Seat Leon Cupra (od 2007)

Sportovně laděná verze Seatu Leon zaujme motoristy hledající svižné auto a současně vyžadující určitou dávku praktičnosti. Na co si dát pozor u ojetiny?

RADOSTI
Solidní prostor pro posádku, výborná sportovně tvarovaná sedadla, dobré jízdní vlastnosti, neúnavné brzdy s rychlým nástupem.

STAROSTI
V porovnání s jinými ostrými hatchbacky nevýrazný jízdní projev, malá nabídka ojetin.

Ostré hatchbacky si našly oblibu mezi řidiči vyznávajícími sportovní jízdu, ale potřebující praktičtější automobil, než je sportovní kupé. Rychlým hatchbackem odvezou rodinu na víkend a pak se mohou jít vyřádit na klikaté okresky.

Na trhu je takových aut celá řada, od počátku roku 2007 mezi ně patří i Seat Leon Cupra. Ostrý Leon druhé generace prošel odtučňovací kůrou, dostal výkonný motor, brzdy a sportovní podvozek.


Praktická stránka automobilu tím však neutrpěla. Stále nabízí dostatek místa pro posádku a zavazadelník o objemu 340 litrů, který lze rozšířit sklopením zadních sedadel. Interiér dostal několik sportovně působících prvků, což mu jenom propělo.

Seat Leon fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Seat Leon fotogalerie

Nechybí hliníkové pedály, volant s logem cupra, jež najdete i na otáčkoměru a samozřejmostí jsou sportovně tvarovaná sedadla s výborným bočním vedením těla. Avšak to jsou jen interiérové prvky, jaký je Leon Cupra na silnici?Kdo teď čeká výrazy jako famózní, skvělý nebo dravý, bude asi zklamaný. Leon Cupra je totiž velice svižný, ale řadě konkurenčních vozů nestíhá. Taková Mazda 3 MPS nebo Ford Focus ST jdou s větší snahou za plynem, lépe si vedou v zatáčkách a celkově působí sportovněji. Totéž platí třeba pro Volkswagen Golf GTI.

Přesto není Leon Cupra špatný vůz, jen nepůsobí tak důrazně. I když není právě to chyba? Vůz plynuje zrychluje, nečekejte žádný brutální nástup nebo že by se motor v určitých otáčkách rozhoupal k většímu zátahu. Kdo chce víc, ať zvolí později uvedenou Cupru R disponující výkonem 195 kW.Co však můžete od Cupry čekat je přesné šestistupňové řazení, rychlý nástup skvěle pracujících brzd či jistý podvozek. Odpružení přitom není přespříliš tvrdé, takže nikdo z posádky o chrup nepřijde ani při jízdě po českých tankodromech.


Přeplňovaný motor 2.0 TFSI o výkonu 177 kW se při klidnější jízdě spokojí s deseti litry na sto kilometrů. Opravdu svižně se dá jezdit se spotřebou okolo třinácti litrů, Cupra to ale umí i za víc. Záleží jen na tom, jak moc se necháte unést.

Avšak všeho s mírou. Pokud se totiž na německé dálnici potkáte třeba s Focusem ST, ukliďte se do pravého pruhu, nebo vás spráská jak psa. Na zrychlení ani maximální rychlost jej zkrátka nedostanete a nic na tom nemění fakt, že jde o papírově slabší vůz.A na co si dát pozor při výběru ojetého Leonu Cupra? Časté jsou zejména vůle na přední nápravě, a to jak v táhlech stabilizátoru, tak v čepech. „Setkat se můžete s praskáním žárovek ve světlometech, někdy zlobí elektrické ovládání oken. Hlavně ale pozorně zkontrolujte, zda nebyl vůz vážně bouraný,“ varuje Tomáš Pánek, majitel společnosti Extra Motor.

K automobilu přicházejte vždy, když má studený motor. Po nastartování se zaposlouchejte, zda neslyšíte zespodu agregátu klepání, které po sešlápnutí pedálu spojky utichne nebo změní zvuk. Po zahřátí pohonné jednotky může zcela zmizet.Tento zvuk ukazuje na vadný dvouhmotový setrvačník, který při razantní jízdě může přijít k újmě poměrně snadno – stačí, aby řidič neuměl dávat meziplyn a rád brzdil motorem. Dvouhmotový setrvačník přitom pořídíte v druhovýrobě asi za necelých sedmnáct tisíc korun. Opravu za lidovku tedy nečekejte.

„S brzdami potíže nebývají, přesto nelze vyloučit vlnění brzdových kotoučů u vozidel s vyšším kilometrovým proběhem, kde jsou opotřebovanější a tedy i tenčí. Nezřídka se objevuje hučení od kol prozrazující dosluhující ložiska,“ uzavírá Pánek.



Ve zpětném zrcátku

2005 – uvedení Seatu Leon druhé generace.
2006
– představení sportovně laděné verze Cupra s přeplňovaným motorem 2.0 TFSI/177 kW a šestistupňovou manuální převodovkou.
2007 – hned na začátku roku zahájen prodej verze Cupra.
2009 – uvedena silnější varianta Cupra R s přeplňovaným motorem 2.0 TFSI/195 kW.

Bezpečnost dle Euro NCAP

Bariérovým testem Euro NCAP prošel model Leon druhé generace v roce 2005.
Za ochranu posádky při nárazu získal 4 hvězdičky z 5 možných (32 bodů)
Za ochranu dětí cestujících v autosedačkách 4 hvězdičky z 5 možných (42 bodů)
Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 3 hvězdičky ze 4 možných (24 bodů)

Milan Jirouš

9.10.2011 6:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist