Renault Clio 1.5 dCi EDC 90 (2013)

Kombinace naftové patnáctistovky a automatické převodovky (asi) není pro každého, ovšem své zájemce si bezesporu najde.

  • Dynamika 5

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6.2

RADOSTI
Vzhled, styl, atraktivní doplňky, spotřeba

STAROSTI
Pomalejší reakce převodovky, přístup na zadní sedadla

Renault Clio není novinka, testovali jsme je už několikrát v nejrůznějších specifikacích, včetně vrcholné verze RS, a tak se podívám rovnou na konkrétní odlišnosti tohoto exempláře oproti těm, které už nám redakcí prošly. Toto je tedy 1,5 dCi EDC, verze s dvouspojkovou automatickou převodovkou a naftovým čtyřválcem s objemem 1,5 litru.

 

Motor má výkon 90 koní v 4000 otáčkách, točivý moment 220 Nm v 1750 otáčkách, a pokud bych měl o dynamice agregátu pohovořit zcela subjektivně, tak řeknu, že má síly „tak akorát.“ Tedy dynamicky nijak nestrádá, na druhou stranu nejde o žádného trhače asfaltu a rekordmana. Já jsem vyrazil, kromě jiného, s Cliem na závodní okruh v Sosnové, jak je patrné podle fotek v galerii, ale nenechte se zmýlit prostředím, šlo mi spíše o atraktivní kulisy než že bych měl pocit, že závodní dráha je prostředí, do kterého se Clio vyloženě hodí.

Ano, tady jde o vzhled (téměř) v první řadě. Barevné schéma je velmi výrazné.

Tedy, pokud bych měl přihlížet jen k podvozku, tak proč ne, ten se mi líbil svým nastavením, svou schopností filtrovat nerovnosti a zároveň nabízet přilnavost za čitelného projevu a přenosu informací do volantu. Ale stabilizace, která nešla vypnout, naftový motor a zejména automatické řazení posunovaly podstatu Clia mimo automobilové sportoviště. Pro klidnou jízdu se převodovka vcelku hodí, řadí plynule, beze spěchu, ale při razantnějším zacházení, nebo při nenadálém seznámení plynového pedálu s podlahou, nepaří mezi nejrychlejší a reakce se dostavuje s poměrně značným časovým odstupem. Ne, pokud jsem na závodním okruhu, tak jde opravdu o styl, atraktivní vzhled.

Ten není tomuto Cliu cizí, už třeba jen pro příjemně modrou barvu nebo barevné polepy, které (možná) mohou evokoval zbarvení válečných letadel. Akcent stylovosti je patrný i v kabině. Materiály, jejich kombinace, linky, tvary a detaily – mě se to líbí. Jsou zde klasické „renaultovské“ atributy jako tempomat ovládaný několika tlačítky namísto jednoho, a také multimediální rozhraní. Navigace jednoduchá a funkční, proč ne. Ale digitální akvárium?! A tím myslím opravdu akvárium s rybičkami, které můžete krmit, lze volit prostředí vodního světa, vysadit jikry, které se vylíhnou po dvou dnech a tak podobně… Ehm, nic, co bych já v autě nutně k životu potřeboval.

Další legráckou je systém, kterým můžete posílat do reproduktorů „lepší“ zvuk. Tak, jak pracujete s plynem a auto řadí, tak v tomto „rytmu“ můžete k „obyčejnému“ zvuku motoru přiřadit syntetický zvuk Clia V6, Clia Cup, motorky nebo třeba něčeho, co bych já popsal jako vesmírnou loď, ve skutečnosti futuristický koncept Renaultu Reinastella pro rok 2038. No, na chvilku se tím zabavíte, ale střihnout si třeba cestu k moři a nechat přitom bublat tuto akustickou vychytávku do kabiny, to asi není ten nejlepší recept na uvolněnou a klidnou jízdu bez bolení hlavy.

Kolega Hugo prezentuje jednotlivé zvuky systému, nejvtětší grády má „sci-fi“

V palubním systému je i „kategorie“ zaměřená na ekologickou jízdu. Můžete nejen sledovat spotřebu, ale také sbírat body, pokud jedete úsporně. Tady se chci zastavit… Spotřeba podle tabulek má být v průměru 3,7 litru. K této hodnotě jsem se nikdy nedostal, ale jezdil jsem asi za šest litrů, aniž bych se nějak dynamicky omezoval a to mi přišlo adekvátní. Lehkou změnou stylu bych určitě o litr až dva průměr hravě snížil. V systému je nastavený program, který učí řidiče jak správně ekonomicky jezdit. Že je lepší nečekat na zahřátí motoru a rovnou jet, plynule využívat setrvačnosti a neakcelerovat, přemýšlet o setrvačnosti při dojíždění k semaforu a tak podobně. Dobré rady, ale nevím, jestli si je majitel Clia bude pročítat, jakkoli s pokyny souhlasím a považuji je za dobré, a obecně platné, tak si nejsem jistý, kdy najde řidič chvíli, aby si je nastudoval.

Závěrem už jen pár zmínek, které bych nerad zapomněl. Zadní sedačky jsou spíše pro děti, dospělí mohou mít potíže s nastupováním přes nízkou horní hranu dveří a také pod střechou vyšší postavy nenaleznou pohodlí. Kufr je v pořádku v rámci třídy. Modrá kola mohou balancovat na hranici vkusu a kýče, ale mně se docela líbí. Volant je z části plastový s výrazně barevným odlišením a ten se mi líbil také.

Verdikt
Renault Clio 1.5 dCi s automatickou převodovkou není nakonfigurováno tak, jak bych já osobně volil. Naftový motor je dobrý, k autu se hodí, já osobně bych ale raději volil kombinaci s manuální převodovkou a lépe tak pracoval se spotřebou a měl více pod kontrolou souznění pohonné jednotky a řazení. Jinak je to Clio takové, jaké má být, a pokud někdo chce kompaktní naftový motor, ale manuální řazení se mu příčí, tak může, při preferenci komfortu nad dynamikou, najít v takto nakonfigurovaném Cliu zalíbení.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcečtyřválec
Palivonafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)1461
Převodovkašestistupňová automatická dvouspojková
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)66/90 v 4000
Točivý moment (Nm)220 v 1750
0-100 km/h (s)12,6
Nejvyšší rychlost (km/h)176
Spotřeba paliva (l/100 km)3,7
Objem nádrže (l)45
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4062
Šířka (mm)1945
Výška (mm)1448
Rozvor náprav (mm)2589
Provozní hmotnost (kg)1055
Zavazadlový prostor (l)300
Ceny
Základní cena modelu219 900 Kč
Základní cena test. verze284 900 Kč
Cena testovaného vozu379 900 Kč
9.12.2013 8:07| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist