Ford Kuga: první test

Nový Ford Kuga, který je vůbec prvním SUV evropského Fordu, má velké ambice. Nevyskakuje si ale trochu předčasně?

Vlastně to nebyl plán. Před nájezdem na můstek, jehož horizont vyhlížel z dálky tak mírumilovně, jsem si sotva stačil uvědomit, že mám jen dvě možnosti. Zaprvé: prudce brzdit, vylekat kolegu na sedadle spolujezdce a přeskládat obsah našich zavazadel, pohozených v kufru. Zadruhé: vjet na náhle vyrostlou terénní vlnu plnou rychlostí. Netvrdí náhodou Ford o svém novém modelu, že „zvládne cokoliv“?

Jak uvidíte ve fotogalerii, vybral jsem druhou možnost. Jsme ve španělské Andalusii, kde Modrý ovál představuje novinářům z celého světa nový Ford Kuga. Označuje ho jako crossover, ale mu ho budeme považovat prostě a jednoduše za „malé SUV“. Kuga se zrodila podle stejného receptu jako konkurenční Volkswagen Tiguan: prodat zákazníkům stejnou techniku za více peněz. Podobně jako je Tiguan vlastně zvýšeným Golfem, je Kuga zvýšeným ekvivalentem C-MAXu – který je sám o sobě nafouknutým Focusem.

To ale ještě neznamená, že jde o identická auta. Ačkoliv Kuga sdílí základní dispozice s C-MAXem, má širší rozchod (o 43 mm) a delší rozvor (o 50 mm), jiné tlumiče a výrazně jinak řešenou geometrii obou náprav.

Zpočátku bude Kuga k dostání výhradně se čtyřválcovým turbodieselem 2,0 l o výkonu 136 koní a točivém momentu 320 Nm, kombinovaném s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou. Můžete si ale vybrat, zda chcete pohon pouze předních nebo všech čtyř kol. Ten je realizován lamelovou spojkou Haldex, stejně jako u většiny podobně koncipovaných aut. Později se objeví také charakterní benzínový pětiválec 2,5 l z modelů Focus ST, S-MAXMondeo. Pro Kugu bude nicméně odladěn na rovných 200 koní, patrně kvůli síle v nízkých otáčkách.

Zatím nejlepší ztvárnění kinetického designu
Čtete-li autoweb pravidelně, většinu z řečeného už víte. A nemuseli bychom cestovat až na samý jih Španělska, abychom vám to řekli. Takže snad abychom vyrazili, ne? Ještě než stiskneme tlačítko Ford Power a vyrazíme na rajské silnice Andalusie, nemůžeme si nevšimnout, jak moc to Fordu Kuga v lichotivém světle středozemního slunce sluší. S kolegou Filipem ze Speedu se shodujeme, že Kuga naživo vypadá mnohem atraktivněji než na fotografiích, kdežto o Tiguanu platí pravý opak. Na SUV má skutečně muskulární proporce, se širokými boky a pevně rozkročeným postojem. Navíc myslím, že tohle je zatím nejlepší interpretace Fordova „kinetického designu“ – velká lichoběžníková mřížka a do šířky vytlačené blatníky vůbec nepůsobí samoúčelně, ale vytvářejí celistvý, smysluplný celek. Všude, kam se podíváte, najdete nějaké detaily, které k sobě připoutají váš zrak: nápaditá grafika předních i zadních světlometů; podélné prolisy na kapotě; boční linka, která stoupá od falešných výdechů na blatnících a tvoří ostrou hranu světla a stínu…

Dost rozplývání, je čas vyrazit. První dojem, který z Kugy máme (a který nás až do konce neopustí), je kultivovanost. Pozoruhodné je, jakým způsobem dokázali inženýři Fordu potlačit klepavý zvuk naftového motoru. Kdy otevřete dveře, máte pocit, že vedle stojí na volnoběh nějaké jiné auto – tak moc je skutečný zvuk motoru vzdálený tomu, co slyšíte uvnitř.

Ze sedadla spolujezdce mám dostatek možností zkoumat interiér Kugy. Zatímco Filip vede auto klidným a neuspěchaným tempem přes neviditelné horizonty, klopené zatáčky a zřídkavé rovinky Andalusie, všímám si povedených (horní část středové konzoly, přístroje, chod knoflíků a tlačítek) i méně povedených (plasty v dolní části dveří) věcí. Větší část interiéru pochází z faceliftovaného C-MAXu, nicméně jeho vyznění se dost liší podle toho, kterou verzi zvolíte. Výbava Trend obsahuje kolorované části palubní desky, sedadel a dveřních výplní, zatímco luxusnější Titanium spoléhá na tradiční tmavé tóny.

Barevný interiér nemusí být každému po chuti. Nám oběma se však líbí a aspoň je to něco nového. Škoda jen, že Kuga Trend nemá stejná výtečná sportovní sedadla jako Kuga Titanium.

Na hrbolatém asfaltu zjišťujeme, že pneumatiky o sobě dávají vědět slyšitelným hučením, které moc neodpovídá jinak vytříbené akustice Kugy. Není to ale nic vážného – rozhodně nic, co by mi bránilo pokračovat v objevování interiéru. Navigace, rádio, klimatizace a dokonce i hands-free se ovládají buď hlasem, nebo prostřednictvím velkého dotykového displeje s příjemnou grafikou a poměrně logickou ergonomií. Ve středové konzole je USB vstup, do kterému můžete zastrčit datový nosič s oblíbenou hudbou a pak si ji přehrávat v palubní aparatuře, jako by to bylo cédéčko. Dokonce je tu i zásuvka – ne ta „zapalovačová“ na 12 V, ale normální zásuvka na 230 V. Díky tomu můžete napájet nebo za jízdy dobíjet i elektroniku s relativně velkým odběrem, jako je třeba laptop.

Výměna sedadel
Zatímco se zabývám střídavě štouráním v útrobách Kugy a šikanováním Filipa, kdykoliv si chci něco vyfotit, přichází čas na výměnu řidičů. Filip poznamenal, že kokpit by na někoho mohl působit stísněně a chápu, co měl na mysli: masivní dveře, hluboká palubní deska a široká středová konzola vás doslova obklopují, div ne jako v nějakém sporťáku. Já osobně mám ten pocit rád a nevadí mi ani těsný kontakt pravého kolena se středovou konzolou, ale vím, že spousta z vás upřednostňuje pocitově vzdušnější místo řidiče.

Pozice za volantem je vynikající, zejména vzhledem k tomu, že sedím v SUV, nicméně opravdu impozantní je výhled. Boule na kapotě mají kromě estetického také funkční poslání: pomáhají vám lépe vnímat šířku a délku Kugy. Ačkoliv silnice v této části Španělska připomínají Nürburgring zúžený na třetinu, ani jednou za celé dva dny se mě nezmocnil ten tísnivý pocit, který zažíváte, když manévrujete s rozložitým vozem na příliš úzké okresce.

Zatímco se loudáme zelenající se krajinou (za dva měsíce bude všude kolem vyprahlá, suchá načervenalá zem), vyprávím Filipovi, že někde tady mě před dvěma lety vozil Walter RöhrlPorsche Turbo. Zrovna když plácám, že tahle silnice vypadá fakt docela podobně té, na níž mi Herr Röhrl ukázal, jak moc se doopravdy umím bát, přijíždíme na hráz přehrady – na tu hráz, kde se tehdy Turbo fotilo a na které začínala trasa nejstrašidelnější spolujízdy mého života. Skutečně jsme jeli po téže silnici, jen z druhé strany! Vzhledem k rozloze zdejšího kraje a množství silnic, jež Andalusii protkávají, mi to přijde úsměvné.

SUV pro řidiče?
Ford Kuga pochopitelně není žádné Turbo. Ale i tak je obdivuhodné, s jakou grácií se vypořádává s horskými drahami, jimž tady říkají silnice. Neustále se mění sklon vozovky i její převýšení, horizonty jsou všude – před, v i za zatáčkami, které se táhnou v plynulých, dlouhých obloucích a střídají se jedna s druhou, aniž by nechaly asfalt odpočinout a lehnout si chvíli do terénu rovně. Ráj pro motorkáře, ale stěží pro SUV. Kuga je ovšem ve svém živlu. Nenaklání se, zůstává krásně jistá a přesná a brzy je očividné, že má nejlepší řízení ve své kategorii.

Řízení a tlumiče jsou vůbec věci, které rozhodující měrou ovlivňují váš dojem z jízdy, a Ford je v současnosti umí naladit lépe než jakákoli srovnatelná automobilka. Když Filip poznamenává, že se mu Kuga opravdu líbí (myslí to, jak jezdí), ochotně přitakávám. Jistě, najdou se detaily… dráhy převodovky nejsou z nejkratších a v opravdu ostrých zatáčkách Kuga prozrazuje, jak vysoko a daleko vpředu je soustředěna její hmotnost. Řídí se ale příjemně, podobně jako se řídí příjemně Ford -S-MAX: nejsou to sportovní auta, jenže to ještě neznamená, že vám přiměřeně odvázané zacházení s nimi nemůže přinést uspokojení.

Impozantní je také způsob, jakým Haldex pomáhá vytvořit stáčivý moment, když se do zatáčky pustíte s větším odhodláním. Před rozjezdem z místa se navíc „zamkne“, abyste měli k dispozici plný záběr – nečeká až na prokluz předních kol. A je dost chytrý i na to, aby se v pomalých rychlostech pro změnu otevřel a zbytečně neznepříjemňoval třeba parkování.

Projeli jsme i jakousi nezpevněnou cestu, ale měli jsme z toho dojem, že v itineráři byla, jen aby se neřeklo: sotva byste ji nazvali těžkým terénem a dokud nezaprší, bezpochyby by se dala (s potřebou opatrností) projet i běžným autem. Podle jakési statistiky, kterou Ford cituje, plných 99 % majitelů terénních a pseudoterénních aut nikdy nezavítá mimo zpevněné komunikace.

Hlídací pes s nevtíravými způsoby
V této souvislosti je nicméně zajímavá kalibrace ESP a řídicí elektroniky vůbec. Na silnici pracuje tak nevtíravě, že o ní vůbec nevíte, a na štěrku, kamení nebo jiném drolivém podkladu dovolí mírný prokluz kol, potřebný k získání trakce. Dokonce i ABS reaguje na volném povrchu více volnomyšlenkářsky: zkoušeli jsme zprudka brzdit na šotolinové cestě a bylo očividné, že kola zůstávají zablokovaná dost dlouho na to, aby před sebe nahrnula „zpomalovací“ hromádky štěrku. Ford tvrdí, že ESP naladil tak, aby řidič vůbec necítil potřebu ho vypnout, ať jede jakkoliv a kdekoliv. Možná i proto nenajdete na palubní desce žádné tlačítko – pro deaktivaci hlídací elektroniky musíte do menu palubního počítače.

ESP má také speciální funkci pro stabilizaci rozkývaného přívěsu. Na prezentaci nám žádný nepůjčili, ale doma při pravidelném redakčním testu vyzkoušíme, co je na tom pravdy. (Pokud tedy najdeme někoho, kdo bude ochoten půjčit nám přívěs za účelem rozkývání…)

Cenové sebevědomí Fordu nechybí
Na českém trhu bude nový Ford Kuga k mání někdy od konce května. Za model Trend s pohonem předních kol dáte 799 990 Kč, přičemž základní výbava obsahuje kromě barevného interiéru také šest airbagů, klimatizaci, dvojité víko zavazadlového prostoru nebo bezvíčkové hrdlo nádrže Ford Easyfuel, které vám dovolí použít jen pistoli o odpovídajícím průměru. Nesmějte se, jen v Evropě natankuje každoročně na 300 000 lidí špatné palivo. Nejmenovaný kolega J. K. by mohl vyprávět…

Součástí standardní výbavy je také tlačítko Ford Power pro spuštění motoru, Kdybych si mohl vybrat, bral bych obyčejný klíček – tím spíš, že knoflík je umístěný na tom nejpodivnějším místě, mezi centrálními výdechy ventilace na palubní desce.

Kuga Titanium má navíc částečně kožené čalounění sedadel, dvouzónovou automatickou klimatizaci, modře tónovaná okna, tempomat a sedmnáctipalcová litá kola (Trend jezdí v základu na plecháčích). Titanium vyjde na 864 990 Kč, s pohonem všech kol dokonce na 914 990 Kč. To není málo – už dříve jsme zmínili, že velmi žádaný Volkswagen Tiguan je o něco levnější. Ford musí Kuze hodně věřit…

Motoru jsme se nijak zvlášť nevěnovali, protože je to náš starý známý. Takže jen několik postřehů: na silnici se zdá být o něco silnější, než naznačuje zrychlení 0-100 km/h za 10,7 s a nejvyšší rychlost 180 km/h. O jeho kultivovanosti pod kapotou Kugy už byla řeč. Zajímavé je také to, že má nejlepší hodnotu emisí CO2 ve své kategorii. Nám je to samozřejmě srdečně jedno, ale číslo 169 g/km by mohlo prospět odbytu Kugy na klimaticky úzkostlivých trzích, jako je třeba Velká Británie.

První verdikt
Nevíme, jestli nový Ford Kuga zvládne cokoliv, a určitě není vhodný pro skákání po španělských silnicích – přestože náš neomalený experiment zvládl se stoickým klidem jak napoprvé, tak při repete pro fotoaparát. Také nevíme, zda si zachová svoji povznesenou důstojnost i na českých silnicích, která dokáží rozložit osobní integritu mnoha zdánlivě talentovaných aut. A opravdu nás mrzí, že nemůžeme být na adresu Kugy kritičtější, jelikož Fordy to u nás mají dobré způsobem, který snad může působit až trochu nedůvěryhodně. Ale co máme dělat? Ford zase přišel s autem, které má nejvytříbenější jízdní chování ze všech srovnatelných modelů, je kultivovaným cestovatelem a ještě ke všemu zatraceně dobře vypadá. Auta kategorie SUV nejsou naším šálkem čaje, ale když bychom nějaké museli mít… Počkat, neříkali jsme tohle i o empévéčkách a S-MAXu?

Jirka Červenka

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)10,7
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC, 4 ventily na válec
Plněníturbodmychadlo, vstřik common-rail
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1997
Kompresní poměr18,3:1
Vrtání x zdvih (mm)85 x 88
Převodovkašestistupňová ručně řazená
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)100 kW/136 koní v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)320 Nm v 2000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)84 koní na tunu
Nejvyšší rychlost (km/h)180
Spotřeba paliva (l/100 km)8,1/5,4/6,4 l/100 km
Objem nádrže (l)58
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4443
Šířka (mm)1842 (bez zrcátek)
Výška (mm)1710 (včetně střešních ližin)
Rozvor náprav (mm)2690
Provozní hmotnost (kg)1613
Celková hmotnost (kg)2130
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)2000
Zavazadlový prostor (l)410 až 1405
Ceny
Základní cena modelu914 990 Kč
25.4.2008 8:48

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist