Reportáž: Land Rovery (nejen) v terénu

Vyrazili jsme si hrát do bahna s posledními modely Land Roveru. Porazí Range Rover tradičního Defendera? Vyzkoušet si to může každý!

Existuje spousta způsobů, jak strávit slunné sobotní odpoledne, ale jen několik je těch „správných“. Tedy alespoň v mysli automobilového nadšence, abyste rozuměli. Oběd u tchyně a posekání jejího trávníku k nim rozhodně nepatří, ale taková návštěva automobilového muzea nebo okruhové radovánky při otevřených dnech jsou aktivity přesně podle našich představ.

My jsme si tentokrát jeli hrát na velké kluky do bahna. Dostali jsme pozvánku na akci Land Rover Experience Roadshow 2013, která se řadí mezi nabídky, které nemůžete odmítnout. Na polygonu v Mostě, kam občas jezdíme měřit testovací auta, proběhla prezentace všech modelů značky Land Rover, které bylo možno vyzkoušet v různých situacích.

Nechybělo představení moderních technologií jako automatického parkovacího asistenta nebo připojování přívěsu bez nutnosti vystoupit z vozu, jízdy na kluzné ploše, po zpevněné silnici i v náročném terénu. Jelikož většinu modelů důvěrně známe z redakčních testů, které uskutečňujeme ponejvíce na silnici, využili jsme příležitosti a pod dohledem zkušených instruktorů jsme zamířili na stanoviště s rozbahněným terénem.Tady nás s kolegou Ondrou nejvíce zajímal Land Rover Defender, který se nám dvěma pod ruce ještě nedostal. O neskutečných terénních schopnostech tohoto automobilového dinosaura kolují pověsti slavnější než ta o Horymírovi a Šemíkovi, ale dokud si člověk auto nevyzkouší na vlastní kůži, neuvěří. Nebo spíš nepochopí.

DOPORUČUJEME: Land Rover Defender – videotest

Dojem z auta je trochu umocněný tím, že jsem v opravdovém terénu prakticky nic nenajezdil, takže nemám moc srovnání. Dostatečným měřítkem jsou však moje bíle tenisky, ve kterých mám problém vyšplhat na prudký kopec i po suché straně plné záchytných keříků. Defender to po rozbahněné straně s vyjetými kolejemi vyjede s úsilím vzpěrače zvedajícího meloun. Na silničních pneumatikách, které jsou po celém dni ježdění obalené tlustou vrstvou mazlavé hmoty!


Bílé auto se umyje, ale co bílé tenisky? Proč jsem si je jenom bral…

Nebudu tu rozebírat techniky jízdy v terénu, jelikož o tom vím asi tolik jako Babica o vaření, a kromě toho by to vydalo na desetidílný seriál. Na stísněné palubě Defendra, ve které jsou pedály vyosené doleva natolik, že na plyn šlapu skoro uprostřed a loktem se vejdu jen se staženým oknem, však dostávám instrukci zařadit redukci a rozjet se. Na celou cestu bude bohatě stačit zařazená dvojka.Terén je promáčený a koleje hodně vyjeté. Předlouhé řízení a mizerný rejd znamená, že se musím na cestě (pokud se tomu tak dá ještě říkat) udržovat pohyby paží řidiče městského autobusu. Stejně to moc nepomáhá, jelikož se auto na mazlavém povrchu začíná hrnout do vyjetého žlábku v náklonu, jehož úhel mi na chvilku zastavuje srdce (a aktivuje trávení).

O chvíli později, když přijíždím ke kopci, o který by se s trochou snahy dal zahrát squash, prý nebudu stíhat žasnout, co auto svede. Budu totiž svědkem demonstrace šplhání do kopce na startér. Instrukce jsou následující – v půlce mám zastavit, zhasnout motor a zajistit auto na jedničce. Poté otočit klíčkem, nastartovat a na nic nesahat.

Čekal jsem, že se auto vyškrábe na kopec jen za pomoci startéru, ale ten místo toho jednou škytne, motor nahodí a ten, místo toho aby zhasl, se jen líně převaluje na volnoběhu a táhne auto vzhůru. Fantastické! Prý je to nejbezpečnější způsob, jak auto dostat opět do pohybu, jelikož je tento úkon snadnější, než složitě koordinovat pohyby na pedálech.

DOPORUČUJEME: Range Rover SDV8 – první jízda

V naprostém kontrastu s Defenderem potom působí nový Range Rover. Abych to vysvětlil, nikoliv co se týče schopností v terénu – Range Rover není žádná slečinka, i když by tak na první pohled mohl působit. Naprosto odlišná je však atmosféra na palubě. Zatímco tam venku za skvěle odhlučněnou kabinou zuří občanská válka, v klidu si zapnete vyhřívání a masáž sedadel, naladíte klasickou hudbu a jen tak jako mimochodem přejíždíte krátery od dopadajících granátů z minometů.Systém Terrain Response a automatická převodovka s redukcí se už o všechno postarají. V kombinaci s lehkým řízením s mnohem rychlejším převodem oproti Defenderu je potom jízda stejným úsekem jako projížďka sadem růžových poupátek. Svým způsobem je to ale trochu nuda.


Při driftování se koukáte na cestu bočním oknem, při jízdě terénem potom tím střešním. V Range Roveru se můžete koukat i na televizi…

Na jednu stranu člověku imponuje, s jakou lehkostí Range Rover projede místy, do kterých by v naleštěných mokasínech a kožichu určitě nevstoupil, ale z Defenderu máte hřejivější pocit, že jste zdolali překážku, kterou vám příroda nachystala, sami vlastním přičiněním.Ve výsledku není důležité, které auto je lepší – každé má to svoje a vybrat si ho musíte podle svých preferencí a finančních možností. Důležitějším poznatkem je, že patří do jedné rodiny, i když jsou tak rozdílná.

Koneckonců si to můžete vyzkoušet na vlastní kůži – akce Land Rover Experience je přístupná i široké veřejnosti. Posledním letošním termínem je 6. dubna v areálu polygonu Tatra Kopřivnice. Pokud to máte trochu z ruky, nezoufejte – roadshow by se měla uskutečnit i za rok ve svém čtvrtém ročníku na tradičních štacích v Mostě, Brně a Kopřivnici.

24.3.2013 12:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist