Škoda Auto oslaví v tomto roce kulatiny. Několikrát.

Výročí s nulou na konci je vždy tak nějak důležitější, než když si jeden řekne, že "vloni jsme pustili do světa nový Favorit." Jaká zásadní výročí letos společně s mladoboleslavskou automobilkou oslavíme?

Titulní fotka a zmínka v podtitulku napovídají jedno z jubileí, ano, jde o uvedení modelu Favorit na trh, ale to není jediné výročí, které si v roce 2017 společnost ŠKODA AUTO připomene. Máme zde další milníky, které se váží k její 122leté historii a jde například o kulaté výročí vzniku výrazných modelů ŠKODA 450, 1100 OHC či jubileum zisku prvních dvou míst vozu ŠKODA 130 RS ve třídě do 1300 cm3 na Rallye Monte Carlo. Pojďme tedy postupně na jednotlivé události, které nás – prostřednictvím oslav, v tomto roce neminou.

ŠKODA 130 RS na Rallye Monte Carlo: První dvě místa ve třídě do 1300 cm3
Před 40 lety, přesněji v pátek 28. ledna 1977, zvítězila ŠKODA 130 RS posádky Václav Blahna/Lubislav Hlávka na Rallye Monte Carlo ve třídě do 1300 cm3 . Na druhém místě se umístili Milan Zapadlo s Jiřím Motalem. V absolutní klasifikaci obsadila kupé 130 RS v konkurenci podstatně větších a silnějších speciálů 12., respektive 15. příčku. Předchůdci současného speciálu ŠKODA FABIA R5 tak napsali jednu z nejslavnějších kapitol 116leté tradice úspěšného angažmá značky ŠKODA v motoristickém sportu.

ŠKODA 450: 60 let od debutu předchůdce roadsteru Felicia

Výroba otevřených automobilů ŠKODA 450 – předchůdce známějšího modelu Felicia – začala před 60 lety, a to v září 1957 v závodě Kvasiny. Čtyřválcový motor o objemu 1089 cm3 a výkonu 50 koní (36,6 kW) udělil atraktivnímu modelu ŠKODA 450 největší rychlost 128 km/h. Celkem vzniklo 1010 kusů, z nichž přibližně dvě třetiny oslovily zahraniční zákazníky.

ŠKODA FAVORIT: 30 let od světové premiéry
Důkaz umu a nasazení konstrukčního týmu značky ŠKODA v nelehké době na sklonku socialismu v Československu v 80. letech podal automobil ŠKODA FAVORIT s moderní koncepcí „vše vpředu“ a s designem italského studia Bertone.

Jeho světová premiéra se odehrála na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně 16. září 1987. Moderní pojetí, design i jízdní vlastnosti vozu ŠKODA FAVORIT byly v té době plně srovnatelné i se západní konkurencí, navíc se jednalo o jeden z mála osobních automobilů takzvaného východního bloku, který nebyl vyráběn v licenci.

První zákazníci se moderního a prostorného hatchbacku FAVORIT dočkali v roce 1988, o dvě léta později přibylo kombi FORMAN, následované lehkými užitkovými deriváty i vozy pro volný čas. Z modelu FAVORIT byly odvozeny dokonce i elektromobily. V období 1987 – 1995 vzniklo celkem 1 077 126 vozů řady FAVORIT/FORMAN.

Závod Kvasiny: 70 let výroby vozů ŠKODA ve východních Čechách
Tradice automobilové produkce v Kvasinách sahá do roku 1934. Prvním zde vyrobeným vozem značky ŠKODA se v říjnu 1947 stal zástupce luxusní kategorie, prestižní ŠKODA SUPERB. V dalších desetiletích se zde vyráběla řada úspěšných modelů jako roadster ŠKODA FELICIA (1959-1964), ŠKODA 110 R Coupé (1970-1980) a ŠKODA PICK-UP/VW CADDY Pick-up (1995-2001). V současné době závod Kvasiny produkuje modely ŠKODA SUPERB, SUPERB COMBI, YETI a KODIAQ.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

ŠKODA 1100 OHC: 60 let od vzniku závodního vozu
Dvojice aerodynamických roadsterů ŠKODA 1100 OHC zaujala v prosinci 1957 elegantní lehkou karoserií ze skelného laminátu, příhradovým rámem z pevnostních tenkostěnných trubek či motorem s rozvodem 2 x OHC a zdvojeným zapalováním. Čtyřválec o objemu 1089 cm3 dosahoval se dvěma dvojitými karburátory výkonu 67,7 kW při 7700/min. Roadster vážil bez posádky 550 kg a dosahoval rychlosti 190 – 200 km/h.

zdroj: Škoda Auto

14.1.2017 11:52

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist