Reportáž: Muzeum Škoda Auto

Mladoboleslavská automobilka se prezentuje nejen jako moderní, pokroková značka s vizí do budoucna, odkazuje i na historii. Třeba svým muzeem.

Nejprve pár praktických informací. Muzeum Škoda Auto je v centru Mladé Boleslavi na třídě Václava Klementa, nemůžete jej minout, příjezdová cesta je značená a obrovský nápis „muzeum“ by přehlédl snad jen nevidomý.


Pro které – abych dále doplnil – mají také speciální program, takže ani příznivci automobilky se zrakovými potížemi nemusejí přijít zkrátka. Nejde jen o možnost návštěvy, ale třeba také o texty nebo dotykové tabule v Braillově písmu. Zpátky ale k obecné věci. Muzeum je otevřeno denně od 9.00 do 17.00 kromě vánočních svátků a Nového roku, na Silvestra je otevírací dobra kratší.

Základní vstupné je 70 Kč pro dospělého bez průvodce, pak je tady řada slev pro děti, studenty a tak dále, a také možnost připlatit za prohlídku s průvodcem, a to jak v češtině, tak cizím jazyce. Expozice muzea je rozdělena do několika sekcí, a to Tradice, Evoluce a Preciznost. Komentovat jednotlivé exponáty asi nemá cenu, mnohem zajímavější bude vyrazit osobně do muzea a podívat se na auta na vlastní oči, a nastudovat si popis a historii jednotlivých aut osobně.

Hned na začátku z mé strany jedna výtka. V muzeu je poměrně velké množství automobilů, ovšem část z nich není tak jako dřív (muzeum je po nedávné rekonstrukci) v úrovni podlahy, ale je v regálech směrem nahoru. 

„Přízemí“ si prohlédnete, první patro ještě zvládnete, ale o exponáty výš asi přijdete. Já jsem přišel v tom smyslu, že jsem na ně odspodu nedohlédl. Pokud je to myšleno tak, že v čase se budou pozice jednotlivých aut měnit a Škoda bude lákat do Muzea na nově prezentované (a dosud) upozaděné exponáty, tak ok, to beru a dává mi to smysl. Uvítal bych pak ale nějaké info na webu muzea, kdy ke změnám dojde. Pokud má jít o trvalý stav, tak jej nevidím jako právě šťastný.

Co mne naopak velmi potěšilo, byla možnost podívat se do uzamčeného depozitáře značky. Tam byly umístěny sportovní speciály, prototypy, výstavní koncepty a tak podobně. Hned za dveřmi jsem narazil třeba na Škodu Tudor, tedy kupé na bázi Superbu, na koncept Škody Yeti a řadu dalších unikátů.

Třeba jako je Škoda A5, typ 738 z roku 1978, okruhový speciál s výkonem 190 koní. Škoda Babeta typ 937, vojenský terénní automobil z padesátých let, se jménem inspirovaným muzikálem Kdyby tisíc klarinetů, ve kterém se objevil. Nebo stokoňový prototyp Škoda 739.

Stůl Václava Klementa. Ještě dnes slouží k podpisu důležitých smluv.

Závěrem ještě jednou poznámka směrem ke koncepci expozice – to patrové uspořádání vypadá sice krásně, ale pro návštěvníky není právě ideální, jinak nelze muzeu asi moc co vytknout. O zájmu ze strany obdivovatelů příznivců značky Škoda jistě mluví i množství návštěvníků, kteří denně do muzea dorazí. Jak jsem prohlídku absolvoval já jsem se pokusil zachytit v přiložené galerii.

30.12.2013 12:34| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist