Renault Megane R.S. (2014) na českém trhu: První dojmy

Megane R.S. nové generace dorazil na český trh a otázka je zásadní. Je tak dobrý, jako byl jeho předchůdce? Ano, je.

Z mé strany nejprve ryze subjektivní a osobní poznámka, respektive velké uznání Renaultu ČR za to, že uspořádal akci tohoto druhu a tohoto rozměru. Pro představu – obvyklé je na prezentaci nového auta vzít pár vozů a to doslova, čtyři, pět. A v přísně bezpečnostním režimu se zákazem předjíždění pustit novináře v omezeném počtu kol na závodní okruh. Na závodním okruhu v Mostě to během uvedení Megane R.S. na český trh vypadalo jinak.

Renault přivezl do Mostu nějakých osmnáct aut, Megany R.S. a Clia R.S stály ve dvou řadách v boxech a instrukce před jízdou byly jasné: „Nastavte si auto do sportovního režimu, odezvu plynového pedálu dejte na extrémní hodnotu (lze nastavovat v pěti úrovních), ať využijete naplno potenciál auta a protože některé vozy mají zabudovanou telemetrii, měřte si čas na kolo. Předjíždějte se bezpečně tak, ať o sobě víte a … jděte jezdit!“  Neuvěřitelné, ještě jednou díky z mé strany za akcičku, která byla opravdu fantastická a kromě Subaru, které podobně nadšeneckým stylem prezentovalo nedávno nové WRX STI, je takto benevolentní a prořidičský přístup spíše raritou. Pojďme ale zpátky k autu, nejprve k teorii, která nebyla „nudná,“ abych se dotkl známé myšlenky odsuzující teoretické zkušenosti do oblasti prudy a nezáživnosti.

Sportovní divize Renaultu, to je skupina lidí, nadšenců a srdcařů, kteří v součinnosti s mateřskou automobilkou, pracují v několika fázích na úpravách modelů značky. GT Style je základ, optické pakety zlepšující vzhled běžných aut. Vozy GT, to jsou modely značky upravené sportovní divizí tak, aby se s nimi dalo jezdit každý den, s akcentem na sportovní charakter a občasné řidičské vyžití. A pak je tady linie R.S., v rámci které divize Renault Sport připravuje ultimativní sportovní náčiní. A tím jsme zpět u nového Megane R.S.

Vzhledově nemá cenu auto popisovat, podívejte se na fotky, na video … Prostě je to Megane s odpovídajícími aerodynamickými díly tak, jak lze očekávat. Pod kapotou auta pracuje dvoulitrový čtyřválec přeplňovaný turbem, motor ve výsledku nabízí 265 koní v 5500 otáčkách a točivý moment 360 Nm v rozpětí 3000 až 5000 otáček, auto s ním zrychlí na stovku za 6,0 sekundy a maximálka je 254 km/h.

Nahlédněme do interiéru, ten je vyveden také s odpovídajícím vztahem ke sportovnímu naturelu auta a za středobod můžeme považovat anatomické sedačky Recaro, které, když do nich sednete, tak drží, drží a drží. Vypadají jako standardní závodnické skořepiny a také tak fungují, umí obejmout tělo přesně tak, aby bylo v zatáčkách fixované. A pojmou i jedince se vzrůstem větším než konvenčním a teď narážím na svou figuru a oblibu v jídle.

Je příjemné, když na představení nového vozu dorazí i historičtí předchůdci

Volant sedí příjemně v dlaních, k jeho nastavení jen poznámka, že větší rozptyl by se hodil, ale za omezenou pozici za volantem mohla asi spíše nutnost přilby na hlavě než nastavení jako takové.

Abych se odrazil od toho, co jsem naznačil na začátku, po skutečně krátké tiskové konferenci se šlo hned jezdit. Mostecký okruh hravě pojmul všech osmnáct aut, vyrazili jsme postupně s dostatečnými odstupy, já jsem za nějakých patnáct minut předjel cca čtyři auta a dostal se tak o pomyslných pár míst dopředu, nepředjel mne nikdo, čímž chci říct jen to, že až na kolegy, kteří byli na dráze prvně a jeli pomalu, Megany vykazovali schopnost jel velmi dynamicky a pravidelně kolo za kolem.

Musím zmínit pneumatiky – část aut byla obuta do gum od Michelinu, část od Bridgestone a já musím podotknout, že ty druhé gumy mi v posledních kol neposkytovaly takovou oporu, jakou bych čekal, zadek auta šel lehce do skluzu. Nicméně bylo opravdu horko toho dne a my jsme jezdili velmi, velmi rychle.

Brzdy by mohly mít progresivnější nástup, chvíli mi trvalo, než jsem jim začal důvěřovat, pak fungovaly výtečně, i když ke konci bylo patrné, že ztrácejí sílu. Do jaké míry to bylo přehřátou brzdovou kapalinou nevím.

Převodovka? Přesná (ale mohla by být přesnější), rychlá, mechanická (ale mohla by být mechaničtější),  taková, jakou bych k autu tohoto ražení čekal. Pokud si uvědomím, že je to – bez urážky či sarkasmu, Renault…? Jinak  – pro jakýkoli jiný model značky více než v pořádku, v R.S. by mohla být „eresovitější.“

Motor se choval pružně, jen v nízkých otáčkách jsem registroval menší turbo-díru. S čímž souvisí schopnost průjezdu první dvojicí zatáček za cílovou rovinkou. Trojka byla mála, dvojka už moc a musel jsem pečlivě hlídat, abych na výjezdu nepřetočil motor do omezovače. Jinak zbytek okruhu bylo možné bez skrupulí tlačit na auto, mačkat plyn k podlaze, využívat přilnavosti gum (a když grip začal klesat, dělo se tak čitelně, s včasným varováním).

Zvuk auta by mohl být výraznější, drsnější, ale civilnější charakter zvukového projevu mne nijak neurážel. Práskání do výfuku, chroptění po závodnicku… vlastně proč ne, o nedostatečnosti hrdelnosti lze mluvit asi jen na závodním okruhu, na běžných silnicích už by cokoli nad současný rámec bylo asi příliš. Tak jako u jiných přeplňovaných motorů pocitově předčasně zasahoval omezovač, ale to je spíše vlastnost turbomotoru než chyba.

Jaký je Megane R.S. (nejen) na okruhu? Jedním slovem – vynikající. Opravdu.

Podvozek bych označil jako dobrý kompromis mezi pohodlím a sportovností, přední náprava by mohla být maličko agresivnější v nájezdech do zatáček, více bych se chtěl tlačit k vrcholu. Pro minimalizaci přenosu vlivu točivého momentu do řízení je tady zavěšení s oddělenou těhlicí, o optimální jízdní vlastnosti se také stará elekronika, nastavovat lze stabilizace, je tady režim maximální kontroly, ale také sportovnější nastavení a samozřejmostí je možnost ESP zcela vypnout.

Celkový dojem? Příjemně naladěné auto, které fungovalo na závodním okruhu ( i když tady byla doba jeho maximální výkonnosti logicky omezená a jasně definovaná schopností brzd a pneumatik). Na okresce půjde o velmi rychlou a komplexní silniční zbraň, kterou překoná jen silnější konkurence.

Závěrem tedy informace o ceně, v základní výbavě přijde Megane R.S. na 740900 Kč, lze dokoupit řadu prvků výbavy, počínaje třeba koly a multimediálním systémem s telemetrií konče, a cena se pak odvíjí podle objednávky. Za čtyřicet tisíc je možné objednat Cup se samosvornem a červenými brzdami Brembo a to by měla být první položka, pokud si chcete-li si hrát se seznamem příplatkové výbavy.

Definitivní tečka patří informaci, že Renault Megane R.S. se samozřejmě nevyhne velkému testu v redakci, a to jak ve verzi Sport, tak v specifikaci Cup. Závodní okruh, tentokrát ve východních Čechách, už je na test rezervován.

10.6.2014 7:12| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist