Seat Ibiza 1,0 TSI: Dravě a hravě

První jízda | vydáno 25. 7. 2017

Velikost textu: a a a

Dospělácké jízdní vlastnosti v kompaktním a výhodném balení? Ono to jde, když se chce. Seat Ibiza odjakživa patřil k řidičsky atraktivním hatchbackům a ze svých kvalit neslevil ani v nové páté generaci...

Radosti

  • Pružný motor
  • Skvěle naladěný podvozek
  • Praktičnost

Starosti

  • Materiály v interiéru

Nová generace, říkáte? Vždyť vypadá skoro jako ta stará... Ale ďábel se skrývá v detailech, toto je skutečně zcela nové auto, které například jako vůbec první v koncernu Volkswagen dostalo platformu MQB-A0. Oproti minulé generaci je například o 87 milimetrů širší a 2 milimetry kratší, takže naživo jeho proporce lépe vyniknou. Seat si drží jednotnou vizuální identitu napříč všemi nabízenými modely, takže ostré hrany použil i u nové Ibizy – jsou vybroušenější, promyšlenější, dynamičtější.

Interiér

Větší půdorys se pozitivně projevil i na vnitřním prostoru. Interiér nové Ibizy nepůsobí stísněně, zvlášť v oblasti ramen a boků, jeho sedačky jsou dostatečně prostorné i pro vzrostlejší jedince. Palubní deska vyniká jednoduchými tvary bez větších designových excesů, její linky se inspirovaly u karoserie, takže působí velmi příjemně. Spousta místa je i na zadních sedačkách – zvlášť pro nohy (v rámci této kategorie). Ovládání palubního systému by zvládlo i malé dítě, vyšší výbavové stupně mají efektní osmipalcovou obrazovku se skleněným povrchem, ale i tato jednodušší varianta zaujme – zvlášť proto, že má stále fyzická tlačítka pro volbu jednotlivých funkcí. A také normální otočný volič hlasitosti. Stejně nenáročné je ovládání klimatizace díky několika tlačítkům a opět otočným čudlíkům.

Volant se štíhlými rameny dobře padne do ruky, stejně jako řadící páka. Všechny ovládací prvky máte na dosah a najít příjemnou pozici pro cestování není problém. Kufr narostl oproti minulé generaci o 63 litrů na solidních 355 litrů. Takže zlepšení po všech stránkách, ale pokud jste čekali výrazný posun z hlediska kvality materiálů, není takový, jaký by si zcela nová generace zasloužila. Větší rozdíl bude vidět až ve vyšších výbavách Xcellece nebo FR, které přidávají ambientní osvětlení, dekor palubní desky a další stylové prvky.

Pohon

Litrový tříválec s výkonem 95 koní a točivým momentem 175 Nm přestavuje zlatou střední cestu – k mání je i ve verzi se 115 koni, základ tvoří atmosférické 1.0 MPI se 75 koni. V nižších otáčkách se motor chová celkem klidně, i když slibuje nástup zátahu už v 1500 otáčkách, auto se začne slušněji hýbat až nad dvěma tisíci. Pokud motor dusíte v nízkých otáčkách, celkem nepříjemně duní, takže je záhodno trochu šlápnout na plyn – spotřeba se i tak pohybuje mezi pěti a šesti litry na sto. Ve středních otáčkách působí litrové TSI velmi živě a vyplatí se ho točit až k omezovači, kde nevykazuje výraznější ztrátu zátahu. Pětistupňový manuál má přesný a příjemně tuhý chod, jeho kvalty jsou rozumně odstupňované pro svižnou akceleraci z místa i jízdu stabilní rychlostí po dálnici.

Ovladatelnost

Oproti minulé generaci Ibiza odhodila houpavost a rozvernost, které nahradila stabilitou a gripem. Podvozek vás nepřestane fascinovat v každé zatáčce, přední kola se sveřepě drží asfaltu a zadní je se stejnou odhodlaností následují. Náklony jsou minimální a auto krásně plynule přenáší hmotu v podélném i příčném směru. Řízení je přesné a najdete v něm dostatek zpětné vazby, neustále víte, po čem jedete a jak se auto hodlá v následujících chvílích zachovat.

Verdikt

Tato konkrétní Ibiza je důkazem, že vás auto může oslovit, aniž by mělo vyšperkovanou luxusní výbavu. Má skvěle naladěný podvozek pro okreskové řádění i komfort, pružný motor, dobrou převodovku – ty správné věci, které by měly primárně fungovat. Vyšší užitná hodnota nové generace vzhledem k větším rozměrům je pak příjemný bonus.

Měření a technické údaje

MotorSeat Ibiza 1,0 TSI: Dravě a hravě
Konstrukceřadový tříválec
Palivobenzín
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)999
Kompresní poměr10,5:1
Vrtání x zdvih (mm)74,5x76,4
Převodovkapětistupňová, manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
VpředuMcPherson s trojúhelníkovými rameny
VzaduKliková náprava s vlečenými rameny
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)70/95 v 5000 - 5500
Točivý moment (Nm)175 v 2000 - 3500
0-100 km/h (s)10,9
Nejvyšší rychlost (km/h)181
Spotřeba paliva (l/100 km)4,7
Objem nádrže (l)40
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4059
Šířka (mm)1780
Výška (mm)1444
Rozvor náprav (mm)2564
Provozní hmotnost (kg)1122
Zavazadlový prostor (l)355
Ceny
Základní cena modelu296 900 Kč
Cena testovaného vozu334 900 Kč

Komentáře ke článku

  • Není to přece jen trošku moc drahý? Zobrazit
    9. 8. 2017, Frenki

Tagy: Seat

Vybržděné stojící auto a zezadu náraz vozu, jehož řidič nedokázal zastavit aneb Co neubrzdíš, to ukecáš!?

Aktuálně sledovaná dopravní nehoda, při které zahynulo malé dítě. Právní expert JUDr. Beran rozebírá skutečnost, zda "zabíjel" řidič auta, které přijelo na místo jako poslední.

Vybržděné stojící auto a zezadu náraz vozu, jehož řidič nedokázal zastavit aneb Co neubrzdíš, to ukecáš!?
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den, ráda bych se zeptala, co mám dělat se sousedem, který mi pravidelně ob... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Chtěli byste se projet?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist