Škoda Fabia 1.2 TSI (105 k) Elegance

Jak málo stačí, aby se z obyčejné a veskrze průměrné Fabie stalo téměř dokonalé auto.

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 5

  • Celkové hodnocení 7.6

Na úvod

Škoda Fabia je mnohými zatracována. Proč? Kvůli nabídce motorů. Dosud jste si mohli vybrat buď uklepaný diesel 1.9 TDI, který s autem aspoň hýbal, nebo ještě uklepanější diesel 1.4 TDI, který nejen, že přenášel do konstrukce auta strašné zemědělské vibrace, ale ještě žral a nejel.

Stejný problém provázel nabídku zážehových motorů. Čtrnáctistovka byla taková mdlá, šestnáctistovka nejela a byla drahá. A tříválec 1.2 HTP, který patří mezi nejprodávanější, má tolik nedostatků, že ho lidé začali po prvotním nadšení nenávidět. Nemá výkon a když chcete, aby vás nepředjížděli cyklisté, musíte na to šlapat. A pak jedete za deset litrů.

Nabídka motorů byla vlastně jedinou věcí, proč jsme se za volant Fabie nikdy netěšili. To se teď ale změní. S faceliftem, který jsme prvně viděli na autosalonu v Ženevě, dostala Fabia nejen pár nových optických detailů, ale hlavně kompletně novou paletu motorů.

Zastaralá čerpadlo-trysková tédéíčka byla nahrazena novým motorem 1.6 TDI se vstřikováním common-rail a atmosférické motory 1.4 16V a 1.6 16V nahradil nový agregát 1.2 TSI s přímým vstřikováním a turbem. Tříválcový motor 1.2 HTP v nabídce ale nadále zůstal.Technika

Škoda Fabia II fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Škoda fabia II 2 fotogalerie

Protože nemá smysl testovat novou Fabii se starou pohonnou jednotkou, domluvili jsme si nový motor 1.2 TSI v silnější variantě o výkonu 105 koní v 5000 ot./min. a točivém momentu 175 Nm v rozmezí 1550 a 4100 ot./min. Původně jsme ho chtěli i s automatickou sedmistupňovou převodovkou DSG, ale nakonec jsme dostali klasický pětistupňový manuál.

Pokud to náhodou nevíte, motor 1.2 TSI je čtyřválec a nemá s tříválcovým agregátem 1.2 HTP nic společného, není to jen jeho přeplňovaná varianta. Ano, i takové názory jsem už od některých slyšeli…

Jednotka 1.2 TSI je k dostání ještě ve verzi s výkonem 86 koní a točivým momentem 160 Nm od 1500 do 3500 ot./min. Atmosférický motor 1.4 16V tak překonává nejen v průběhu točivého momentu, ale i spotřebou a emisemi.Na silnici

Co se jízdních vlastností jako takových týče, na Fabii se nic zásadního nezměnilo. A vlastně to není na škodu, protože Škoda Fabia vždycky jezdila dobře, měla docela rychlé a přesné reakce a slušné řízení. Testovaný model také dorazil na širokých 17“ ráfcích se sportovními pneumatikami, takže na suché silnici nebyla o přilnavost nouze a v zatáčkách auto generovalo slušné přetížení téměř 1 g, což jsme měli možnost změřit na testovacím polygonu v Mostě.

Nás ale hlavně zajímal projev nového motoru 1.2 TSI a jak s ním nová Fabia jezdí. Chvíli si musíte zvykat na kalibraci plynového pedálu, ale za chvíli objevíte, že reakce motoru na plyn je velmi rychlá, motor se rád roztočí a výkon přichází velmi lineárně bez turboefektu. Zároveň motor 1.2 TSI neztrácí sílu ani před červeným polem otáčkoměru, jeho síla tedy „nezvadne“ uprostřed předjíždějícího manévru.

V běžném provozu se ale budete nejčastěji pohybovat ve středních otáčkách a v těch motor s lehkou Fabií hýbe velmi slušně. To dokládá i naše naměřené pružné zrychlení z 50 na 80 km/h v průměru za 4,99 sekundy na trojku a 7,53 sekundy na čtyřku. S předjížděním rozhodně problémy mít nebudete a na dálnici bez potíží udržíte tempo i s Octaviemi a Passaty se zbožňovanými motory TDI, čímž jejich řidiče zpravidla uvedete do rozpaků…

Škoda slibuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,1 sekundy. My jsme naměřili nejlepší hodnotu 10,12 s, průměr z nejlepších jízd v obou směrech pak byl 10,26 sekundy. A to je slušné. Brzdy jsou také silnou stránkou auta. Nejen, že rychle nevadnou, ale v kombinaci se širokými pneumatikami a docela nízkou hmotností Fabie ji zastavily na méně než 40 metrech. To je zatím nejlepší výsledek, jaký jsme nějakému autu naměřili.

Podvozek Fabie si s našimi silnicemi dokáže docela obstojně poradit, ale neunikne vám vyšší hluk od kol a pneumatik. Patrně za to ale mohou opravdu velká 17“ kola s pneumatikami o šířce 225 mm, která výrazně hučí. Aerodynamický hluk se podařilo potlačit na snesitelnou mez a motor posádku zvukem neobtěžuje, naopak má příjemně jadrný a živý projev s občasným charakterním poprskáváním ve výfuku.

Nadšencům bude patrně vadit poněkud odtažité řízení, ale aspoň má volant tuhý chod a celkem přirozený odpor. Chybí jen přesnější informace o tom, co se děje s předními koly. Také mě mrzí, že nechce Škoda Fabia 1.2 TSI poslouchat na odstavení plynu v zatáčce utažením stopy, což někteří její soupeři svedou a přitom se nemusí jednat o nic nebezpečného. Dá vám to ale pocit, že auto skutečně řídíte vy a že se jenom nevezete.

Jinak ale není jízdním vlastnostem Škody Fabia 1.2 TSI co vytknout a motor rozhodně uspokojí i ty, kteří požadují aspoň nějaký „sportovní“ projev. Napadá mě, že bychom tedy mohli Fabii ve verzi Sportline právě v kombinaci s motorem 1.2 TSI konečně tolerovat.Prostor a výbava

Fabia vždy patřila mezi prostornější auta v segmentu a ani čtyři dospělí, pokud zrovna neváží jako průměrní Američané, si nebudou na nic stěžovat. V kufru je také stále dost místa pro to nejnutnější a když potřebujete převážet více věcí, vždycky si můžete koupit kombíka nebo Roomster.

Testovaný model dorazil s poněkud nelogickou (ale zvyknete si) navigací, vyhřívanými sportovními sedačkami, střešním nosičem (hagusy vidíme na hatchbacku vůbec poprvé), palubním počítačem, tempomatem, slušným audio systémem, bezpečnostní výbavou včetně bočních a hlavových airbagů a ESP a s dalšími drobnostmi.

Základní cena za model Fabia 1.2 TSI (105 k) ve výbavě Elegance je 359 900 korun. To zní sice hezky, ale dobré sportovní sedačky vás přijdou na 6600 korun, multifunkční volant na 5300 korun, systém ESP Plus s asistentem rozjezdu do kopce a kontrolou tlaku v pneumatikách na 16 800 korun (!) a navigační systém na 5500 korun. Přihoďte ještě příplatkovou barvu a rázem jste na 400 000 korunách. Jestli netrváte na výbavě a jde vám hlavně o motor, nejlevněji Fabii 1.2 TSI pořídíte ve výbavě Classic za 284 900 korun.

Když už jsme u těch peněz, určitě vás zajímá spotřeba. Díky silnému motoru není potřeba Fabii 1.2 TSI neustále stát na krku, což byla dříve u ostatních benzínových motorů pod kapotou Fabie nutnost. Proto i při svižném ježdění udržíte ukazatel palubního počítače na nějakých 8 litrech na 100 km, maximálně budete jezdit za 9 l/100 km, ale to už vás budou všichni ostatní v provozu považovat za prase.

Spokojte se s dálniční stočtyřicítkou, snažte se zacházet s pedálem plynu citlivě a rázem jedete za 7 až 7,5 l/100 km. Můj rekord byl 5,8 l/100 km, ale to už vyžadovalo hodně sebezapření a hlavně prázdnou silnici. Udávanou spotřebu 5,3 l/100 km v kombinaci tak berte spíše jako takový malý aprílový žert ze strany automobilky…Verdikt

Nějak tomu sám nemůžu věřit, ale tahle Fabia se mi líbí. Jak jsem se za volant Škody Fabia nikdy netěšil, teď tomu bylo obráceně. Tohle auto je velmi solidně postavené, dobře jezdí a hlavně má konečně výborný motor.

Když nebudete moc rozhazovat za nesmysly v seznamu příplatkové výbavy, dostanete za docela rozumné peníze opravdu kompetentní auto, kterému se nedá vlastně nic zásadního vytknout. Tedy, snad jen krom toho, jak vypadá, ale to je věc názoru a nikomu ho vnucovat nebudu.

S motorem 1.2 TSI o výkonu 105 koní patří Škoda Fabia právem na vrchol kategorie malých aut a nemusí být ani nutně zábavná, jako to umí třeba Mazda 2 nebo Ford Fiesta. Plný počet hvězdiček tak Fabii unikl jen kvůli příliš sterilnímu a uniformnímu projevu. Ale ten studený čumák jí těžko můžete vyčítat. Co by jiné automobilky za takhle dobré auto daly!

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyŠkoda Fabia 1.2 TSI
Podmínky při testuvlhko, 10°C
0-100 km/h (s)10,26 s
50-80 km/h na x.stupeň (s)4,99 s na 3. st.
100-0 km/h (s)3,1
100-0 km/h (m)39,26
Spotřeba v testu (l/100km)8,0
Čas na kolo (s)37,49
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1197
Kompresní poměr10 : 1
Vrtání x zdvih (mm)71,0 x 75,6
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)77 kW/105 koní při 5000 ot./min.
Točivý moment (Nm)175 Nm při 1550 - 4100 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)92,9 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)191 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)6,8 / 4,5 / 5,3 l/100 km
Objem nádrže (l)45 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4000
Šířka (mm)1642
Výška (mm)1498
Rozvor náprav (mm)2451
Provozní hmotnost (kg)1130
Celková hmotnost (kg)1585
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)500
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1000
Zavazadlový prostor (l)315 - 1180 l
Ceny
Základní cena modelu359 900 Kč
3.5.2010 7:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist