Recenze: Rychle a zběsile 7

Může sedmý díl ságy o lidech kolem (vytuněných) aut něco vůbec nabídnout? Paradoxně ano, "sedmičku" lze možná označit za lepší než předchozí dva díly.

Pokud si dobře pamatuji, tak první film Rychle a zběsile dorazil v roce 2001 do našich kin a videopůjčoven (pro mladší ročníky, to byla místa, kde jste si mohli za úplatu půjčit kazetu VHS s filmem. VHS byla…. ehm, no nic) a odstartoval velkou vlnu zájmu o tuning. Tehdy to byla doslova mánie, v negativním i pozitivním slova smyslu. Proč se vracím takto do historie u sedmého pokračování?

Protože pokud vám v roce 2001 bylo plus mínus tolik, jako hercům ve filmu, tak u sedmého dílu se dá prohlásit, že kruh se uzavřel. Sedmý díl by mohl být bez uzardění dílem posledním (a popravdě nevím, co bude v již nasmlouvaném osmém a devátém díle) a nejde jenom o tragickou smrt herce Paula Walkera a jeho absenci v dalších epizodách. Píše se rok 2015, herci a jejich filmové postavy zestárly a je to znát, nejenom na tom, jak vypadají, proměnou prošel samotný styl filmů od „autařských“ k „akčním s občasnými automobilovými prvky.“

Postavy celý sedmý díl mluví o vztazích, lásce, rodině, dětech… Namísto aby řešily vykrádání kamionů jako na začátku, jen postava Paula Walkera si občas posteskne, že se jí stýská po střílení. Toho bude nakonec ve filmu víc než dost, možná až příliš, některé akční scény by mohly být kratší. A jiné by tam nemusely být vůbec, třeba ta, ve které Vin Diesel s Paulem Walkerem přeskočí z jedné výškové budovy v autě do druhé. A pak do třetí (teď chápu podtitulek filmu, že „auta umí létat“). Anebo sekvence a la Kurýr 2, kdy Vin Diesel skočí s autem do výšky k helikoptéře a zavěsí rukou na ližinu vrtulníku tašku s granáty.

Chápu nadsázku, ale tohle už je podle mne zbytečné, možná až trapné, film by se bez těchto konkrétních motivů obešel a neuškodilo by mu to, stejně jako by mohl být bez několika záběrů ve stylu Matrixu či 300. Zmiňujeme-li Kurýra, tak to není náhodou, v záporné roli se v FF7 objevuje Jason Statham, roli anglického zabijáka bere možná až příliš vážně a výběr značek aut pro jeho figuru – zejména britských, nebo aspoň evropských – to podtrhují. Do filmu se ale hodí, i když jsou některé jeho scény přitažené za vlasy. Naopak Kurt Russell se ve filmu našel a jeho postava stárnoucího špiona a šéfa tajného oddělení mu padne na tělo jako dobře ušitý oblek. Kdyby pro nic jiného, tak kvůli Kurtovi je dobré tenhle film vidět, jeho působení ve snímku lze považovat za návrat k ironii Tango a Cash.

Nebudu prozrazovat děj, ono také není moc co, očekávat komplikovanost několika časových prostorů a tarantinovské prolínání dějů by bylo troufalé, ale po dějové stránce plní Rychle a zběsile 7 slib, který divák sám sobě dá, když se do kina vypraví. Počítejte se svalnatými muži, krásnými ženami, dynamickou hudbou silně šmrncutou hiphopem, zajímavými auty v místy až neuvěřitelných (a v reálném světě nerealizovatelných) honičkách, zajímavými lokacemi ve stylu Jamese Bonda (Vin Diesel cestuje z USA přes Japonsko, bývalý Sovětský svaz až na Blízký východ), tedy s tím, co by měl snímek tohoto žánru přinést.

Ptáte-.li se, jak se tvůrci vypořádali s tím, že Paul Walker uprostřed natáčení zemřel, tak je třeba říct, že dobře. U některých dialogů si uvědomíte, že jsou natočené „přes rameno“ za Walkerovými zády, jinde máte na zlomek sekundy dojem, že se s jeho obličejem něco děje, ale nic z toho zásadně neruší.

A neruší ani pateticky přehnaný závěr, ve kterém se autoři filmu, potažmo Vin Diesel, s postavou Paula Walkera, respektive s Paulem Walkerem – který jede v Toyotě Supra s jasným odkazem na první díl (a odbočuje na nebeskou dálnici) samotným loučí. Dámy obdivující herce uroní slzu, pánové si uvědomí, že jedna etapa života (ať už bráno tak, že někdejší rebel Brian dává přednost rodinnému životu a manželce se dvěma dětmi, nebo že je Paul Walker mrtvý) končí, jak už bylo řečeno kruh se uzavírá.

Rychle a zběsile už nikdy nebude jako dřív a je to možná dobře, tragický a předčasný odchod herce Paula Walkera, jakkoli to může znít morbidně, sérii svým způsobem pomohl. A na film určitě stojí za to vyrazit, zejména pokud jste měli na začátku milénia na zdi plakát oranžové vytuněné bestie.

1.4.2015 3:56| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále