Seat Ibiza 1,0 TSI: Dravě a hravě

První jízda | vydáno 25. 7. 2017

Velikost textu: a a a

Dospělácké jízdní vlastnosti v kompaktním a výhodném balení? Ono to jde, když se chce. Seat Ibiza odjakživa patřil k řidičsky atraktivním hatchbackům a ze svých kvalit neslevil ani v nové páté generaci...

Radosti

  • Pružný motor
  • Skvěle naladěný podvozek
  • Praktičnost

Starosti

  • Materiály v interiéru

Nová generace, říkáte? Vždyť vypadá skoro jako ta stará... Ale ďábel se skrývá v detailech, toto je skutečně zcela nové auto, které například jako vůbec první v koncernu Volkswagen dostalo platformu MQB-A0. Oproti minulé generaci je například o 87 milimetrů širší a 2 milimetry kratší, takže naživo jeho proporce lépe vyniknou. Seat si drží jednotnou vizuální identitu napříč všemi nabízenými modely, takže ostré hrany použil i u nové Ibizy – jsou vybroušenější, promyšlenější, dynamičtější.

Interiér

Větší půdorys se pozitivně projevil i na vnitřním prostoru. Interiér nové Ibizy nepůsobí stísněně, zvlášť v oblasti ramen a boků, jeho sedačky jsou dostatečně prostorné i pro vzrostlejší jedince. Palubní deska vyniká jednoduchými tvary bez větších designových excesů, její linky se inspirovaly u karoserie, takže působí velmi příjemně. Spousta místa je i na zadních sedačkách – zvlášť pro nohy (v rámci této kategorie). Ovládání palubního systému by zvládlo i malé dítě, vyšší výbavové stupně mají efektní osmipalcovou obrazovku se skleněným povrchem, ale i tato jednodušší varianta zaujme – zvlášť proto, že má stále fyzická tlačítka pro volbu jednotlivých funkcí. A také normální otočný volič hlasitosti. Stejně nenáročné je ovládání klimatizace díky několika tlačítkům a opět otočným čudlíkům.

Volant se štíhlými rameny dobře padne do ruky, stejně jako řadící páka. Všechny ovládací prvky máte na dosah a najít příjemnou pozici pro cestování není problém. Kufr narostl oproti minulé generaci o 63 litrů na solidních 355 litrů. Takže zlepšení po všech stránkách, ale pokud jste čekali výrazný posun z hlediska kvality materiálů, není takový, jaký by si zcela nová generace zasloužila. Větší rozdíl bude vidět až ve vyšších výbavách Xcellece nebo FR, které přidávají ambientní osvětlení, dekor palubní desky a další stylové prvky.

Pohon

Litrový tříválec s výkonem 95 koní a točivým momentem 175 Nm přestavuje zlatou střední cestu – k mání je i ve verzi se 115 koni, základ tvoří atmosférické 1.0 MPI se 75 koni. V nižších otáčkách se motor chová celkem klidně, i když slibuje nástup zátahu už v 1500 otáčkách, auto se začne slušněji hýbat až nad dvěma tisíci. Pokud motor dusíte v nízkých otáčkách, celkem nepříjemně duní, takže je záhodno trochu šlápnout na plyn – spotřeba se i tak pohybuje mezi pěti a šesti litry na sto. Ve středních otáčkách působí litrové TSI velmi živě a vyplatí se ho točit až k omezovači, kde nevykazuje výraznější ztrátu zátahu. Pětistupňový manuál má přesný a příjemně tuhý chod, jeho kvalty jsou rozumně odstupňované pro svižnou akceleraci z místa i jízdu stabilní rychlostí po dálnici.

Ovladatelnost

Oproti minulé generaci Ibiza odhodila houpavost a rozvernost, které nahradila stabilitou a gripem. Podvozek vás nepřestane fascinovat v každé zatáčce, přední kola se sveřepě drží asfaltu a zadní je se stejnou odhodlaností následují. Náklony jsou minimální a auto krásně plynule přenáší hmotu v podélném i příčném směru. Řízení je přesné a najdete v něm dostatek zpětné vazby, neustále víte, po čem jedete a jak se auto hodlá v následujících chvílích zachovat.

Verdikt

Tato konkrétní Ibiza je důkazem, že vás auto může oslovit, aniž by mělo vyšperkovanou luxusní výbavu. Má skvěle naladěný podvozek pro okreskové řádění i komfort, pružný motor, dobrou převodovku – ty správné věci, které by měly primárně fungovat. Vyšší užitná hodnota nové generace vzhledem k větším rozměrům je pak příjemný bonus.

Měření a technické údaje

MotorSeat Ibiza 1,0 TSI: Dravě a hravě
Konstrukceřadový tříválec
Palivobenzín
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)999
Kompresní poměr10,5:1
Vrtání x zdvih (mm)74,5x76,4
Převodovkapětistupňová, manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
VpředuMcPherson s trojúhelníkovými rameny
VzaduKliková náprava s vlečenými rameny
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)70/95 v 5000 - 5500
Točivý moment (Nm)175 v 2000 - 3500
0-100 km/h (s)10,9
Nejvyšší rychlost (km/h)181
Spotřeba paliva (l/100 km)4,7
Objem nádrže (l)40
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4059
Šířka (mm)1780
Výška (mm)1444
Rozvor náprav (mm)2564
Provozní hmotnost (kg)1122
Zavazadlový prostor (l)355
Ceny
Základní cena modelu296 900 Kč
Cena testovaného vozu334 900 Kč

Komentáře ke článku

  • Není to přece jen trošku moc drahý? Zobrazit
    9. 8. 2017, Frenki

Tagy: Seat

Vozíky za osobní auta z hlediska technických požadavků na spojitelnost

Problematika vozíků tažených za osobními auty pokračuje dalším dílem. Společenské konvence o tom, kolik kdo váží, jdou stranou, hmotnost je zásadním parametrem.

Vozíky za osobní auta z hlediska technických požadavků na spojitelnost
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den pane doktore, po podání odporu jsem byl pozván k ústnímu jednání ohledn... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Stojí za pozornost?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist