Retro: Audi Cross Coupé quattro odhaleno

Retro | vydáno 20. 4. 2012

Velikost textu: a a a

Jak jsme včera slíbili, máme pro vás nové informace a další fotky čerstvě odhaleného konceptu Audi.

Pozn. redakce 20. 4. 2012: Ten čas ale letí... Dnes je tomu přesně pět let, co se představil koncept Audi Cross Coupé. Co z něj vzniklo? Přece SUV Audi Q5. Vraťme se kousek do historie a podívejme se, jak koncepty přechází ve skutečnost.

Koncept, no jasně! Tahle ironická poznámka napadne asi každého. Tohle je prostě nová Q5 a jestli ne, sníme všechny klobouky, co v redakci najdeme. Koncept se jmenuje Cross Coupé quattro, ale jak se už dnes stává zvykem, ve skutečnosti to kupé není. Má čtvery dveře, ale klesající střecha nedá marketinkovým lidem spát a prostě tomu kupé říkat budou a basta. Koncept podle zpráv ze Šanghaje vypadá naprosto připravený pro sériovou výrobu, což nám dává několik důvodů k radosti.

Jedním z prvních je ten, že v segmentu malých SUV na příliš mnoho krásných aut nenarazíte. X3 je přinejmenším podivná, nový Freelander je sice fešák, ale pro některé příliš hranatý. Zato Audi se vytáhlo. Nezbytná zející maska, po jejích stranách přimhouřené LED světlomety, klínovitý profil, velká dvacetipalcová kola v decentně nafouklých blatnících, zajímavá linka běžící nad prahy – to všechno dává tomuto konceptu svalnatý a nepřehlédnutelně sportovní vzhled. Je jasné, že tady nejde v první řadě o užitkovost, splývavý profil není velkému prostoru v zavazadelníku nakloněn. Jenže to vypadá tak dobře, že by si takhle tvarovaná Q5 určitě našla spoustu příznivců.
Cross Coupé je ovšem koncept, takže záď se teoreticky může v sériové podobě změnit. My bychom se ovšem přimlouvali za opak. Na autě je spousta prvků, které jsou typicky „konceptové“, ale když se podíváte na některá auta z poslední doby, nesázeli bychom na to, že se jich časem nedočkáme. Mluvím třeba o zadních světlech z LED diod s výraznou grafikou, extravagantních kolech a dalších detailech.

A také o interiéru. Jak se dá očekávat, ohromí vás obvyklou precizností a puntičkářskou pozorností k detailům, na kterou jsme si u Audi už zvykli. Jenže tentokrát je něco jinak. Ta tam je strohá jednoduchost a studená germánská funkcionalita, v tomhle interiéru někdo nechal i kus duše. Pořád je moderní a ryze funkční, ale design se trochu blíží skandinávskému pojetí. Krásně vypadá zejména obšití sedaček kvalitní kůží.Uvnitř najdete i několik technologických novinek, například systém MMI, ovládaný tentokrát touchpadem. Obrazovka systému je duální, což znamená, že může zobrazovat dva obrazy najednou, přičemž každý je viditelný z jiného úhlu. Řidič tedy může sledovat údaje z palubního počítače či mapu navigace, zatímco spolujezdec může sledovat film. Osvětlení interiéru má na starosti množství různých zdrojů, které vytvářejí příjemnou a uklidňující atmosféru. Samozřejmě nelze čekat, že se podobných kaštanovo-krémových orgií dočkáme v sériové Q5, ale když si v duchu změníte barvy a trochu uberete na exkluzivitě materiálů... no, nechme se překvapit.

Pod kapotou konceptu najdete dvoulitrový turbodiesel standardu Bluetec TDI o výkonu 204 koní a točivém momentu 475 Nm. Motor splňuje normu Euro6 i americké emisní standardy a navíc je velmi úsporný. Volkswagen udává kombinovanou spotřebu 7 litrů. Pokud vám to něco připomíná, máte pravdu – stejný motor byl v konceptu VW Tiguan. V Audi ovšem spolupracuje s převodovkou S-Tronic, která nabízí plně automatický i manuální režim. Výkon putuje na všechna kola prostřednictvím poslední generace systému Haldex.Když už mluvíme o režimech, řidič má k dispozici třípolohový volič s označením Dynamic/Sport/Efficiency. Přenastavuje chování motoru, převodovky i podvozku s magnetodynamickými tlumiči. Dynamic je standardní režim, Sport přiostří odezvy a přitvrdí podvozek. Z hlediska posledního společenského vývoje je ale nejzajímavější režim Efficiency, který se stará o co nejnižší spotřebu a emise. Kromě přemapování motoru a změny řadicích bodů také odpojuje části motoru, které jsou náročné na energii, například kompresor klimatizace. Nakonec, když vám bude horko, můžete si otevřít elektricky ovládanou plátěnou střechu.

Honza Koubek

Komentáře ke článku

  • Überactyon Zobrazit
    20. 4. 2007, kkk
    • Re: Überactyon Zobrazit
      20. 4. 2007, imfree
  • no nevím Zobrazit
    20. 4. 2012, M!
    • Re: no nevím Zobrazit
      20. 4. 2012, vzteklej pes

Tagy: Audi

Související články

Vojta Štajf vyhrál Carrera Panamericana 2014

Hned napoprvé dosáhl český tým na horké mexické půdě v závodě La Carrera Panamericana výrazného úspěchu.

Vojta Štajf vyhrál Carrera Panamericana 2014
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den ,chtěl bych se zeptat jestli při dopravní nehodě když mi někdo poškodí a... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Stojí za pozornost?

© 2013 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist