Reportáž: Track-Days na Sebring International Raceway jsou úplně jiná liga

Jeden z nejslavnějších závodních okruhů Ameriky hostí skvělé track-days, na které se lidé nebojí vytáhnout klidně i Lamborghini, Ferrari nebo McLaren. A samozřejmě také spoustu amerických "pekáčů".

Dovolená je fajn. Už jsem potřeboval na chvíli vypnout. Hodit auta za hlavu a chvíli myslet na něco jiného. Užívat si jiných krás života než zadku naštorc a motoru v omezovači. Západ slunce nad mořským obzorem je taky fajn. A do toho dokonale usmažené donuty. Samozřejmě ty tukem nacucané s rozteklým cukrem na povrchu. Co vás to napadá? Jakože levá noha na brzdu… ale neee… říkal jsem, že potřebuju vypnout! Tady bych navíc skončil aspoň na měsíc v base…

Vlastně, jak se tak poslouchám, už mám zase absťák. Týden jsem nebyl na okruhových dnech a už to na mě zase leze. Takže nahodit internet a zjistit, co se kde děje. Měli bychom tu klasický zapadlý drag-strip lokálního významu, ale žádná akce. Stačí však ještě chvilka hledání a blikne na mě Sebring International Raceway. Pokud vám ten název nic neříká, vězte, že se jedná o jeden z nejznámějších amerických okruhů, který hostí mimo jiné slavnou 12hodinovku považovanou za ostrý test před 24h Le Mans.

Autem z půjčovny to úplně nepůjde. Jasně, že si nemohu pomoci, jenže zaprvé, Nissan Pathfinder není tak docela okruhové auto, a zadruhé, když by se stal průšvih, jsem v tom za pětatřicet tisíc babek. A za to mi to nestojí. Podívat se ovšem do dalšího exotického svatostánku motorsportu prostě musím! Vzhledem k tomu, že je právě sobota, pravděpodobnost okruhových dnů vzrůstá. Alespoň se podívám, jak to na amerických track-days funguje.

Něco se tu opravdu děje. A měl jsem pravdu – sobota je zárukou okruhových dnů, tyhle jsou navíc spojené s okruhovou školou. Kdo chce, může si jezdit po svém, kdo potřebuje ještě pilovat techniku, může k sobě pozvat zkušeného instruktora. U nás podobná služba funguje už nějakou dobu, takže nic neobvyklého. Fascinuje mě však míra organizovanosti celé akce.

Jednotlivá auta jsou rozdělená do výkonových kategorií, aby se alespoň trochu mezi sebou nemotala pomalá auta s rychlými. Ve výsledku je z toho stejně trochu chaos, protože stejně záleží na tom, kdo má a kdo nemá v rukách. Ale je to hezký detail. Trochu horší je to s bezpečností. Tedy ne že by se tu konala každou sobotu jatka, naopak, na bezpečnost se tu klade velký důraz. To abyste nemohli nikoho zažalovat za svoji blbost. Vždycky například musíte stát za dvěma překážkami. Po boxové uličce se projdete, běda však tomu, kdo přeběhne na zeď, aby viděl na cílovou rovinku!

Takže fotit auta za jízdy můžete jen příslovečnou dírou v plotu. Jinak je ovšem celý areál otevřený, takže můžete klidně na střechu garáží, odkud je lepší výhled. A jelikož je Sebring postavený na starém letišti, které je z principu placaté, uvidíte všemi směry. Všimnete si však, že tohle místo trochu zeje prázdnotou. Divácká účast je totiž nulová, přece jenom, kdo by chodil na okruhové dny? Kulisy napůl opuštěného závodiště mají však neuvěřitelnou atmosféru. Můžete se zasnít a představovat si, jaké to tu bylo v dobách, kdy se tu proháněly závodní Fordy GT40. Historie pak na vás dýchne ještě víc, když zvednete hlavu vzhůru a přečtete si jména vítězných týmů napsaná nad boxy.

Pohled dolů však také stojí za to. Vozový park běžných track-days je totiž oproti českým okruhovým dnům nepředstavitelný. Nebo jste snad někdy zahlédli Ferrari, Lamborghni nebo McLaren natřásat se jinde než v Pařížské? Stačí modrou fólií zakrýt světla a jiné křehké díly na autě a můžete směle vyrazit na okruh plný nekompromisních kamínků i v drahém supersportu. Samozřejmě nechybí ani plejáda klasických hraček jako Mazda MX-5 na všechny způsoby, Toyota GT86 s kompresorem, Nissaz 370Z Nismo, Nissan GT-R v počtu asi pěti kusů, spousta Porsche a samozřejmě také místní „pekáče“. Různé variace na Ford Mustang, od nového vyrámovaného Shelby GT350 až po upravené Fox Body, které mu natrhne výfuk.

Hvězdou dne je pak brutální Chevy Camaro, o kterém těžko říct, co je zač, ale slyšet je snad až do Miami! Track-days v USA jsou zkrátka úplně jiný svět. Až se jednou opravdu naštvete a budete chtít emigrovat, může vás hřát pocit, že na Floridě mají dost závodních okruhů, které kompenzují skutečnost, že na pořádnou zatáčku tu nenarazíte…

10.5.2017 1:43| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist