Registr vozidel se změnil. Například už není potřeba ctít místní příslušnost.

Změny v Registru vozidel proběhly a kdyby mělo jít o jednu jedinou úpravu týkající se místní příslušnosti, byla to úprava dobrá a žádoucí.

Ve Sbírce zákonů nyní vyšla novela zákona č. 56/2001 Sb., která se, mimo jiné, týká i problematiky registrace vozidel – novela č. 63/2017 Sb., která je účinná od 1. 6. 2017. Pojďme se podívat na některé věci, které se mění:

1)     Registrace kdekoliv
První zásadní novinkou je to, že vybrané úkony registru vozidel bude možné vyřídit na kterémkoli Registru vozidel a nebude tedy nutné ctít jejich místní příslušnost.

Mezi tyto úkony patří např:
– přijetí do Registru vozidel, tzn. když si např. koupíte nové auto nebo motorku, bude možné jej/ji registrovat kdekoliv
– vydání registrační značky na přání
– provedení změny v Registru, tj. typicky při převodu auta bude možné tento úkon učinit kdekoliv
– dočasné vyřazení vozidla z provozu
– trvalé vyřazení (tzv. zánik vozidla).

Toto je nepochybně pozitivním přínosem, protože si budeme moci vybrat, kde zápis nebo změnu do Registru navrhneme.

2)     Dieselgate – poskytování informací výrobcům aut z Registru
Potají se do zákona „propašovalo“ právo výrobců nebo dovozců vozidel vyžádat si seznam majitelů vozidel příslušné značky a typu, a to včetně adresy. Evidentně se jedná o reakci na problém VW, aby se výrobce legálně dostal k lidem, kteří auto vlastní a mohl je vyzývat k „opravě“.

3)     Nesoučinnost při převodu
Novinkou je to, že pokud prodáte nebo koupíte auto a druhá strana je nesoučinná při převodu (dle stávající úpravy máte oba 10 dní na to, abyste to na Registru přepsali), tak postačí, když žádost podá jen jeden a úřad už si toho druhého obešle.

To by mohlo působit pozitivně na případy, kdy dojde k převodu a druhý nespolupracuje a blokuje tak provedení převodu. Poněkud pikantní na tom je to, že se tím vracíme k úpravě, která prakticky existovala v době tzv. polopřevodů a která byla před lety zrušena právě proto, aby bylo nutné provést zápis najednou a nemohlo se stát, že to jeden např. odhlásí a druhý nedohlásí. Nově se to opět rozdělí a znovu budou moci vznikat situace nedohlášených vozidel.

Patrně se ukázalo, že ta stávající úprava přináší víc škody než užitku, takže se opět vracíme k mírnější variantě.

10.3.2017 7:23| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist