Rozhovor: Nejsme pouhý obchod, když mám chvíli, snažím se nějaké pneumatiky zničit vlastním závoďákem

Jméno Tomáš Bělohradský není v určitých kruzích neznámé, naopak jde o specialistu s mezinárodním renomé a globálním uznáním. Ovšem v jiném oboru, než jsou auta.

O Tomáši Bělohradském jste možná neslyšeli, přesto ale na jeho práci narážíte, ani o tom nevíte. Ještě jinak, znáte hollywoodské velkofilmy a trháky typu Wanted, Jumper, Unlocked, Liga výjimečných? Nebo místně nám bližší Babovřesky, Habermann, Prachy dělaj člověka či Bathory? Jde jen o malý zlomek filmů, u kterých se Tomáš podílel na natáčení, je totiž mistrem zvuku a se svou společností se věnuje natáčení, dabingu, postprodukci – při sledování filmů jste tak slyšeli tomášovu práci. A to je jen velmi málo z toho, co umí.

Zajímavé, že? A přesto je to něco, o co nám v tuto chvíli nejde, jakkoli by bylo jistě atraktivní sednout si a klábosit o tom, jaké to je natáčet velké bijáky, nás zajímá Tomáš Bělohradský jako závodník, který se díky svému vstupu do světa rychlých kol stal tak trochu nedobrovolně prodejcem pneumatik MaxSport a EXTREME PERFORMANCE TYRES. Je to taková typická „česká cesta“ o tom, jak když nebylo na čem v našich podmínkách jezdit, musel se jeden sám postarat a začít to správné závodní obutí do Čech dovážet. A my jsme si o tom s Tomášem popovídali.

Dovážet a prodávat pneumatiky, v dnešní době, jak myšlenka vznikla? A je vůbec ještě na trhu dostatečný prostor?
Ta myšlenka vznikla zhruba před 10 lety, v době, kdy jsem už nějakou dobu jezdil rallye s tisícákem a na českém trhu byly dostupné pouze nekvalitní polské protektory. Matador skončil a ostatní 13“ neměli v nabídce. Proto jsem začal hledat výrobce závodních pneumatik s tím nejlepším poměrem výkon/cena. V Anglii se celkem hojně jezdilo na pneumatikách Maxsport.

Doteď je Maxsport v Anglii číslo 1 na autograssu, což je obdoba našeho autocrossu. Využil jsem toho, že jsem tam natáčel film a vzal jsem pár sad s sebou do Česka. Zkusil jsem je na svojí tisícovce a osvědčili se na výbornou. V tu dobu lidí jako já, kteří hledali cenově dostupné závodní pneumatiky, bylo dost, tak jsem se rozhodl pneumatiky Maxsport začít v ČR prodávat.

Jsou to zhruba 3 roky co jsme do naší nabídky přidali závodní pneumatiky Extreme Performance Tyres, které se vyrábí ve stejné továrně v Německu. Vývoj Extreme Performance Tyres se pohybuje neskutečně dopředu, vyvíjí nové směsi, dezény a konstrukce pro všechny druhy motorsportu, ať už se jedná o rallye, rallycross, závody do vrchů, ale i drift.

Spousta lidí má bohužel nedůvěru k obnoveným pneumatikám, jenže doby kdy se dezén odlupoval od běhounu jsou dávno pryč a nejnovější technologie a kontrola kvality nám umožňují produkovat pouze to nejlepší.

Prostor určitě je, dnes je určitě jednodušší postavit si závodní auto než např. před 10 lety, jsou tu stálé nové a nové závodní týmy, které disponují omezenými financemi a pro ně jsou naše pneumatiky přesně dělané.

Naše filozofie není jenom o prodeji pneumatik, ale i o tom poradit klientovi při výběru správných pneumatik, často se setkáváme s tím, že nám klient zavolá a sám přesně si není jistý co potřebuje, pak se z chvilkového hovoru stává hodinový hovor o autě a závodění a klient končí s tím, že přesně ví co potřebuje a děkuje nám. Snažíme se nebýt pouhý obchod se závodními pneumatikami, chceme klientům nabídnout něco víc a to se nám podle mě daří.

Museli jsme rozšířit náš team, protože já už to sám nestíhal. Přeci jen většinu roku točím a když mám chvíli snažím se nějaké pneumatiky zničit na trati vlastním závoďákem. Oslovil jsem svého kamaráda Michala Plecháče, který již zkušenosti měl a šel do toho. Ten se momentálně stará o prodej a vše okolo a jezdí se stánkem na různé závody.

Extreme Tyres jsou tedy určené pouze pro závodění anebo je s nimi možné jezdit i na běžných silnicích?
Všechny pneumatiky Extreme Performance Tyres disponují evropskou E homologací pro běžný provoz na silnicích, spousta našich klientů si je pořizuje právě kvůli tomu, že jim klasické UHP přestali stačit a chtějí se posunout dál, mnozí jezdí i amatérské závody na okruhu, kde přijedou, odjezdí si kola a zase na nich odjedou v klidu domu. Já všem říkám, že naše pneumatiky jsou především na závodění. Pro civilní ježdění jsou trošku nepohodlné.

Ještě by mne zajímalo, a čtenáře určitě také, kde jsou pneumatiky vyráběny. Řada jezdců má obavy z gum vyráběných v Asii, potažmo Číně.
Vyrábí se v Německu, obavy samozřejmě chápu, ale je na každém jakou cestou se vydá. Sám jsem na tyto asijské pneumatiky slyšel mnoho, ale nejsem v pozici je nějak hodnotit.

Jedna věc je teorie, druhou praxe – dají se doložit dobré vlastnosti pneumatik, třeba nějakými jmény či výsledky? Kdo na pneumatikách jezdí, kdo je používá a s jakými výsledky třeba v závodech?
Tak určitě, jezdíme na nich Mistrovství České republiky historických vozů a umísťujeme se tak, jak nám dovolí řidičova kondice. Martin Polák, který jezdí MČR Autoslalomu se pravidelně umísťuje na pódiu. Ondřej Donát, co jezdí amatérské okruhy se taktéž umísťuje na pódiových pozicích. Dále tu je Jiří Hruška, který jezdí kopce a není závodu co by si neodnesl pohár. Extreme Performance Tyres jsou hodně rozšířené třeba v polsku, kde Mistr Slezka 2016 odjel celou sezónu na našich pneumatikách nebo PK rallye tým s Fabií vyhrávají závod po závodu. Těch posádek je opravdu hodně a kdybych je vyjmenoval všechny, tak to zabere několik stránek.

Poslední rok jsme se dost zaměřili na závody do vrchu, ať už to byl Krušnohorský pohár, EDDA Cup a další. Tento rok máme dokonce i vlastní Extreme Performance Tyres Cup v jednom z amatérských rallye pohárů.

Už podle vzhledu jsou jasné odlišnosti mezi pneumatikami, jaké dezény, popř. jaké typy pneumatik nabízíte a na co jsou určené? Lze také laborovat ohledně směsí?
Momentálně nabízíme 2 druhy dezénu, oba se dosti liší a každý má jiné použití a konstrukci. Typ Extreme VR1 se více hodí na mokrý povrch, kde máme speciální mokrou směs, zatímco Extreme VR2 se jezdí na suchu či vlhku.

Výběr směsí je nejkritičtější část při výběru správných pneumatik, nabízíme ultra měkké, které se hodí na krátké trasy až po tvrdé na dlouhé rychlostní zkoušky nebo okruhy. Výběr té správné směsi se liší mnoha aspekty, ve zkratce je to typ a délka závodu, okolní teplota a teplota asfaltu, hmotnost vozidla, poháněná náprava, nastavená geometrie, ale i styl jezdce. Já sám na svém BMW jezdím radši tvrdší směsi, jelikož je mám dobře přečtené a vím, kdy a jak je správně zahřát. Nejlepší ovšem je osobní zkušenost a vyzkoušet co mě a autu nejlépe vyhovuje.

A závěrem rozměry – EXTREME TYRES jsou určené pouze pro jeden, dva typy vozidel anebo máte v nabídce více rozměrů a lze tak použít na více typů vozidel?
Momentálně máme v nabídce přes 15 rozměrů, od 13“ po 18“ a neustále přidáváme další, zřídka kdy se stává, že si někdo nevybere. Úplnou novinkou je rozměr 185/60/13, což je rozměr, který uvítají spíše historici a 185/55/14, který jezdí např. Felicie a podobná auta. Jak jsem napsal, vývoj jde neustále dopředu a snažíme se vytvářet další rozměry a směsi, aby každý klient od nás odcházel spokojený.

foto: Facebook Tomáš Bělohradský, extreme-tyres.cz, maxsportpneu.cz  

25.1.2017 12:46| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist