Reportáž: Sport Practice s Janem Charouzem

Reportáže | vydáno 21. 5. 2013

Velikost textu: a a a

Na závodním okruhu v Sosnové u České Lípy proběhl řidičský trénink zaměřený na sportovní styl jízdy. My byli u toho.

Jan Charouz je automobilový závodník, vítěz vytrvalostních závodů, který aktuálně jezdí se speciálem Lotus Praga kategorie LMP2. Martin Semerád je rallový jezdec, mimochodem nejmladší vítěz světového podniku PWRC (tohle unikum mu patří za první místo ve Švédské rally). A dohromady jde, nebo minimálně šlo v rámci řidičského školení, o tandem instruktorů Driving Academy, na jejíž podnik jsme se vypravili na závodní okruh do Sosnové u České Lípy.

Ráno po se v depu sosnovského okruhu sešla parta příznivců sportovní jízdy, dvě Mitsubishi Lancer Evo, Dvě Subaru Impreza a jedno BMW M3. A i když šlo o „praktice,“ tedy volně chápáno jako trénink, začínalo se teorií. Ovšem žádá suchá data, žádný projektor s obrázky, nakresleným okruhem a čárami s optimálními průjezdy nebo polohou tři čtvrtě na tři. Předpokládá se, že se ví, jak sedět a držet volant, co je vrchol zatáčky a brzdný bod. Pokud teorie, tak v autě, na dráze.

Začíná se takzvaným vláčkem, což samozřejmě nemá nic společného s železnicí, ale jde o to, že instruktor jede první ve svém autě, ukazuje ideální stopu a za ním za sebou jednou ostatní jezdci. Po každém kole se v bezpečí cílové rovinky uhnou první auta a poslední řidič jde přímo za instruktora, aby si osvojil ideální linii přímo „z první ruky“ za vodícím autem.


Jan Charouz si odskočil z vytrvalostních závodů do Sosnové. Jako instruktor.

A pak už to bylo o osobním tréninku, Martin Semerád i Honza Charouz si sedali na místo spolujezdce a radili ohledně stopy a vlastně všeho, co adepty sportovní jízdy zajímalo. A pokud byl zájem, tak se sami chopili volantu – to pokud měl účastník kurzu zájem vyzkoušet si roli spolujezdce ve své m autě řízeném profesionálním pilotem.Začínalo se asi v osm hodin ráno a čas utíkal opravdu rychle. Vlastně první dvě hodiny byly ta tam než byste řekli švec a to byla ideální chvíle otočit směr jízdy. Dráha zcela změnila charakter, stopu, kterou jsme jezdili až dosud, jsme mohli zapomenout, a začínalo se prakticky znovu od začátku.

DOPORUČUJEME: Chcete řídit na vlastní kůži formuli 1?

Poslední stint, nebo chcete-li poslední část tréninku patřila volným jízdám opět v obvyklém směru jízdy. Ten, kdo chtěl, mohl ještě využít trenéry, šlo samozřejmě investovat poslední minuty do sólového kroužení. Prostor byl pro obě varianty. Prostoru na dráze i času na ježdění bylo opravdu hodně, což bylo až s podivem.


Obsazenost akce mohla být klidně vyšší, jeden by řekl, že za nějaké dva tisíce startovného a příslib instruktora – profesionálního závodníka se zkušenostmi z Formule 1, se Sport Practice Driving Academy zúčastní více lidí. Tak třeba příště, na některém z dalších kurzů. My, pokud technika dovolí, na další akci na závodním okruhu v Písku, chybět nebudeme.

Komentáře ke článku

  • Sport Practice Zobrazit
    21. 5. 2013, Michal

Vybržděné stojící auto a zezadu náraz vozu, jehož řidič nedokázal zastavit aneb Co neubrzdíš, to ukecáš!?

Aktuálně sledovaná dopravní nehoda, při které zahynulo malé dítě. Právní expert JUDr. Beran rozebírá skutečnost, zda "zabíjel" řidič auta, které přijelo na místo jako poslední.

Vybržděné stojící auto a zezadu náraz vozu, jehož řidič nedokázal zastavit aneb Co neubrzdíš, to ukecáš!?
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den, zaujala mě vaše odpověď: „Při odobočování v jednosměrce doleva je řidič... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Stojí za pozornost?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist