Seat Leon (2005 – 2012)

Druhá generace Seatu Leon svým celkovým laděním oslovuje především sportovněji založené řidiče. Příznivé ceny ojetin a nadčasový design představují jasné výhody španělského vozu.

RADOSTI
Nadčasový design, dynamický vzhled, nabídka místa pro posádku, dobré jízdní vlastnosti, přesné řazení, rozumné ceny ojetin.

STAROSTI
Nekomfortní odpružení, horší výhled šikmo vpřed, levně působící tvrdý plast na středovém panelu palubní desky.

Zatímco první generace modelu Leon se dodnes těší velké oblibě, pozice druhé řady není tak výrazná a to ani mezi automobily značky Seat. Přesto si nevede vůbec špatně. Zájemce láká především designem, naopak některé odradí tvrdým odpružením, kvůli němuž víte o každé nerovnosti vozovky.

Španělský hatchback Seat Leon druhé generace je na trhu zastoupen v dostatečném množství, takže s výběrem ojetého vozu by neměly nastat potíže. Nejčastěji se setkáte s vozy, které pohánějí turbodiesely nebo zážehové čtrnáctistovky, případně šestnáctistovky. Silnější benzinové motorizace o objemu 1,8 a 2,0 litru tak časté nejsou.

Po nahlédnutí do interiéru si každý jistě všimne dostatku místa na předních i zadních sedadlech. Sedačky jsou pohodlné a ty vpředu poskytují dobrou oporu tělu při jízdě v zatáčkách. Zavazadlový prostor o objemu 340 litrů sice není nijak převratný, ale ani tak se za něj vůz nemusí stydět.


Totéž platí také pro palubní desku, i když zde už určité výhrady jsou. Narážíme na tvrdý a levně působící plast na středovém panelu, který bývá nezřídka předmětem kritiky. Naopak pochvalu si zaslouží do rukou dobře padnoucí volant se silnějším věncem nebo o něco výš usazená řadicí páka s krátkými drahami.

To ocení především sportovněji založení motoristé, ostatně přesně ty osloví tvrdší naladění podvozku a od toho se odvíjející velice dobré držení jízdní stopy v zatáčkách. Druhou stranu mince ale představuje znatelně omezený komfort. Tvrdý podvozek o sobě totiž dává vědět při přejezdu sebemenší nerovnosti, což se negativně odráží na pohodlí posádky.

Nejslabším motorem v nabídce je šestnáctiventilová čtrnáctistovka o výkonu 63 kW. To není mnoho, přesto bude tento agregát klidnějším řidičům vyhovovat. Lepší je ale vsadit na některý ze silnějších motorů. Od roku 2010 to může být třeba přeplňovaná jednotka 1.2 TSI o výkonu 77 kW, do té doby třeba 1.4 TSI s výkonem 92 kW nebo atmosférická šestnáctistovka pracující s výkonem 75 kW.

Jedná se o dobře známý motor například ze Škody Octavia, jehož předností je dostatek sil při zachování příznivé spotřeby benzinu. Kladně lze hodnotit i jeho spolehlivost, což je v případě ojetin významné plus.

V nabídce byla ale i přeplňovaná osmnáctistovka či dvoulitr s přeplňováním, nebo bez. Ve vrcholné verzi Cupra R byl použit právě tento motor naladěný na výkon 195 kW. Taktéž sportovně laděné provedení Cupra jej mělo nastavený na 177 kW, a i to s Leonem dokáže hodně pěkně zacvičit.

Turbodiesely se montovaly o třech objemech: 1,9 a 2,0 litru už od počátku výroby a od roku 2010 se pod kapotou začaly objevovat šestnáctistovky TDI, které nahradily starší avšak spolehlivé a velice oblíbené naftové devatenáctistovky.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Přitom turbodiesely 1.6 TDi určitě nelze označit za vzor spolehlivosti. Ostatně to zpočátku výroby nebylo možné ani u dieselových dvoulitrů. Jejich spolehlivost se ale časem zlepšila a výrobci se podařilo vylepšit také spotřebu.

Přesto se občas nějaká vážná závada u jednotek 2.0 TDI vyskytne, známé jsou zejména problémy s turby nebo vstřikovači. „U turbodieselů obecně dejte pozor na stav filtru pevných částic. Ten má omezenou životnost, stejně jako dvouspojková převodovka DSG,“ vysvětluje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Zpočátku se vyskytovaly také potíže s čidly výfukových plynů, dnes se ale objevuje tato závada jen zřídka.

Mladší turbodiesely 1.6 TDI někdy trápí potíže s palivovým čerpadlem, známá je také nadměrná spotřeba oleje či závady snímače otáček motoru. Navíc zde má spojka kratší životnost. Spolehlivost těchto motorů se staršími devatenáctistovkami se vůbec nedá srovnávat.

Zážehové motory někdy potrápí vadná zapalovací cívka, u dvanáctistovek se mohou vyskytnout potíže s rozvody. Zástupce AAA AUTO radí, jak se vyhnout této závadě: „Při startování pozorně poslouchejte motor, pokud jsou šatné rozvody ozve se zachrastění řetězu. Ten se tak hlásí o výměnu, kterou rozhodně není dobré odkládat.“

Výjimkou není praskání žárovek ve světlometech, vyskytují se různé drobné závady elektroniky, takže určitě před koupí vozu vyzkoušejte veškerou výbavu. Jindřich Topol připomíná i tuhé naladění podvozku: „Tvrdší nastavení odpružení je základem dobrých jízdních vlastností Seatu Leon, ale na druhou stranu podvozek na českých rozbitých silnicích více trpí. To se časem projeví vznikem vůlí na stabilizátoru a zavěšení kol.“ Toto nastavení může také nepříznivě ovlivnit životnost ložisek kol.

Ve zpětném zrcátku
2005 – uvedení Seatu Leon druhé generace se zážehovými motory 1.6/75 kW, 2.0 FSI/110 kW, 2.0 TFSI/136 a 147 kW a turbodiesely 1.9 TDI/77 a 81 kW, 2.0 TDI/100 a 103 kW.
2006 – nové motory 1.4 16V/63 kW, 2.0 TFSI/177 kW (verze Cupra) a 2.0 TDI/125 kW.
2007 – nově 1.4 TSI/92 kW, 1.8 TSI/118 kW a turbodiesel 1.9 TDI/66 kW.
2009 – představen facelift, na vybraných trzích uvedena šestnáctistovka v úpravě pro spalování LPG, na trh přichází špičková sportovně laděná verze Cupra R poháněná motorem 2.0 TFSI o výkonu 195 kW a tento agregát je uveden i v klasickém provedení Leonu a to naladěný na výkon 155 kW.
2010 – nová základní pohonná jednotka 1.2 TSI/77 kW, naftové devatenáctistovky nahrazují nové turbodiesely 1.6 TDI o výkonech 66 a 77 kW.
2012 – ukončení výroby a představení stejnojmenného nástupce.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel model Leon druhé generace v roce 2005. Za ochranu posádky při nárazu získal 4 hvězdičky z 5 možných, za ochranu dětí cestujících v autosedačkách 4 hvězdičky z 5 možných. Hodnocení ohleduplnosti při střetu s chodcem vozu vyneslo 3 hvězdičky ze 4 udělovaných.

23.11.2015 10:30| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist