Seat Altea (výroba 2004 – 2015)

Model Altea patří mezi nejzdařilejší automobily značky Seat. Tomu odpovídá i zájem o vůz na trhu ojetin, zejména pokud má pod kapotou naftový motor TDI.

RADOSTI
Velmi dobré jízdní vlastnosti, u některých vozidel skvělá sportovní sedadla, nabídka místa pro posádku, velký zavazadelník verze XL, praktické přihrádky v zavazadlovém prostoru pod odklápěcí podlahou, existence prodloužené verze XL, existence verze s pohonem všech kol Freetrack.

STAROSTI
Slabý motor 1.4 MPI, nevýrazná benzinová šestnáctistovka, malá nabídka verze Freetrack, levněji působící plasty palubní desky u některých verzí.

Vozy třídy MPV se těší velkému zájmu mezi motoristy, kterým jde především o cestovní komfort a nabídku místa. Seat Altea mezi těmito automobily ale vyniká i po jízdní stránce, díky skvělému podvozku, který umožňuje i nečekaně svižnou, až se chce říci sportovní jízdu na klikatých okreskách.

Toto pětimístné „em-pé-véčko“ tak ocení všichni, co jsou nuceni pořídit prostornější vozidlo a přitom se nechtějí vzdát radosti z řízení. Altea je totiž i s turbodieselem pod kapotou bude bavit.

Designově velice povedený automobil trochu sráží podobnost až shodnost přídě a palubní desky s dalšími modely značky Seat – Toledo a Leon. Altea vyjela na trh z této trojice první, ve výrobě přitom vydržela nejdéle. Zásluhu na tom má nejen obliba vozu mezi motoristy, ale i uvedení odvozených modelů.


Prodloužená verze XL, která má na délku o 18,7 cm více a nabízí i větší zavazadelník poněkud zavařila modelu Toledo, když od tohoto automobilu s hrbatou zádí odlákala zájemce. Respektive značnou část těch, co byli ochotni to Toleda s nehezkým hrbem na zádi investovat. Další verze pod jménem Freetrack pak přivedla pár zájemců o vozidlo s pohonem všech kol, který je zde řešen mezinápravovou spojkou Haldex. Na trh se dostala i sportovněji střižená varianta FR.

Avšak jak zde již padlo, ani běžné provedení si nestojí vůbec zle. Zejména pokud má interiér vybaven skvělými sportovními sedadly, což je poměrně časté. Ty poskytují vynikající boční oporu tělu v zatáčkách, a to jak cestujícím vpředu, tak vzadu! Taková sedadla umějí skutečně nadchnout.

Interiér nabízí dostetek místa pro posádku ve všech směrech, zavazadelník potěší příjemným objemem 409 litrů – to však není konečné číslo. Pod odklápěcí podlahou se totiž ukrývají další litry místa navíc a to v podobě několika praktických přihrádek. Prodloužená varianta XL nabízí zavazadelník o objemu 532 litrů.

Seat Leon (2005 – 2012)

Ojetá auta | vydáno 23. 11. 2015

O dobře naladěném podvozku zde již byla řeč, avšak kdo jej chce pořádně využít, měl by vsadit na správný motor. Základní čtrnáctistovka MPI si sice nestojí špatně z hlediska spolehlivosti, výkonem 63 kW ale rozhodně díru do světa neudělá. Ani šestnáctistovka o výkonu 75 kW není zcela ideální (existuje také v provedení LPG), což platí i pro přeplňovaný čtyřválec 1.2 TSI/77 kW uvedený v roce 2010.

Z benzinových pohonných jednotek proto lze doporučit spíše přeplňované agregáty 1.4 TSI/92 a 1.8 TSI/118 kW, které si s Alteou poradí bez potíží a přitom pracují se srovnatelnou nebo i nižší spotřebou než atmosférický motor 2.0 FSI/110 kW či přeplňovaný 2.0 TSI/147 kW, který se ale montoval jen do sportovně pojaté verze FR (Formula Racing).

Z nabídky turbodieselů je snadné vybrat skutečného favorita. Je jím osvědčený agregát 1.9 TDI o výkonu 77 kW, který si s vozem dobře poradí a přitom vyniká nízkou spotřebou i spolehlivostí. Tu postrádají jednotky 2.0 TDI a není vlastní ani později uvedeným turbodieselům 1.6 TDI. Slabší provedení o výkonu 66 kW navíc postrádá několik koní.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Naftové šestnáctistovky se někdy potýkají s vadným čerpadlem a problematickými vstřikovači, které trápí také trubodiesely 2.0 TDI. Ty někdy zlobí i úniky oleje a turbo, které představuje slabší článek také u jednotky 1.9 TDI, ale v porovnání s dvoulitry zde vydrží znatelně déle.

„U motorizací 1.2 TSI a 1.4 TSI je třeba dát pozor na rozvody. Vytahování rozvodového řetězu je dobře známé a odhalí jej typické zachrastění při startování vozidla,“ varuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Občas se vyskytne i problém v podobě vadné zapalovací cívky, což platí i pro objemnější agregáty.

Slabou stránku představují dvouhmotové setrvačníky a také filtry pevných částic u turbodieselů. Výměna přitom není zrovna levná. „Pozor dejte při výběru vozidla s dvojspojkovou převodovkou DSG, která je náchylnější na opotřebení,“ pokračuje zástupce AAA AUTO. „Převodovka musí vždy řadit naprosto bez potíží, na čož se zaměřte při testovací jízdě,“ dodává.

Prověrku si zaslouží i veškerá elektrická výbava – někdy totiž zlobí třeba stahování oken. „Známé jsou vůle na přední nápravě, lze se ale setkat i s vůlemi v silentblocích zadní nápravy,“ upozorňuje Jindřich Topol z AAA AUTO. Zde se však vůle objevují až při vyšší kilometrovém proběhu.

Ve zpětném zrcátku
2004 – uvedení na trh se zážehovými motory 1.6/75 kW, 2.0 FSI/110 kW a turbodiesely 1.9 TDI/77 kW, 2.0 TDI/100 a 103 kW.
2005 – příchod sportovněji střižené verze FR s turbodieselem 2.0 TDI/125 kW.
2006 – nový základní benzinový motor 1.4 16V/63 kW, uvedena prodloužená verze XL, která je proti standardní variantě prodloužena o 18,7 cm a zavazadelník má o objemu 532 litrů na místo 409.
2007 – nově přeplňované benzinové motory 1.4 TSI/92 kW a 1.8 TSI/118 kW, uvedena varianta Freetrack s pohonem všech kol a větší světlou výškou, nově pro verzi FR také benzinový přeplňovaný motor 2.0 TSI/147 kW.
2009 – facelift modelu, uveden motor 1.6/75 kW v přestavbě na LPG, nové turbodiesely 1.6 TDI/66 a 77 kW.
2010 – nový základní přeplňovaný čtyřválec 1.2 TSI/77 kW.
2015 – ukončení výroby.

Bezpečnost dle EuroNCAP
Nárazovou zkouškou Euro NCAP prošel vůz v roce 2004 a za bezpečnost posádky dostal plný počet, tedy pět hvězdiček. Bezpečnost dětí v autosedačkách byla hodnocena čtyřmi hvězdami z pěti možných a ohleduplnost při střetu s chodem třemi hvězdičkami ze čtyř maximálně udělovaných.

12.1.2016 1:15| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist