Saab 900/9-3 (1993 – 2002)

Model 900 se těší velice dobré pověsti a příznivci značky na něj nedají dopustit. V bazarech jej ale nepotkáte často.

RADOSTI
Dobré jízdní vlastnosti, nízká poruchovost, kvalitní dílenské zpracování, komfortní podvozek.

STAROSTI

Do modernizace slábnoucí brzdný účinek vlivem přehřátí, hlučnější diesely, zastaralý design karoserie, vyšší ceny náhradních dílů, těžko dostupný značkový servis.​

Poslední generace Saabu 900 dostala slovo v roce 1993. Na trh přišla ve tří a pětidveřovém provedení,v nabídce byly čtyři zážehové motory o výkonech 96 až 125 kW. O rok později uvedla švédská automobilka také kabriolet.
Modernizací prošel vůz v roce 1998 a pod jeho kapotu se dostal i turbodiesel. Omlazený model se začal nabízet pod novým označením 9-3 a k zákazníkům dorazil i ve špičkovém provedení Aero s motorem 2.0 T/136 kW.
Následující rok ale automobilka uvedla skutečný gripen na kolech, když představila verzi Viggen poháněnou přeplňovaným motorem o objemu 2,3 litru a výkonu 169 kW. Automobil se nabízel až do roku 2002, kdy jej vystřídala druhá generace modelu 9-3 postavená na platformě Opelu Vectra.
Bariérovou zkoušku Euro NCAP absolvoval vůz jak před modernizací, tak po ní, a to s velice rozdílnými výsledky. Zatímco model 900 si odnesl za ochranu posádky při nárazu jen dvě hvězdičky a navíc mu byla jedna dodatečně škrtnuta, modernizovaný vůz pod označením 9-3 vybojoval ve stejné disciplíně čtyři hvězdy. První zkouška přitom proběhla v roce 1997 a druhá v roce 2000.​Pozice na trhu
Mezi příznivci značky se „devítistovka“ těší daleko většímu zájmu než později uvedená „devět-trojka“. Přesto nejde o automobil trhající prodejní rekordy. Na trhu ojetin nepatří ani do středu žebříčku. Kupce si ale i tak vždy najde.
Nejlevnější vozidla této řady najdete v prodeji za ceny okolo 30 000 korun. U kabrioletů se cena pohybuje nad 60 000 Kč. Automobily vyrobené po modernizaci mají na cenovce 50 000 Kč a více.​Zpracování
Dílenské zpracování vozu je opravdu kvalitní. Design karoserie navazuje na předchozí generaci – na dnešní dobu je zastaralý, při svém uvedení na trh ale auto nevypadalo vůbec špatně. Ostatně takto o něm nelze hovořit ani dnes. Ztvárnění interiéru nemusí vyhovovat každému. Plast palubní desky nepůsobí nijak hodnotně, spínací skříňku najdeme pro saab typicky umístěnou u ruční brzdy mezi předními sedadly.
Posádka má místa dostatek, což platí i pro cestující sedící vzadu. Zavazadelník potěší objemem 495 litrů a pochvalu si zaslouží také výborný přístup k zavazadlům. Kladně hodnotíme také pohodlná sedadla.​Jízda
Pokud usednete do udržovaného Saabu 900 či do modernizovaného modelu s označením 9-3, budete mít pocit vozu vyšší třídy. Automobil totiž působí velice příjemně, skvěle se ovládá a bravurně tlumí nerovnosti. Přitom vyniká jízdními vlastnostmi v zatáčkách či při vyhýbacím manévru.
Do modernizace měl vůz menší brzdy, což mělo za následek slábnutí brzdného účinku vlivem přehřátí. Avšak to je jediné, co lze autu po stránce jízdních vlastností vytknout.​Motorizace
Všechny nabízené pohonné jednotky mají výkonu dostatek. Po stránce spolehlivosti si nejlépe vedou čtyřválcové atmosférické zážehové motory. Na opačné straně pak stojí vznětové agregáty z koncernu General Motors.
Často jim jsou vytýkány problémy s váhami vzduchu a s padáním nafty (zavzdušňování palivového systému). Navíc jde o hlučnější agregáty. Přesto nepředstavují vyloženě špatnou volbu. Rozhodně se jedná o nejúspornější motory montované do modelu 900/9-3.
Přeplňované zážehové motory se občas potýkají s vadnými zapalovacími cívkami, které nejsou zrovna nejlevnější. Přirozeně jde o jednotky náročnější na spotřebu pohonných hmot.

Zážehové motory: 2.0/96 kW, 2.0 T/113 kW, 2.0 T/136 kW, 2.0 T/151 kW, 2.3/110 kW, 2.3 T/169 kW, 2.5 V6/125 kW.
Vznětové motory: 2.2 TiD/85 kW, 2.2 TiD/93 kW.

NEJ motory
Dobrá volba: 2.0/96 kW
Základní pohonná jednotka je pro saab dostatečně silná a pracuje tiše. Ani z hlediska spotřeby není tento dvoulitr špatný.

Dobrá volba: 2.3/110 kW
Čtyřválec o objemu 2,3 litru nabídne více výkonu než dvoulitrový agregát. Výhodu představuje srovnatelná spolehlivost. Pokud se obáváte spotřeby, věřte, že není až tak dramatická.

Časté závady

„Saaby mají velice dobrou antikorozní ochranu, tento model navíc vyniká odolným podvozkem, což na českých silnicích představuje nezanedbatelnou výhodu,“ chválí vůz Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA AUTO. Důkladnou prohlídku si zaslouží brzdy, nezřídka se lze setkat se zvlněnými brzdovými kotouči. Vyskytuje se také vrzající uložení předního stabilizátoru. Oprava však není nákladná.
Pokud automobil vybavený vznětovým motorem dlouho startuje, pravděpodobně bude na vině padání nafty. Mnohdy se tak děje kvůli netěsným vstřikovačům. „Pozornost věnujte řemenu pomocných agregátů a jeho napínáku. Pravidlená výměna je zde nutností, jinak řemen spadne,“ varuje Vaněček. Před koupí prověřte i funkčnost displeje palubního počítače, někdy totiž nedopisuje.

Milan Jirouš

3.12.2010 11:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist