Seat Leon (výroba 1999 – 2005)

První generace modleu Leon se na trhu s ojetými vozy těší velkému zájmu. Nového majitele si bez potíží najde jakákoli motorizace.

RADOSTI
Dostatek ojetin na trhu, pohledný design, velmi úsporné turbodiesely 1.9 TDI s dostatkem sil, úsporný atmofsérický diesel 1.9 SDI, solidně zpracovaný interiér.

STAROSTI
Malý výkon atmosférického dieselu, nekomfortní odpružení, malé zpětné zrcátko na straně spolujezdce.

Model Leon první generace spatřil světlo světa na podzim roku 1999. Výhradně pětidveřový hatchback stojí na podvozku sedanu Toledo druhé generace, s ním sdílí také techniku a řadu nejrůznějších dílů, včetně palubní desky.

Stále velice pohledný Seat Leon patří na trhu s ojetými automobily k vyhledávaným vozidlům. Zejména naftové motorizace se těší velice velkému zájmu, ale ani benzinové verze nejsou žádné ležáky. Leon je zkrátka vyhledávaným vozem.

Zásluhu na tom má jak nadčasový líbivý design karoserie, tak dostatečně prostorný interiér s pohlednou palubní deskou ze solidních materiálů. Potěší také pohodlná sedadla, vpředu s dostačujícím bočním vedením těla, což oceníte v zatáčkách. Na zadních sedadlech však mohou cestující vyšších postav pociťovat  vnímat omezený prostor v oblasti hlavy.


Zavazadelník pětidveřového Leonu nabízí základním objem 340 litrů, což zrovna žádná hitparáda není. Některé hatchbacky nabídnou více. V případě, že sklopíte zadní sedačky, naroste zavazadlový prostor na 655 litrů, což je hodnota naměřená po spodní hranu bočních oken.

Jízdní vlastnosti, tedy ovladatelnost a držení jízdní stopy, má vůz průměrné, ale nelze si nevšimnout zvýšené citlivosti na příčné nerovnosti. Jejich přejezd je tak dost nekomfortní. Tužší nastavení a zmiňovaná citlivost vedou k nepříjemným rázům od předních kol. Tato vlastnost ale není cizí ani Toledu, s nímž Leon sdílí podvozek. Zná ji dokonce i menší Seat Ibiza.

Pokud jde o nabídku pohonných jednotek, tak zde je opravdu z čeho vybírat. To platí jak pro benzinové, tak naftové verze. Široká paleta koncernových pohonných jednotek je jednoznačnou výhodou. Jejich rozšířenost i v dalších vozech a to jak Seat, tak jiných značek navíc vede k příznivým cenám náhradních dílů z druhovýroby.

Základním naftovým motorem je atmosférický diesel 1.9 SDI o výkonu pouhých 50 kW. V praxi líná, ale velice spolehlivá a úsporná motorizace nemá o zájemce žádnou nouzi. Dobrá pověst láká klidnější a prakticky smýšlející motoristy více než dost.

Větší zájem je však přirozeně o turbodiesely 1.9 TDI, vyhlášené nízkou spotřebou a dobrou spolehlivostí. Snad jen nejlabší z nich, nabízející výkon 66 kW, není ideální. Pracuje o poznání lépe než atmosférický naftový motor, ale nejživější opravdu není. Jednotky 1.9 TDI o výkonech 74, 81, 96 a 110 kW představují citelně lepší volbu. Nejsilnější z nich je přitom určen výhradně pro sportovněji pojatou variantu Cupra.

Žádný jamajský sprinter není ani základní benzinový agregát 1.4 16V/55 kW. I zde je lepší zvolit silnější motorizaci, třeba hned tu následující, jíž je známý osmiventilový motor 1.6/74 kW (později 75 kW). Avšak také v tomto případě platí, že se základní čtrnáctistovkou budou klidnější motoristé spokojeni.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Dále je k dispozici modernější 1.6 16V o výkonu 77 kW, či jednotka 1.8 20V/92 kW, která ale nepatří mezi nejúspornější. To už je lepší vsadit na její přeplňované provedení 1.8 T o výkonu 132, 154 nebo 165 kW. Dvě nejsilnější verze se přitom montovaly jen do sportovně laděného provedení Cupra R. Variantu Cupra zase pohání zážehový atmosférický šestiválec 2.8 V6 o výkonu 150 kW.

„Naftové motory častěji trápí vadná váha vzduchu. Její oprava prováděná výměnou ale není nijak složitá a dnes už ani drahá,“ říká Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. U turbodieselů, ale i přeplňovaného benzinového motoru 1.8 T si dejte pozor také na stav turba. Hodně prozradí kouř vycházející z výfuku i zátah turba. Atmosférické i přeplňované osmnáctistovky občas potrápí vadná zapalovací cívka.

Některé vozy mají zvlněné brzdové kotouče a známé je také hučení ložisek kol, které značí konec jejich životnosti. „Výjimku nepředstavuje nesprávná nebo omezená funkčnost parkovací brzdy, občas se lze setkat s vadnými ložisky alternátoru,“ pokračuje zástupce AAA AUTO.

Známé jsou i vůle v uložení předního příčného stabilizátoru a v  čepech přední nápravy. „Při prohlídce věnujte též pozornost elektrické výbavě. Někdy zlobí například elektrické stahování oken,“ nabádá Topol. Vyloučit nelze ani únik chladicí kapaliny či drobné úniky motorového oleje.

Ve zpětném zrcátku
1999 – uvedení pětidveřového hatchbacku Seat Leon na trh, s benzinovými motory 1.4 16V/55 kW, 1.6/74 kW, 1.8 20V/92 kW, 1.8 T/132 kW a naftovými motory 1.9 SDI/50 kW, 1.9 TDI/66 kW, 1.9 TDI/81 kW.
2000 – nové motorizace 1.6 16V/77 kW a 1.9 TDI/110 kW (Cupra).
2002 – nově 1.8 T/154 kW ve verzi Cupra R a 2.8 V6/150 kW pro provedení Cupra.
2003 – Cupra R nově s motorem 1.8 T naladěným na 165 kW, nový turbodiesel 1.9 TDI/96 kW.
2005 – osmiventilová šestnáctistovka nově o výkonu 75 kW, nový turbodiesel 1.9 TDI/74 kW, v závěru roku ukončení výroby a nahrazení modelem Leon druhé generace.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Seat Leon první generace bariérový test Euro NCAP nikdy neabsolvoval.

15.6.2016 11:17| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist