Škoda Octavia 1.2 TSI Ambiente

První jízda | vydáno 21. 1. 2011

Velikost textu: a a a

Celkové hodnocení:

  • Dynamika:
  • Chování na silnici:
  • Provozní náklady:
  • Praktičnost:
  • X-Factor:
  • Celkové hodnocení:

Nejmenší motor pod kapotou Octavie na auto bohatě stačí. Na rychlé ježdění po dálnici ale raději hledejte něco silnějšího.

RADOSTI
Kvalitní kabina; kultivovaný a relativně úsporný motor; dostatečné výkony

STAROSTI
Nízká trakce; nijak podbízivá cena; na dálnici autu dojde dech

Downsizing dorazil i do škodovek. Atmosférické čtrnáctistovky a šestnáctistovky pod kapotou nejprodávanější Škody ustupují novým přeplňovaným jednotkám 1.2 TSI a 1.4 TSI, které nabízí papírově větší výkony a točivý moment společně s nižší spotřebou a emisemi. Když člověk porovnává motory v tabulce, jeví se jako atraktivní koupě, ale v reálném provozu pak většinou všechno vypadá trochu jinak.

Škoda Octavia II fotogalerie - vše co potřebujete vidět

Škoda Octavia II 2 fotogalerie


Tentokrát jsem ale k foukané dvanáctistovce nepřistupoval se skepsí. S motorem jsem se seznámil již několikrát a třeba pod kapotou Škody Fabia 1.2 TSI ukázal, že v nejsilnějším provedení s výkonem 105 koní dokáže s populárním hatchbackem zahýbat velmi slušně. Překvapil mne ale i ve Volkswagenu Golf a také ve Škodě Yeti, kde jsem si ho, a teď si sypu popel na hlavu, nejprve spletl s nějakou lepší a kultivovanější verzí motoru 1.8 TSI. Jistě, na dálnici jsem pak už poznal, že se vpředu ukrývá něco trochu menšího...Nic nového pod sluncem
Liftback Škoda Octavia snad představovat nemusím. Všichni ho znáte, protože se na našich silnicích jedná doslova o plevel. Ale nic ve zlém, protože Octavia je velmi dobré auto, na kterém lze najít jen málo zásadních nedostatků. Je kvalitně postavená, prostorná, spolehlivá a příjemně se řídí. Emoce sice za volantem nečekejte, ale díky promyšlené konstrukci nespadá s jízdními vlastnostmi pouze do povinného průměru. Myslete si, co chcete, ale já mám Octavii rád a jakkoli to není zábavné auto, plně ji respektuji.

Škoda Octavia III fotogalerie - vše co potřebujete vidět

Škoda Octavia III 3 fotogalerie


Tentokrát jsem si řekl, že provedu pár experimentů, protože nějaké zevrubné zkoumání skutečně není potřeba. Snažil jsem se s autem jezdit tak, abych udržoval krok s rychlejším provozem, ale také jsem zkusil jízdu spíše pod hranicí rychlostních limitů a kajícně jsem si klidil do pravého pruhu dálnice. Netušil jsem ale, jak radikálního rozdílu ve spotřebě pohonné jednotky 1.2 TSI dosáhnu.

Malý čtyřválec je velmi kultivovaný a tichý. Působí na mne ještě lépe než právě větší osmnáctistovka a s reakcí na plyn mi přijde dravější a ochotnější než povedená čtrnáctistovka. Bohužel se Octavia nezbavila neduhu, kterého si všímám u skoro všech aut koncernu VW – reakce při rozjezdu. Pedály nemají dostatečně mechanickou odezvu a motor od volnoběhu reaguje dost náladově. Po stejném sešlápnutí plynu jednou vyletí ručička otáčkoměrem, jindy se zas nehne a motor zhasne. Je potřeba si zvyknout a dávkovat při rozjedech plyn odvážněji.Při jízdě městem je malá dvanáctistovka naprosto postačující a na první tři rychlosti jí nečiní problém rychle mizet i s naloženým autem z křižovatek. Šestistupňová manuální převodovka má mezi rychlostmi kratší mezery, takže auto rychlost nabírá velmi ochotně a dobře tak maskuje velikost jednotky pod kapotou. Vlastně vám při běžné jízdě nepřijde, že by auto nějak strádalo. Točivý moment 175 Nm, který je k dispozici v rozmezí 1550 až 4100 ot./min. dokáže udržovat dálniční tempo, ale jakmile se rozhodnete zrychlit ze 120 km/h, vzpomenete si, co máte v autě za motor. Pak už se Octavii 1.2 TSI moc nechce a rozhýbat jí na 140 nebo 150 km/h chvíli trvá. Musíte se s tím smířit.

Raději zvolněte
Když rezignujete na snahu držet se nejrychlejších a pojedete na tempomat svých 120 km/h v pravém pruhu, překvapí vás velmi nízká spotřeba. Motor v částečném zatížení benzín vyloženě usrkává a není problém se vejít se spotřebou do sedmi litrů na 100 km. S autem jsem vyrazil i na delší cestu mimo město po prázdných okreskách. Stačilo předvídat, moc nezpomalovat a snažit se jet co nejplynuleji... A palubní počítač na mne odpoledne vyplivl vskutku dieselových 4,8 l/100 km. Ačkoli se o přesnosti palubních počítačů ve vozech koncernu VW dá polemizovat, podle pohybu ručičky palivoměru a hodnot zbývajícího dojezdu jsem určitě nejel za více než 5 litrů benzínu na 100 km.

Jestli ale chcete stíhat nejrychlejší, v nádrži se objeví vír jak po vytažení špuntu. Motoru totiž musíte stát neustále na krku a tam, kde by stačilo s atmosférickým dvoulitrem jen ležérně polehtat plyn na nejvyšší rychlostní stupeň, musíte Octavii 1.2 TSI vydráždit na trojku a čtyřku do vysokých otáček, aby se něco dělo. Pak se ale připravte na to, že pojedete za 10 až 12 litrů na 100 km. Pokud tedy chcete s autem jezdit hlavně po dálnici a rychle, buď si kupte silnější osmnáctistovku nebo rovnou raději diesel.Než dorazila pořádná sněhová nadílka, měl jsem možnost vychutnat si další výhody malého motoru vpředu. Čtyřválec 1.2 TSI totiž zatěžuje přední nápravu jen minimálně a Škoda Octavia tak získá úplně jiný projev. Auto se do zatáčky přímo vrhne a nedotáčivost je termín, který byste ve slovníku verze s motorem 1.2 TSI hledali jen pod kapitolou "zběsilá agresivní jízda". Oproti těžkým dieselům je to opravdu velký rozdíl, Octavia 1.2 TSI je snad nejmrštnější ze všech verzí.

To s sebou ale nese i nevýhodu, jakmile napadne sníh. Zatímco těžké motory přední nápravu tlačí k zemi, v této Octavii nemohla přední kola najít požadovanou trakci a na několika křižovatkách s rozjedem do kopce jsem beznadějně kola protáčel. I tam, kde staré zadokolky bezpečně odjely, jsem zůstal potupně viset. Tohle je detail, kterého si v létě na suchu člověk nevšimne, ale těžko to můžete brát jako konstrukční chybu.Tak to bychom měli... Ne, vlastně ještě peníze. O spotřebě jsem už mluvil, ale asi vás zajímá, kolik tahle Octavia stojí, že? Základní verze 1.2 TSI Prima může být vaše za 373 900 korun, ale jestli chcete nějakou výbavu, připlaťte si aspoň za verzi Ambiente, kterou jsme testovali. Škoda Octavia 1.2 TSI pak stojí 449 900 korun a chybu neuděláte ani se sedmistupňovým automatem DSG, který vás ale přijde na dalších 58 000 korun. V nejvyšší výbavě Elegance vás tahle Octavia vyjde na 489 900 korun, což je docela dost peněz. Diesel 1.6 TDI o stejném výkonu 105 koní je pak ale o dalších 50 000 korun dražší.

Verdikt
Škoda Octavia 1.2 TSI bude vyhovovat především klidnějším povahám, kteří dokážou jezdit za slibovaných 5,7 l/100 km, aspoň tedy mimo město. Důležité je ale to, že i takhle malý motor díky přeplňování na poměrně velkou a těžkou Octavii bohatě stačí a udrží krok s okolním provozem. Vlastně ani nevidím důvod, proč si kupovat diesel 1.6 TDI, který nepůsobí rychleji, je hlučnější a na dálnici ho v levém pruhu trápí stejný problém – nedostatek výkonu.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1197
Kompresní poměr10,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)71,0 x 75,6
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)77 / 105 v 5000 ot./min.
Točivý moment (Nm)175 v 1550 až 4100 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)83,0
0-100 km/h (s)10,8
Nejvyšší rychlost (km/h)192
Spotřeba paliva (l/100 km)7,1 / 4,9 / 5,7
Objem nádrže (l)55
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4569
Šířka (mm)1769
Výška (mm)1462
Rozvor náprav (mm)2578
Provozní hmotnost (kg)1265
Celková hmotnost (kg)1865
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)600
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1200
Zavazadlový prostor (l)585 - 1455
Ceny
Základní cena modelu332 900 Kč (1.4 MPI Prima)
Základní cena test. verze449 900 Kč

Komentáře ke článku

  • vtip? Zobrazit
    21. 1. 2011, neh
    • Re: vtip? Zobrazit
      21. 1. 2011
      • Re: Re: vtip? Zobrazit
        21. 1. 2011, nesocka
        • Re: Re: Re: vtip? Zobrazit
          24. 1. 2011
          • Re: Re: Re: Re: vtip? Zobrazit
            25. 1. 2011, Vysnan
            • Re: Re: Re: Re: Re: vtip? Zobrazit
              25. 1. 2011
              • Re: Re: Re: Re: Re: Re: vtip? Zobrazit
                25. 1. 2011, Vysnan
                • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vtip? Zobrazit
                  25. 1. 2011
                  • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vtip? Zobrazit
                    25. 1. 2011, Vysnan
                  • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vtip? Zobrazit
                    25. 1. 2011, Vysnan
      • Re: Re: vtip? Zobrazit
        22. 1. 2011, Pitrys
        • Re: Re: Re: vtip? Zobrazit
          24. 1. 2011
          • Re: Re: Re: Re: vtip? Zobrazit
            24. 1. 2011, Pitrys
    • Re: vtip? Zobrazit
      21. 1. 2011, Frc
    • Re: vtip? Zobrazit
      21. 1. 2011, Frc
      • Re: Re: vtip? Zobrazit
        21. 1. 2011, Já
        • Re: Re: Re: vtip? Zobrazit
          21. 1. 2011, Frc
          • Re: Re: Re: Re: vtip? Zobrazit
            21. 1. 2011, nesocka
        • Re: Re: Re: vtip? Zobrazit
          21. 1. 2011, Michal
          • Re: Re: Re: Re: vtip? Zobrazit
            21. 1. 2011, Já
            • Re: Re: Re: Re: Re: vtip? Zobrazit
              21. 1. 2011, Michal
              • Re: Re: Re: Re: Re: Re: vtip? Zobrazit
                21. 1. 2011
                • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vtip? Zobrazit
                  21. 1. 2011
                  • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vtip? Zobrazit
                    21. 1. 2011, echo
                  • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: vtip? Zobrazit
                    24. 1. 2011, Tom
                    • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re... Zobrazit
                      1. 6. 2011, _
              • Re: Re: Re: Re: Re: Re: vtip? Zobrazit
                21. 1. 2011, Já
            • Re: Re: Re: Re: Re: vtip? Zobrazit
              12. 3. 2013, John
          • Re: Re: Re: Re: vtip? Zobrazit
            21. 1. 2011, Vysnan
            • Re: Re: Re: Re: Re: vtip? Zobrazit
              21. 1. 2011, Michal
              • Re: Re: Re: Re: Re: Re: vtip? Zobrazit
                21. 1. 2011, echo
              • Re: Re: Re: Re: Re: Re: vtip? Zobrazit
                21. 1. 2011, echo
        • Re: vtip? Zobrazit
          24. 1. 2011, Jára
          • Re: Re: vtip? Zobrazit
            22. 2. 2012, Evžen
    • Re: vtip? Zobrazit
      21. 1. 2011, echo
  • Silena cena... Zobrazit
    21. 1. 2011, Honza
    • Re: Silena cena... Zobrazit
      21. 1. 2011, Bohumil
      • Re: Re: Silena cena... Zobrazit
        21. 1. 2011, Michal
        • Re: Re: Re: Silena cena... Zobrazit
          21. 1. 2011, echo
        • Re: Re: Re: Silena cena... Zobrazit
          21. 1. 2011, Já
          • Re: Re: Re: Re: Silena cena... Zobrazit
            21. 1. 2011, Michal
            • Re: Re: Re: Re: Re: Silena cena... Zobrazit
              21. 1. 2011, Já
              • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Silena cen... Zobrazit
                22. 1. 2011, Michal
                • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Silena... Zobrazit
                  22. 1. 2011, Já
                  • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Si... Zobrazit
                    22. 1. 2011, Honza Zapletal
                    • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re... Zobrazit
                      22. 1. 2011, Já
                      • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re... Zobrazit
                        22. 1. 2011, Honza Zapletal
                      • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re... Zobrazit
                        23. 1. 2011, Michal
        • Re: Re: Re: Silena cena... Zobrazit
          28. 1. 2011, trent
      • Re: Re: Silena cena... Zobrazit
        24. 1. 2011
        • Re: Re: Re: Silena cena... Zobrazit
          24. 1. 2011, GH
          • Re: Re: Re: Re: Silena cena... Zobrazit
            25. 1. 2011, Honza
    • Re: Silena cena... Zobrazit
      21. 1. 2011, echo
    • Re: Silena cena... Zobrazit
      21. 1. 2011, echo
    • Re: Silena cena... Zobrazit
      23. 1. 2011, JH
      • Re: Re: Silena cena... Zobrazit
        28. 1. 2011, trent
  • 1,2 TSI Zobrazit
    21. 1. 2011, imhotep
    • Re: 1,2 TSI Zobrazit
      21. 1. 2011, echo
      • Re: Re: 1,2 TSI Zobrazit
        25. 1. 2011, imhotep
        • Re: Re: Re: 1,2 TSI Zobrazit
          26. 1. 2011, Já
        • Re: Re: Re: 1,2 TSI Zobrazit
          28. 1. 2011, trent
  • Mé zkušenosti s 1.2 TSI 77kW Zobrazit
    21. 1. 2011, Andrew
    • Re: Mé zkušenosti s 1.2 TSI 77kW Zobrazit
      21. 1. 2011, echo
    • Re: Mé zkušenosti s 1.2 TSI 77kW Zobrazit
      21. 1. 2011, Honza
    • Re: Mé zkušenosti s 1.2 TSI 77kW Zobrazit
      23. 1. 2011, meet
    • Re: Mé zkušenosti s 1.2 TSI 77kW Zobrazit
      23. 1. 2011, meet
      • Re: Re: Mé zkušenosti s 1.2 TSI 77kW Zobrazit
        25. 1. 2011, imhotep
        • Re: Re: Re: Mé zkušenosti s 1.2 TS... Zobrazit
          26. 1. 2011, Já
        • Re: Re: Re: Mé zkušenosti s 1.2 TS... Zobrazit
          26. 1. 2011, meet
        • Re: Re: Re: Mé zkušenosti s 1.2 TS... Zobrazit
          2. 4. 2011, jee
    • Re: Mé zkušenosti s 1.2 TSI 77kW Zobrazit
      24. 1. 2011, Jára
  • Auto i motor bez problému Zobrazit
    21. 1. 2011, Ferencár
    • Re: Auto i motor bez problému Zobrazit
      21. 1. 2011, Já
      • Re: Re: Auto i motor bez problému Zobrazit
        22. 1. 2011, Vysnan
        • Re: Re: Re: Auto i motor bez problému Zobrazit
          22. 1. 2011, Pepa
          • Re: Re: Re: Re: Auto i motor bez p... Zobrazit
            22. 1. 2011, Já
            • Re: Re: Re: Re: Re: Auto i motor b... Zobrazit
              22. 1. 2011, Pepa
            • Re: Re: Re: Re: Re: Auto i motor b... Zobrazit
              23. 1. 2011, Michal
              • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Auto i mot... Zobrazit
                28. 1. 2011, trent
          • Re: Re: Re: Re: Auto i motor bez p... Zobrazit
            26. 2. 2011, Andrew
  • Auto i motor bez problému Zobrazit
    21. 1. 2011, Ferencár
  • 21. 1. 2011, rout
    • Re: hmmm Zobrazit
      22. 1. 2011, žrout
      • Re: Re: hmmm Zobrazit
        22. 1. 2011, Vysnan
  • Tak ste si vyhonili brka u škody Zobrazit
    22. 1. 2011
    • Re: Tak ste si vyhonili brka u škody Zobrazit
      22. 1. 2011, Já
  • životnost motorů Zobrazit
    22. 1. 2011
    • 23. 1. 2011, škoda
    • 23. 1. 2011, škoda
    • Re: životnost motorů Zobrazit
      23. 1. 2011, Honza Zapletal
      • Re: Re: životnost motorů Zobrazit
        24. 1. 2011
      • Re: Re: životnost motorů Zobrazit
        24. 1. 2011
  • Slabý motor???? Zobrazit
    23. 1. 2011, Nobody
  • 23. 1. 2011
  • DSG-dotaz Zobrazit
    24. 1. 2011, ronik
  • Je to drahýýýýý! Zobrazit
    28. 1. 2011, Honza
    • Re: Je to drahýýýýý! Zobrazit
      28. 1. 2011, Já
      • Re: Re: Je to drahýýýýý! Zobrazit
        28. 1. 2011, Honza
        • Re: Re: Re: Je to drahýýýýý! Zobrazit
          28. 1. 2011, Já
          • Re: Re: Re: Re: Je to drahýýýýý! Zobrazit
            28. 1. 2011, Vysnan
          • Re: Re: Re: Re: Je to drahýýýýý! Zobrazit
            29. 1. 2011, Honza
            • Re: Re: Re: Re: Re: Je to drahýýýýý! Zobrazit
              29. 1. 2011, Já
              • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je to drah... Zobrazit
                31. 1. 2011, Honza
                • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je to ... Zobrazit
                  31. 1. 2011, Já
                  • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je... Zobrazit
                    31. 1. 2011, Honza
                    • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re... Zobrazit
                      31. 1. 2011, jean
                    • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re... Zobrazit
                      31. 1. 2011, Já
                      • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re... Zobrazit
                        31. 1. 2011, Honza
                        • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re... Zobrazit
                          31. 1. 2011, Já
                          • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re... Zobrazit
                            3. 2. 2011, Honza
                            • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re... Zobrazit
                              3. 2. 2011, Já
                  • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je... Zobrazit
                    8. 2. 2011, uli
  • Hrušky a jablka Zobrazit
    28. 1. 2011, Jarda
    • Re: Hrušky a jablka Zobrazit
      31. 1. 2011, Honza
    • Re: Hrušky a jablka Zobrazit
      31. 1. 2011, Honza
  • 1.4 tsi Zobrazit
    8. 2. 2011, Vysnan
    • Re: 1.4 tsi Zobrazit
      9. 2. 2011, Já
      • Re: Re: 1.4 tsi Zobrazit
        9. 2. 2011, Vysnan
  • Octavie 1,2 tsi v kopcích slabá ? Zobrazit
    26. 2. 2012, Evžen

Porsche chystá ještě ostřejší Cayman GT4 RS

Nejryzejší provedení Caymanu dostane ještě drsnější a rychlejší verzi. Porsche chystá Cayman GT4 RS, který dostane čtyřlitrový motor s výkonem přes čtyři stovky koní.

Porsche chystá ještě ostřejší Cayman GT4 RS
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den pane doktore. Přítelkyně zakoupila v autobazaru na konci listopadu 2016 ... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Stojí za pozornost?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2016 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist