Seat Leon ST Cupra (2015)

Rodinné kombi s DNA koncernu VW, s třaskavou pohonnou jednotkou, schopným podvozkem a umem, který děsí všechny vozy s velkým kufrem na kilometry daleko (nejenom) od Adenau.

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 9.8

Radosti

Jízdní vlastnosti, dynamika, spotřeba, praktičnost…

Starosti

Kapacita palivové nádrže

Nutně musíme začít několika rekordy… Tím prvním je rekordní kolo, které zvládl Seat Leon ST Cupra na Severní smyčce Nürburgringu – čas 7 min 58,12 sekund v podání Jordi Geného je, do doby, než přijde někdo rychlejší, absolutním vrcholem mezi kombíky. A pak tady máme Petra Fulína, který s Leonem ST Cupra vyrazil na závodní okruh do Mostu a zajel kolo za 1: 57,236 a to je vynikající čas.

Seat Leon ST Cupra je extrémně rychlé kombi, o tom není žádných pochyb, což ovšem nutně nemusí znamenat, že je to celkově dobré auto. Nejenom hbité a agilní na závodní dráze, ale vyvážené i mimo svět závodních aut v reálu všedního světa. Praktické, finančně dostupné v rámci možností, prostě takové, jaké by kombi mělo být. A rovnou si můžeme říct, že takové je, podle mého soukromého názoru je to skvělé auto, ať zbytečně nenatahuji čas až k závěrečnému verdiktu, přes několik drobných chyb je to stroj, se kterým můžete na jedné straně deklasovat konkurenci a bojovat s časem na závodní dráze, a zároveň jezdit každý den, do práce, do města, s rodinou.


Začneme vzhledem, který, až na pár detailů, nijak nenaznačuje, že auto ukrývá potenciál opravdu nečekaný a nespoutaný. Velká kola, sportovně laděné maličkosti na karoserii, nic, co by napovídalo nezasvěcenému oku, že má před sebou auto, který zamete, a to doslova, i s mnohem silnější a prémiovější konkurencí. Pro někoho možná slabé místo, pro mne v žádném případě – osobně nemusím nijak okázale upozorňovat na to, že jedu v autě, které je velmi rychlé a schopné. Jediné, kdy bych možná nějaké výraznější „válečné mimikry“ ocenil, by snad mohlo být v situaci, kdy ostatní řidiči předjímají, že se vyskytují na silnici vedle obyčejného kombi a pokouší se předjíždět ve chvíli, kdy nemají kapacitu manévr provést správě a s dostatečnou rezervou. Tím teď nemyslím nějaké vzájemné měření „mužnosti,“ ale mám tu jeden konkrétní příklad za všechny. Najíždím připojovacím pruhem na dálnici, pak pokračuji pravým pruhem, akceleruji, zrychluji s tím, že řidič v o třídu luxusnějším voze se připojuje za mnou a bez ohledu na to, že se v rychlém pruhu odzadu blíží další stroj, chce rovnou do levého pruhu a plynule předjíždět. Není rychlejší než Cupra, není rychlejší než auto za zády. S nějakým výraznějším spoilerem, „fofr-pruhem“ na kapotě, atd. by možná Leon ST Cupra dával varovněji najevo, že se nevyplatí podceňovat.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Decentní, spartanský, čistý… prostor pro práci a funkční spojení člověka a stroje.

Znovu a ještě jednou, čistě subjektivně a osobním pohledem, v bílé barvě, s černými detaily, prostě tak, jak jsme Leona dostali k testu, se mi auto líbilo, včetně tmavého střešního okna – za mne vše v pořádku.

Interiér

V kabině se odehrává další dějství v podobném duchu, ani zde není nic, co by na první pohled dramaticky zvěstovalo charisma auta, přejdu-li sportovní volant (s dolním zploštěním, které není ale až tak markantní, a tak volant v zatáčkách „neutíká“ z ruky a parádně se s ním pracuje), anatomické sedačky (vynikající, s velmi dobrým bočním vedením, přesto ne nepraktické pro nastupování, nebo nepohodlné) a opět nevyhnutelné sportovně laděné prvky, symboly, znáčky.

Nechci házet do vzduchu přesná procenta či číselně vyjádřené podíly, neznám konkrétní data, ale troufám si říct, že z velké části to v ST Cupra vypadá jako v každém jiném Leonu. Respektive velmi podobně. A opět – sportovní charakter se neprojevuje nijak okatě, neprovokuje, ale zároveň je ve vzduchu cítit dramatičtější atmosféra než například ve voze s naftovou šestnáctistovkou.

Než se přesunu do zadní části auta, zmíním ještě uživatelské rozhraní, přesněji řečeno systém nastavování jízdních režimů. Já jsem pracoval se dvěma limitními módy, individuální schéma jsme si nenastavoval, protože pohodlný Comfort pokryl většinu cestování a ostrý set-up Cupra zase hravě z beránka udělal vlka, který se žene dopředu opravdu s entuziazmem hladového predátora. Změny mezi jednotlivými nastaveními byly výrazné a projev auta velmi odlišný a zároveň adekvátní tomu, jak jsem potřeboval v tu danou chvíli Leona ST Cupra používat.

Kufr… Je to ST, tedy kombi a tak má velká kufr a tím myslím opravdu velký, nesmíme zapomínat, že tady máme příbuzného naší Škody Octavia, který sice pár litrů objemu na mladoboleslavského bratránka ztrácí (rychlou matematikou je to rozdíl 23 litrů), díky tvaru zavazadlového prostoru není potíž s transportem objemných a velkých zavazadel. Jedinou pihou na kráse, mluvíme-li o objemech a vnitřním prostorech, je palivová nádrž. Tady bohužel koncernová příbuznost hraje jak proti Octavii RS, tak právě proti Leonu ST Cupra, padesát litrů je podle mne málo. O spotřebě si řekneme za okamžik, teď a tady ale musím prohlásit, že by si auto tohoto charakteru zasloužilo alespoň o patnáct, dvacet litrů větší „tank.“

Pohon

Není to alfa a omega auta, tedy pohonná soustava, Seat Leon ST Cupra není vozem vyhraněného talentu, ale naopak stroj který snoubí dohromady velmi dobře všechny patřičné komponenty. Řadový čtyřválec s objemem dvou litrů má výkon 280 koní a 350 Nm, které plynou přes šestistupňovou manuální převodovku na přední kola. Ta spolupracují se samosvorným diferenciálem, dohromady toto uskupení funguje velmi, velmi dobře. Motor krásně tahá odspodu, je tady turbo díra, spíše „rozpoznatelně zábavná“ než „dalekosáhle se klenoucí,“ první kvalty jsou poskládané nakrátko a ručička otáčkoměru lítá pěkně z jedné strany na druhou, šestka je oproti tomu poměrně dlouhá a umožňuje ideální dálniční cestování.

Přední kola přenášejí do volantu přesně dávkované porce informací, volant neláme prsty při dynamické jízdě, není necitlivý a němý. Dráhy řazení jsou jasně definované a chod převodovky ukázněný a přesný, přilnavost na předních kolech je výtečná a na zadních také.

S automatickým DSG bude auto rychlejší, s manuálem nás ale vážně baví!

Spotřeba

Od přilnavosti si na chvíli odskočíme k apetitu vozu, jen proto, abychom si řekli, že Seat Leon ST Cupra má sice „jen“ padesáti litrovou nádrž, ale že spotřeba je velmi dobrá a příznivá. Podle tabulek by mělo auto jezdit za necelých sedm litrů, což je fikce, nebo v mém podání byla, ale průměr kolem devíti litrů, včetně velmi rychlých dálničních přesunů a okreskového řádění, to hodnotím palcem nahoru.

Ovladatelnost

Navážu tam, kde jsem skončil ohledně přilnavosti. Přední kola drží stopu a ta zadní také. Neodskakují, na nerovnostech možná pracují freneticky ve vertikálním směru, v tom horizontálním se nijak neposunují, zadek se na nerovnostech v zatáčce sice otřese, ale nijak divoce se nepohne do strany. Naopak pokud řidič chce, lze utáhnout přibrzděním stopu a kombi složit agilněji do apexu.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Svou dravost naznačuje Seat Leon ST Cupra jen velmi decentně a cudně.

Abych ovladatelnost zbytečně nepitval – znovu zmíním rekordy na okruzích, které jasně mluví za vše – Seat Leon ST Cupra je velmi příjemné auto na ovládání, nezáludné, komunikativní, s jadrným zvukovým projevem (neumím poznat, jestli je v režimu Cupra chraplák skutečný nebo zda se opravdový hlas mísí s virtuální podporou z reproduktorů), přesným řízením a zábavným ovládáním obecně.

Verdikt

Jak už jsem naznačil na začátku, nejenom že se mi osobně Seat Leon ST Cupra velice líbí, ale tvrdím, že i objektivním pohledem na věc je to velice zdařilé, výjimečné auto, které si zaslouží pozornost každého, kdo má zájem o sportovně laděný dopravní prostředek a z nějakého důvodu musí/chce volit stroj s velkou karoserií. Chybí mu ve srovnání s příbuzným Golfem R pohon všech kol, v reálu ovšem nepostrádá nic, co by auto tohoto druhy mělo mít. Nad několika maličkostmi, které bych nazval spíše charakterovými rysy než slabinami, lze bez uzardění mávnout rukou… A znovu zopakovat, že Seat Leon ST Cupra je vynikající automobil, který si titul krále (nejenom Nürburgrigu) právem zaslouží.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcečtyřválec
Palivobenzín
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)1984
Kompresní poměr9,3 : 1
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)206 / 280
Točivý moment (Nm)350 v 1700 - 5600 ot./min.
0-100 km/h (s)6,1
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Spotřeba paliva (l/100 km)6,7
Objem nádrže (l)50
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4543
Šířka (mm)1816
Výška (mm)1431
Rozvor náprav (mm)2631
Provozní hmotnost (kg)1440
Zavazadlový prostor (l)587 / 1470
Ceny
Základní cena modelu742 900 Kč
Základní cena test. verze712 900 Kč
8.6.2015 7:42| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist