Škoda Fabia (2007 – 2014)

Model Fabia druhé generace patří mezi nejvyhledávanější ojetiny vůbec. Zájem je přešdevším o tříválcové motory, od nichž si motoristé slibují úsporný provoz.

RADOSTI
Velký zavazadlový prostor, skutečně úsporný turbodiesel 1.4 TDI, široká servisní síť, dostupnost náhradních dílů a jejich velký výběr, kvalitní antikorozí ochrana karoserie.

STAROSTI
Vyšší ceny ojetin vůči konkurenci, nevyvážený design, nekultivované tříválce 1.2 HTP a 1.4 TDI, vyšší spotřeba motoru 1.2 HTP ve vyšších rychlostech.

Druhá generace Škody Fabia vyjela v roce 2007 na podvozku svého předchůdce, avšak s vyšší stavbou karoserie, jejíž design nepůsobí zrovna vyváženě. Přitom interiér měl nováček užší než model první generace. Už od představení se tak motoristická veřejnost rozdělila na dva tábory, kdy jedni automobil přijali a druzí jej nemohli ani vidět.

Přesto se vůz na domácím trhu, který mladoboleslavské automobilce až neuvěřitelně přeje, výrazně prosadil. V sousedním Německu mu zase kromě dobré pořizovací ceny pomohlo šrotovné, tedy snaha tamní vlády o obnovení vozového parku. Výsledkem je dostatek ojetin v autobazarech i soukromé inzerci.

V interiéru Fabie druhé generace najdete tvarově zdařilou palubní desku, avšak ne každého nadchnou velké ovladače ventilace na středovém panelu. Posádku potěší množství odkládacích prostor (dvě schránky před spolujezdcem) či dvojice držáků nápojů.


Po stránce prostornosti si vůz v rámci třídy nestojí vůbec špatně, v porovnání s předchůdcem má ale druhá řada Škody Fabia trochu užší interiér. Trojice pasažérů na zadním sedadle tak bude mít nedostatek místa v oblasti ramen, pokud sem usednou pouze dva, naleznou prostoru dostatek.

Co se naopak znatelně zlepšilo, je nabídka místa pro zavazadla. Zavazadelník hatchbacku totiž disponuje objemem rovných 300 litrů, čímž se Fabia druhé generace řadí k nejlepším vozům ve třídě. Fabia Combi nabídne ještě větší prostor, díky zavazadelníku o objemu 480 litrů.

Po stránce jízdních vlastností automobil nijak nevybočuje z průměru a očekávání. Se základní motorizací se ale zrovna nepřetrhne, nehledě na to, že ani spotřebou při jízdě mimo město zrovna nenadchne. Benzinový tříválec 1.2 HTP o výkonu 44 a 51 kW je totiž stejně jako v případě předchůdce úsporný jen do rychlosti přibližně 80 km/h, pak se promění ve skutečného žrouta.

Přeplňovaná dvanáctistovka 1.2 TSI dodávaná o výkonech 63 a 77 kW je v tomto ohledu citelně lepší volbou, navíc plní řidičova příní díky většímu výkonu znatelně ochotněji. Stejně tak atmosférická motor 1.4 16V disponující výkonem 63 kW si stojí dobře. Kdo chce ještě více, může sáhnout po šestnáctistovce o výkonu 77 kW, vyskytuje se však jen zřídka.

Nejsilnější pohonnou jednotkou je přeplňovaný agregát 1.4 TSI, pracující s výkonem 132 kW (180 koní). Najdete ho výhradně ve sportovněji laděném provedení RS, kde je spřažen s dvouspojkovou převodovkou DSG. S manuálním řazením se ve Fabii vůbec nenabízel.

Nabídka turbodieselů začíná tříválcem 1.4 TDI, jenž vyniká velice nízkou spotřebou, ale i nadměrnými vibracemi a nehezkým zvukem. Ten však díky odhlučnění prostoru pro posádku uvnitř vozu příliš nevnímáte. Tento motor se dodával ve výkonových verzích 51 a 59 kW.

O poznání více sil nabídne čtyřválcový turbodiesel 1.6 TDI/66 či 77 kW, ten ale nebyl k dispozici od počátku výroby. Nahradil totiž původně montovaný velice povedený naftový motor 1.9 TDI/77 kW, jehož klady představují jak příznivá spotřeba, tak spolehlivost. Po modernizaci a faceliftu se pod kapotu dostal také tříválcový turbodiesel 1.2 TDI/55 kW, na trhu s ojetými vozy jej ale potkáte jen zřídka.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

„K častěji se vyskytujícím problémům Škody Fabia druhé generace patří vůle na předním příčném stabilizátoru, které trápily ve zvýšené míře již předchůdce,“ upozorňuje Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA. Proti první generaci je vůz ale vybaven lepšími tlumiči, což se projevuje nejen na jejich samotné práci, ale i životnosti.

„Známou závadou je také praskání žárovek v potkávacích světlometech a jejich mlžení z důvodu průniku vody. Původ tohoto problému hledejme v poškození světlometu od kamínků, které vystřelují od pneumatik vozidel jedoucích vpředu,“ vysvětluje zástupce Auto ESA.

Někdy nefunguje klimatizace, za což mohou prodřené trubky a tím pádem ztráta náplně. Jde o konstrukční vadu, kdy se trubky klimatizace za jízdy třou a po čase zkrátka nevydrží. „Známé jsou také zvlněné brzdové kotouče nebo hlučnější práce brzdy, i když nejde o tak častý jev. Spíše se setkáte s hučením ložisek kol, což značí konec jejich životnosti,“ pokračuje zástupce Auto ESA.

Dvanáctistovky někdy potrápí zapalovací cívky, tříválec 1.2 HTP odchází na ventilech, čtyřválec 1.2 TSI zase trápí rozvody. Turbodiesel 1.4 TDI je náchylnější na opotřebení, avšak problémy více působí motor 1.6 TDI, u něhož hrozí porucha čerpadla, únik oleje či porucha snímače otáček. Kratší životnost zde má spojka, což pocítí zejména řidiči jezdící častěji s více naloženým vozem.

Dobrou pověst nemá dvouspojková převodovka DSG, která podléhá opotřebení a její následná oprava překračuje částku 30 000 korun. Čechům, tradičně preferujícím manuální řazení, kvůli této převodovce nepřirostl k srdci sportovně laděný model RS, i když samozřejmě i u nás existují motoristé, jimž práce převodovky DSG vyhovuje.

Ve zpětném zrcátku
2006 – představení vozu a náběh výroby.
2007 – uvedení Škody Fabia hatchback a Škody Fabia Combi do prodeje, s benzinovými motory 1.2 HTP/44 a 51 kW (tříválce), 1.4 16V/63 kW, 1.6 16V/77 kW a s turbodiesely 1.4 TDI/51 a 59 kW (tříválce) a 1.9 TDI/77 kW.
2008 – uvedení odvozeného modelu Fabia Scout na zvýšeném podvozku, který vychází z Fabie Combi, má větší kola a vzhledem se odvolává na vozidla typu allroad, avšak i zde zůstává pohon pouze předních kol.
2010 – facelift a modernizace, uvedena sportovně laděná Fabia RS, nové přeplňované benzinové čtyřválce 1.2 TSI/63 a 77 kW, 1.4 TSI/132 kW (výhradně pro model RS). nově turbodiesely 1.2 TDI/55 kW (tříválec), 1.6 TDI/66 a 77 kW.
2014 – ukončení výroby a nahrazení stejnojmenným nástupcem, Škodou Fabia třetí generace, která již používá zcela odlišnou podvozkovou platformu.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Nárazovou zkouškou nezávislé společnosti Euro NCAP prošla Škoda Fabia druhé generace v roce 2007. Ochrana posádky při nárazu byla ohodnocena čtyřmi hvězdičkami z pěti možných (32 bodů) a bezpečnost dětí cestujících v autosedačkách trojicí hvězd z pěti udělovaných (36 bodů). Za ohleduplnost při střetu s chodcem si Fabia II vysloužila dvě hvězdičky ze čtyř možných (17 bodů).

4.10.2015 10:05| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist