Rozhovor: Kdybych nevyhrál Dakar, byl bych soukromý bavič!

Známý off-roadový závodník a usměvavý showman B.J. Baldwin nám poskytl rozhovor nejen o sobě, ale také o tom, jak se řídí Trophy Truck.

Trophy Trucky nejsou v našich končinách příliš známé, ale ve Spojených státech se těší velké oblibě. Jakpak také ne, když jsou upečeny podle tradičního receptu. Konkrétní kousek B.J. Baldwina je vůz postavený na základech pick-upu Chevrolet Silverado, který ale připomíná jen vzhledem.

Jinak se jedná o kompletně přestavěný závodní speciál. Pohání jej atmosféricky plněný vidlicový osmiválec o objemu 7,5 litru, z něhož vyprodukuje 800 koní935 Nm. Všechnu tuhle porci posílá skrz třístupňovou převodovku pouze na zadní kola! Pro off-roadové závody je důležitý také údaj zdvihu náprav – vpředu činí 26 palců, vzadu 34 palců.

Jelikož jsou závody většinou vytrvalostní povahy, svou roli hraje také dojezd. Nádrž pojme 250 litrů paliva, ale příliš dlouho nevydrží. I díky hmotnosti 2,9 tuny se spotřeba pohybuje kolem 100 l/100 km.

Měli jsme tu čest setkat se a prohodit pár slov s B.J. Baldwinem, o závodech, jeho trucku i autech, která vlastní a která má rád.Při své návštěvě Prahy jste se byl podívat také na finále Speedway World Cupu. Jak se Vám líbí plochodrážní závody?
Je to tak, kamarád mi nabídl, jestli bych se nechtěl podívat do Prahy a zároveň na finále závodů ploché dráhy. Řekl jsem si, proč ne, v Praze jsem nikdy nebyl. Před třemi lety jsem byl v Berlíně a mohl se do Prahy dostat, ale musel jsem se vrátit domů kvůli závodům. Musím uznat, že je to nádherné město, stejně jako plochá dráha je skvělý sport.

Chtěl byste si někdy vyzkoušet plochodrážní motorku?
To není nic pro mě, raději zůstanu u čtyř kol. Chlápci, kteří na nich jezdí, jsou pěkní blázni.


Výkon 800 koní, pohon zadních kol a všechno bokem! To jsou Trophy Trucky…

Co se týče bláznivosti, vy k ní také nemáte moc daleko, soudě podle toho, co se svým Trophy Truckem předvádíte…
Určitě, řídit monstrum s výkonem 800 koní a pohonem pouze zadních kol není nic lehkého. Navíc když se ještě při závodech připlete do cesty pomalejší protivník, přes prach není vůbec nic vidět. Je to bláznivé, ale zároveň vzrušující…Spíše jsem narážel na Vaše videa, kde předvádíte kaskadérské kousky…
(smích)

Vedle off-roadových závodů, jaké další formy motorsportu Vás baví?
Určitě mám rád různé formy rally, několikrát jsem se účastnil Dakaru, který jsem v roce 2008 vyhrál ve své třídě.


Tohle video nás nechává na pochybách, jestli je B.J. Baldwin duševně v pořádku.

Co třeba nějaké asfaltové závody?
Stále zůstávám věrný rally, jsem spíše off-roadový člověk.

Kdyby neexistovalo rally, čím byste se živil?
Kdyby nebylo rally, pravděpodobně bych byl soukromý bavič (smích), profesionální hráč bowlingu nebo zpěvák. Teď opravdu, asi bych se zaměřil na silniční závody.

Třeba NASCAR?
NASCAR určitě ne, jezdí jenom dokola, až je z toho člověku špatně.

Co je na Trophy Trucku tak specifického, co se Vám na závodění s ním nejvíce líbí?
Trophy Truck je hodně nestabilní stroj, nejen kvůli vysokému výkonu a pohonu zadních kol. Když zatočíte, trvá poměrně dlouhou dobu, než se auto nakloní a zaklekne. Podvozek má velmi dlouhé pérování, aby mohl v klidu přejíždět přes tři čtyři stopy vysoké nerovnosti.

Když potřebujete trénovat se silničním autem, máte k dispozici závodní okruh. Kam se ale vydáte se svým Trophy Truckem?
V Nevadě i Kalifornii existuje spousta opuštěných míst, kde se dá legálně jezdit, nejvíce v poušti. Jezdím právě tam.

Podivoval jsem se nad tím, proč nejsou Trophy Trucky čtyřkolky. Proč tomu tak je? Je to v pravidlech?
To je dobrá otázka. Vlastně v pravidlech to není, já jezdím v nejvyšší neomezené třídě, kde je vesměs všechno povoleno. Základní pravidla se týkají motoru, který musí být atmosférický, a karoserie musí vypadat jako sériové auto. Pravidla jsou velmi benevolentní, vejdou se na dvě stránky.


B.J. je příjemný chlapík, se kterým je radost prohodit pár slov.

Takže kdybyste chtěl, můžete auto vybavit pohonem všech kol?
Kdybych chtěl, tak ano, v tom není problém. Našli se závodníci, kteří se o to pokoušeli, ale nebyli příliš úspěšní. Pohon všech kol je další hmotnost navíc, dalších 250 – 300 liber (113 – 136 kg). To ale není všechno, kvůli poloosám a odlišnému uchycení náprav není možné dosáhnout takového zdvihu, pouze kolem 18 palců, zatímco s pohonem pouze zadních kol to činí už něco kolem 26 palců.

Důležitější je tedy schopnost zdolávat překážky než být rychlý na výjezdu ze zatáčky?
Zatímco pohon všech kol má určitou výhodu ve zrychlení, přesně tak, mnohem důležitější je schopnost přejíždět přes nerovnosti rychleji a plynuleji. A na trati je tolik nerovností, že ve výsledku jsou výhody čtyřkolky smazány a překonány. Výkon 800 koní také není natolik nezvladatelný, že by čtyřkolka měla znatelnou výhodu. Navíc, když se snažíte z auta dostat to nejlepší, nejjednodušší řešení bývají většinou také ta nejlepší.

Jak dostáváte ze svého auta to nejlepší?
Přestože je Trophy Truck v zásadě velmi jednoduchý stroj postavený z bytelných součástek, stále je velmi křehký a zranitelný. Je potřeba najít kompromis mezi rychlostí a výdržností. Musíte si vybrat místa, kde na to můžete šlápnout, a být na pozoru v místech, kde můžete autu ublížit.

Takže hlavně nepoškodit auto a dojet do cíle?
Někdy je to velmi složité. Musíte být na pozoru nejen před překážkami jako je kamení, příkopy, keře, ale také hlídat, jak auto funguje, a to neustále. Většina závodních aut z jiných sérií vydrží jet po celý závod na maximum, nanejvýš je potřeba hlídat si opotřebení pneumatik. Trophy Truck je jiný. Kdybych jel na maximum tak, jak bych si představoval, auto bych zničil během pěti až deseti minut. Musím si neustále hlídat životní funkce auta, teplotu převodovky, chladicí kapaliny, oleje, tlak oleje a pneumatik, zkrátka mít přehled, že je všechno v pořádku. Trophy Truck je živoucí stvoření a je třeba se ujistit, že je po celý závod spokojené.


Praha se Baldwinovi skutečně líbila. Zavítal k nám kvůli ploché dráze.

Navíc trasu závodu prakticky neznáte dopředu…
Přesně tak. Každou zatáčku má pilot možnost si prohlédnout pouze jednou před závodem, mezitím se mohou podmínky rapidně změnit, a kupříkladu v závodě Baja 1000 jich je přes deset tisíc. Nemáte ani co-pilota, který by četl rozpis, každou etapu sedíte za volantem nějaké dvě tři hodiny. Je to skutečně vyčerpávající.

Nechme závody na chvíli být. Jakým jezdíte autem v soukromí?
Jezdím Nissanem GT-R, který se objevuje právě i ve videu, kde přes něj přeskakuji s Trophy Truckem. Předtím jsem vlastnil ještě Chevrolet Corvette Z06 s výkonem asi 700 koní nebo Ford Mustang o výkonu 1000 koní. To byla skutečně těžká auta na řízení, těžko se řídila a snadno se rozbila. Nissan je oproti nim velmi lehké řídit.

Které auto Vám vyhovovalo nejvíce?
Normálně mám rád auta, která je výzva řídit, v Mustangu byl nástup výkonu náhlý a velmi násilný, ale nepřestává mě udivovat, co všechno a jak snadno Nissan GT-R dokáže, jak je efektivní, jak zatáčí, jak je stabilní ve vysokých rychlostech.

Projedete se někdy jen tak po silnici, nebo si užíváte dostatečně v „práci“?
Určitě se rád projedu, u nás v Nevadě, odkud pocházím, se najdou skutečně krásné silnice, na které rád vyrazím. Bohužel tu nemáme Autobahn, kde by se mohl člověk trochu rozšoupnout.

Jel jste někdy po německé dálnici, třeba když jste byl v Berlíně?
Ano, měl jsem turbodieselového Peugeota z půjčovny a trochu jsem mu naložil, ale vyškrábal se jenom na 104 mil za hodinu (smích).

21.8.2013 9:50| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist