde to má být. Subjektivním náhledem an věc jsou tady sedačky, na kterých se dá sedět hodiny a stovky kilometrů a cestu přežijete bez větší únavy, jsou dobrým kompromisem mezi pevným vedením s jasnou oporou a měkkým komfortem. I když k té měkčí povaze mají spíše dál, přesto, sedí se dobře a to jak vpředu, tak také na zadních sedačkách, s dostatečným prostorem pro nohy a kolena.

Navigační systém, respektive vůbec celé komunikační rozhraní je ukázkou toho, jak snadno a příjemně lze komunikovat ve vztahu řidič-auto, vše se zadává jednoduše, snadno, a vše také snadno funguje, včetně navigace v nejzazších koutech naší země na pomezí hranic s obstaními státy.

Škoda nazývá dílčí řešení v kabině "chytrými" a to zcela po právu, nechci teď řešit nějakou škrabku ve víčku nádrže a podobně, ale třeba úchytky v kufru jsou parádní, držáky na nápoje opravdu udrží nápoje a panoramatická střecha umí jak pustit do kabiny maximum světla a vzduchu, chcete-li, tak také slunce zcela odclonit přetažením výsuvné krytky.

Což je nevyhnutelné, cestujete-li třeba s dětmi na zadních sedačkách a nechcete řešit jejich přehřátí. Perforovaná roleta u konkurence neumí na sto procent slunečním paprskům zamezit přístup do kabiny, takže v této disciplíně ode mne dostává Octavia plný počet bodů.

Sportovně střižený volant jde příjemně do ruky, řízení je "tak akorát" a takto nadneseně by šla popsat i zbylá část interiéru. Opravdu, Octavia hraje přesně na naše české city a to, co našinec v autě potřebuje, tam také nachází.

Pohon

Abych se jen nerozplýval, přistoupím k hodnocení motoru. Těžko kritizovat motor za to, že je konstitucí (a záměrně) menší, když je tady v nabídce dvoulitr a mne nic nebrání si jej pořídit. Lze ale okomentovat logičnost či nelogičnost spojení šestnáctistovky ve velkém autě a navíc pohonu všech kol... A pak prohlásit, že svůj smysl tato kombinace jistě má. Ocení ji každý kdo chce jistotu obou hnaných náprav, potřebuje velké auto a s přijetím spíše klidné jízdy dbá zejména na spotřebu.

Výkon pohonné jednotky je 110 koní v 3200 až 4000 otáčkách, točivý moment je pak definován hodnotou 250 Nm v rozmezí 1500 až 3000 otáček. Maximální rychlost, na které se auto dostane, je 191 km/h a zrychlení z nuly na stovku proběhne za 11,5 sekundy. Celkově lze říct, že auto není pomalé, skepse před jízdou se nepotvrdila, pouze u pružného zrychlení jsou mantinely dynamiky nastaveny jasně a v souvislosti s objemem a výkonem motoru.

Jediné chvíle, kdy jsem měl pocit, že bych chtěl svižnější stroj pod zadkem, bylo při předjíždění ve vyšších dálničních rychlostech. Nicméně při plynulé jízdě v již nabraném tempu si není na co stěžovat. Síla motoru jde na všechna čtyři kola, v parném létě jsem čtyřkolku nepotřeboval, a z druhé strany, nemohu prohlásit, že by mne tento typ pohonu nějak omezoval či neblaze se projevoval na spotřebě.

Spotřeba

Ta tabulková, teoretická je více než atraktivní, reálně jsem sedl do auta a na palubě četl 6,2 l/100 km, pak jsem se dostal na šest a nakonec i pod šest l/100 km, takže tady je to opravdu výtečné hodnocení. Dynamicky nejde o žádnou stíhačku, nejznatelnější je pak omezená dynamika při pružném zrychlení, kdy je třeba už předem počítat, zejm. při předjíždění, s tím, že po zadupnutí plynového pedálu do podlahy se v rychlostech nad stovkou nestane nic dramatického.

Ovladatelnost

Pevné a tuhé řízení pevné sedačky pevné vedení řadící páky manuální šestistupňové převodovky. Vše na první pohled bytelné, tuhé, někdy možná až moc, nicméně třeba u toho sezení ve výsledku raději sedím na pevné lavici s dobrou oporou zad, než abych se klouzal ve švédském křesle a po jízdě si stěžoval na bolest zad. Neříkám, že pozice za volantem byla pro mne stoprocentně optimální a i spolujezdci občas pronesli poznámku, že by potřebovali sedačku ještě více upravit svým dispozicím.

Každopádně vše funguje v rámci třídy tak, jak by mělo, subjektivním dojmem kombinace bytelnosti, materiálů, technologií a chytrých řešení ústí v pocit stabilnosti, poctivosti a řekl bych až vyššího luxusu, než by možná jeden od Octavie čekal.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3
Zobrazit všechny fotografie

Čekat od Octavie Combi něco jiného než poctivou jízdu, nijak emotivní, ovšem bezpečnou, s občasnými přenosy rázů od nekvalitní silnice do kabiny, což lze ale stále považovat za "komunikaci" s řidičem a ne "diskomfort," hlučnějším však lze označit motor v zápřahu - na šestku, v cca 120 km/h o sobě dával vědět hučením. Jízdně ale vše v normě. 

Verdikt

Ne, toto není nejsilnější a nejrychlejší Octavia Combi v nabídce a nemá jí být, jde o zajímavý mix druhého nejslabšího turbodieselu v nabídce a pohonu všech kol a musím říct, že mne tato kombinace dokázala zaujmout a to zejména nízkou spotřebou. Kladně hodnotím auto jako takové, opravdu vše fungovalo tak, jak mělo, zmiňovat transportní schopnost kufru s objemem 610/1740 litrů netřeba.

Toto všechno ve spojení s dobrou výbavou děla ze Škody Octavia Combi 1.6 TDI 4x4 110 k zajímavou nabídku pro ty řidiče, kteří preferují tuzemskou značku, hledají auto od 598900 Kč, chtějí velký kufr s jistotou pohonu všech kol a dbají na spotřebu více než na dynamiku, se kterou ale mohou pracovat.

Konkurence

Dlouhodobý test Mercedes-Benz C 220d Kombi 4MATIC (2017): V terénu

Offroad je pro osobní auta logicky zapovězen, ale le polní cestu, do lesa či na hory, běžný motorista jezdí a očekává u svého auta patřičné schopnosti a spolehlivost. Jak je na ...

Dlouhodobý test Mercedes-Benz C 220d Kombi 4MATIC (2017): V terénu
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den, neodpustím si krátký úvod, že když vidím značku s výše uvedeným nápisem... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Chtěli byste se projet?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist