Sedm věcí, které Michael Schumacher umí lépe než ostatní

Michael Schumacher je žijící legenda, protože umí (či uměl) jezdit rychleji než ostatní. V čem je ale ještě vážně, ale opravdu vážně dobrý?

A teď trocha oddychu od seriózních a hlubokých témat, to si řekněme hned na začátek. Nevíme kdy vy čtete tenhle článek, ale my teď máme víkend a to je ideální čas na trochu laciné zábavy. Tedy ne tak laciné jako je repríza Televarieté, která jde asi v tuto chvíli na veřejnoprávní televizi, ale přesto, jedná se o zábavu. I když něco málo z historie se o fenomenálním pilotovi formule 1 také dozvíte. Co tedy umí Michael Schumacher, kromě jízdy v F1, lépe než ostatní závodníci?


Skákat do výšky
Takto skákal do výšky opravdu často, celkem 91krát. Během své kariéry také pokořil mnoho rekordů. Asi není nutné připomínat, že drží nejvíce mistrovských titulů v F1, celkem sedm. Při poslední Velké ceně USA také přebral bývalému stájovému kolegovi Rubeni Barrichellovi největší počet odjetých závodních kilometrů a dříve v sezoně také počet Velkých cen, kterých se účastnil.

Při vypisování všech jeho rekordů by nám za chvíli došlo místo na serveru, ale zmiňme ty nejdůležitější. Nejvíce vítězství (91), prvních míst na startu (68), nejrychlejších kol v závodě (77), získaných bodů (1 560) nebo třeba stoprocentní účast na stupních vítězů v sezoně 2002.


Poslouchat Miku Häkkinena
Bezesporu nejslavnější éra Schumacherovy kariéry proběhla za časů společného soupeření s Mikou Häkkinenem. Rozjezd kariéry finského pilota byl trochu vlažnější, dokonce byl jednu chvíli nejdéle čekajícím pilotem F1 na vítězství, než mu toto „prvenství“ sebral Rubens Barrichello (a posléze jemu zase Jenson Button). Od té doby, co začal Häkkinen konečně vyhrávat, spolu závodili na ostří nože.Když po dvou titulech mistra světa v roce 2001 skončil „Létající Fin“ kariéru, dokázal Schumacherovi ještě zatopit Fernando Alfonso. Přesto podle Schumacherových vlastních slov to byl jediný Häkkinen, kdo se mu dokázal opravdu vyrovnat a s kým si užil nejlepší souboje.

Vzpomínáte třeba na legendární předjížděcí manévr ve Spa roku 2001? Mimochodem, s Häkkinenem (a spoustou dalších soudobých jezdců) spolu závodili už v juniorských formulích. Stejně jako ve Formuli 1, samozřejmě na špičce závodního pole. Krom toho je umění poslouchat Miku Häkkinena, protože je to Fin a Finové vlastně stále a stále mlčí.


Hrát na schovávanou
Michael Schumacher je komplexním jezdcem a kromě nesporných úspěchů a přínosů pro F1 si občas uměl najít chvilku, kdy hodnoty tohoto sportu pokřivil. Nebylo to jedinkrát, kdy bylo lepší si raději zahrát na schovávanou. Občas také pykal – za své hříchy.

Nejprve roku 1997 při poslední Velké ceně Evropy ve španělském Jerezu zbytečně boural s Jacquesem Villeneuvem, kterého očividně zablokoval s cílem ho poškodit natolik, aby nemohl dojet závod a bodovat. Místo toho, aby si pojistil vítězství, Schumacher eliminoval sám sebe, byly mu anulovány všechny výsledky za celou sezónu a titul připadl Kanaďanovi.

Roku 2001 při Velké ceně Rakouska začala nová éra týmové režie Ferrari. Rubens Barrichello byl na čele závodu, ale pár kol před cílem „dostal nabídku, kterou nemohl odmítnout“ a musel přenechat vítězství Schumacherovi. Úplně za tohle Němec nemůže, bylo to rozhodnutí týmu, ale z této situace těžil a na dlouho svou dominancí pokřivil hodnoty závodění.

Výsledkem byla blamáž na stupních vítězů, kdy Barrichella nechal zaslouženě stát na nejvyšším stupínku. Ferrari dostalo oficiálně pokutu milion dolarů za dehonestaci slavnostní ceremonie, nicméně všichni v zákulisí věděli, za co to opravdu je. Body však Schumacherovi zůstaly a následoval zákaz týmové režie.

Poslední extempore předvedl Němec v Monaku roku 2006, kdy si v kvalifikaci vyjel pole-position a v posledních minutách šikovně „zaparkoval“ svůj vůz uprostřed trati, aby už nikdo neměl šanci na ostré kolo.


Jezdit na motorce
Kromě závodních aktivit na čtyřech kolech se Schumacher věnoval také jedné stopě. V soukromém životě je vášnivým motorkářem, proto také chvíli koketoval s tímto sportem na profesionální úrovni. V roce 2008 se po první rozlučce s kariérou jezdce F1 zúčastnil závodů IDM Superbike, ale jak sám potvrdil, nechystal se rozjet druhou kariéru. Nicméně se přiznal, že jízda na závodní Ducati byla tou nejúžasnější věcí, kterou v životě zažil.

Jeho aktivity sahají také mimo svět rychlých kol. Schumacherovým velikým koníčkem je jízda na koni a lyžování. Nezřídka je k vidění v italském lyžařském resortu Madonna di Campiglio, tradiční destinaci týmu Ferrari. Nesmíme zapomenout ani na fotbal. Ten občasně hraje profesionálně za tým FC Echichens, který se drží ve švýcarské druhé lize. Sám tvrdí, že pokud by se nestal profesionálním závodníkem, jeho kariéra by se nejspíše vyvíjela na zeleném pažitu.


Vycházet s Bernie Ecclestonem
S promotérem závodů Formule 1 uměl mít vynikající vztahy lépe, než kdokoliv jiný z paddocku. Tak trochu Schumacherovi vždy vycházel vstříc. Jak by také ne, když v přeneseném významu právě on mu vydělával nejvíce peněz na televizních právech. Velký Bernie měl Schumachera vždy nejvíc v lásce, a tím teď zrovna nemáme na mysli slavnou fotografii zachycující nechtěný incident, kdy mu sahá do rozkroku. Michael Schumacher se vyznačoval především přirozeným respektem, takže si mohl k takové osobnosti, jakou Ecclestone je, dovolit i pár srandiček. Třeba mu vrazit dort do obličeje.


Opravovat motory
Ne že by si zrovna sám Schumacher zgenerálkoval motor. Nesporně byl ale hlavním stavebním kamenem, kolem kterého vznikl úspěšný tým. Společně s Rossem Braunem, tehdejším manažerem Ferrari, byl hlavním tahounem a strůjcem úspěch. A nejen v roli závodníka. Velká část úspěchu stojí na jeho lidských kladech a profesionálním přístupu k práci. Vždy se pečlivě zajímal o každičký detail, trávil při testování spoustu času, jenom aby našel prostor ke zlepšení. Jeho přístup sahal třeba tak daleko, že kolikrát trávil noci s mechaniky pracujícími na jeho voze a nosil jim pizzu. Prostě přesný opak Kimiho Räikkönena.


Napodobovat Jamese Deana
Jako každý jiný slavný sportovec ani Schumi neunikl spárům marketingu. Alespoň že místo hloupých reklam na deodoranty vzniklo vesměs pár skutečně povedených spotů. Kromě „povinných“ reklam na bonbóny nebo prémiová paliva to ale byly spíše reklamy na Mercedes, které stojí za zmínku.

DOPORUČUJEME: Michael Schumacher objel v F1 dvakrát planetu

Třeba ne tak starý spot, kde hraje „důchodce“ ve starém Mercedesu SL a překáží Mikovi Häkkinenovi v novějším autě. Vrcholem jeho stylu je ale tahle fotka z jednoho plakátu na luxusní hodinky. Přestože zde jeho brada vyčnívala (nebo spíš trčela) možná až příliš… no… fakt trčela, i tak tady vypadá vážně jako sekáč.

A na závěr naše čirá fantazie – podívejte se do galerie na to, co (podle nás) ještě umí Schumi lépe než ostatní. Zapomněli jsme na něco? Motokáry? Breakdance?

Hugo Kottás, Filip Rakovan

24.11.2012 8:10| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist