Volvo XC60 3.2 AWD

Má pohon všech kol, vyšší podvozek, automatickou převodovku a silný motor. Tedy splňuje všechny předpoklady k tomu být optimálním SUV. Nebo je to přeci jen trochu jinak?

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Na úvod

Volvo XC90 je veliké. Na silnici pohodlné a konejšivé. A přesně takhle by se velká SUV měla chovat. SUV jsou přeci rodinná auta. Takže s ním závodit nemůže chtít nikdo, kdo je při smyslech. A i kdyby chtěl, radost z toho mít nebude. Proč? Protože velké SUV je příliš těžké. Má těžiště na špatném místě a je nemotorné. Volvo ale představilo moderní, menší model XC60. Už na první pohled vypadá pěkně a přitom je i dost veliké. Vlastně skoro tak, jako dosluhující XC90. Ano. V porovnání s ní je dokonce stejně široké. A jen o 17 cm kratší. V kufru sice nenajdete tolik místa, abyste s ním přestěhovali svůj byt na jeden zátah, ale ve všem ostatním vás XC 60 uhrane. Protože ho vyrobili ti, co se specializují právě na rodinná auta.Technika

XC60 se objevila v nabídce zhruba před rokem. A už dnes si může Volvo mnout ruce. Prodává se dobře. A není se čemu divit. Je pohledné, je praktické a nabízí ještě několik příjemných maličkostí k dobru. Pro někoho celkem zásadních. Nebudete s ním v očích kolemjdoucích vypadat jako někdo, kdo si potřebuje něco dokazovat. Navíc je to Volvo. Takže je i bezpečné. A už v základu nabízí asi 20 airbagů. Pak tu na vás může čekat i celá řada příplatkových, bezpečnostních systému. Třeba ten, který vám celkem rychle připomene, že byste se měli dívat víc dopředu. Když přejedete jízdní pruh, jasným zvukem vás vytrhne z pozorování nohou vaší spolujezdkyně. Nebo radar dívající se na silnici dopředu zase umí Volvo přibrzdit, pokud řidič nereaguje a řítí se k jinému autu. A dokonce v rychlostech do 30 km/h ho i zastaví. To když před vámi někdo v zácpě dupne na brzdu a vy si toho prostě z nějakého důvodu nevšimnete. Nechybí tu ani aktivní tempomat. Který jako málokterý jiný funguje. Zrychluje nebo brzdí jemně, souvisle, neškube. Je hodně přemýšlivý. Udrží si dostatečnou vzdálenost od aut před vámi a začne svižně akcelerovat na definovanou rychlost, aniž byste se z jeho liknavosti rozzuřili do ruda jako u jiných značek.

A ani to není vše. Ještě je tu systém, který vám kontrolkami u zrcátek dá vědět, že vedle vás nebo ve slepém úhlu je auto. A všechno to funguje v běžných podmínkách nečekaně dobře. XC60 by Volvo mělo nabízet pro terapeutické účely. Pro všechny choleriky. Protože za jeho volantem se zklidní každý. Vážně. Svezení v něm je tak pohodové. Máte tu pohodlné sedačky, které vás v rozumné míře podrží v zatáčkách, opravdu dobře vyvážený, rozumně komfortní podvozek, který vyžehlí úplně všechno, přes co musíte v našich končinách přejet. A přitom už netrpí těmi slabinami, jako dosavadní Volva s elektronicky řízenými podvozky. Posilovač řízení ale nabízí až příliš lehce ovladatelný volant a samozřejmě je prakticky úplně bez zpětné vazby. Ale komu by to vadilo v autě s takovýmhle zaměřením? Chcete se soustředit na jiné věci. Jak Volvo v aktuální reklamě říká, v životě jde o víc, než o Volvo. Přeberte si to, jak chcete. Ale je z toho kromě jiného jasné, pro jaké řidiče tahle auta jsou. Pro ty, co auta berou jen jako jistou nutnost. Ale přitom chtějí kvalitního služebníka. Musí poslouchat, být spolehlivý a starat se o vás tak dobře, jak to jen jde.Na silnici

Ale nějaké ty zápory tady přeci jen vedle řízení, které necítíte, najdete. Volvo vyrobilo krásné auto. Tak krásné, že dost možná působí až příliš jemně na to, aby za jeho volantem seděl chlap. Pokud se ale i přes jeho něžný vzhled přenesete, dostanete zatraceně dobré SUV. Tedy v momentě, kdy jeho elektronicky nastavitelný podvozek necháte v režimu Comfort. A Volvo vám nechce nic diktovat. Takže v jakém režimu auto opustíte, v takovém ho zase po nastartování najdete. Je tady ještě režim Advanced a Sport. A pokud je stisknete, hned vám dojde, jak se asi na silnicích cítí řidiči pevněji naladěných SUV. Volvo zpevní, začne na silnici poskakovat a hned vám bude do mozku proudit adrenalin a povzbuzovat vás k rychlejší jízdě. V zatáčkách pak XC60 nabízí výrazně více kontaktu se silnicí, jasnějšího spojení vás a rychle projížděné zatáčky. Jenže řízení je stále stejné. Takže z něj necítíte prakticky nic a v kontrastu s podvozkem působí hrůzostrašně přeposilované. Ignorujte ale oba tyhle režimy. Berte je jako možnost, abyste si jen dokázali, že jste koupili dobře. To když se necháte chvíli vyklepat pevným nastavením a znovu ho přepnete zpět. A zase vám dojde, že tohle pro svou rodinu přesně chcete. Nenatřásat se na silnicích, řešit, že tady po zimě vznikla díra a támhle že jsou rozbité dlaždice.Prostor a výbava

Budete žít s pocitem, že jste obklopeni technologií, která se o vás stará, jak nejlépe jí to její švédští tvůrci naučili. Naložte na zadní poměrně rozumně veliká místa své ratolesti, na střechu lyže, do nekonečně dlouho se elektricky otevírajícího kufru batožinu a vyrazte na hory. V pohodlí, komfortu a s pocitem, že právě k takovému účelu bylo tohle Volvo vyrobeno. A jestli přijedete na místo, kde budete muset vyjet mimo udržované silnice, samozřejmě se nic neděje. XC60 má oproti ostatním SUV dokonce trochu vyšší podvozek. A díky elektronicky přiřaditelnému pohonu všech kol se samozřejmě XC60 nějakého lehčího terénu nelekne. Ale nečekejte zázraky. Díky váze u 1800 kg a silničním pneumatikám tu najdete limity celkem rychle. A to i na silnicích. V momentě, kdy od něj budete chtít moc, znervózní. A vy s ním.Verdikt

Doteď jsme jediným slovem nezmínili, s jakou motorizací jsme tu trávili celou dobu čas. Pod kapotou našeho vrcholně vybaveného Volva našel cestu atmosférický šestiválec s objemem 3,2l. Nabízí poctivých 238 koní a 320 Nm. A v našich končinách vás jeho existence nemusí zajímat. V momentě, kdy zrychlíte, vám dojde, proč k těžkému autu nejlépe pasuje motor s obřím točivým momentem. A tenhle šestiválec ho sice nemá málo, jenže ho k tomu trochu moc musíte pobízet. Tedy vytáčet. Převodovka najednou začne chybovat. Podřazovat třeba o dvě rychlosti zbytečně v momentě, kdy chcete jen trochu zrychlit. A než podřadí, uběhne celá věčnost. Měli byste si prostě pořídit diesel. Nebo přeplňovanou verzi našeho šestiválce, ale jen v případě, že vlastníte čerpací stanici. Ano, v tomhle autě můžete mít i 280 koní. Ale střízlivějších 205 koní nejsilnějšího dieselu dává větší smysl. Má oproti našemu motoru o 100 Nm větší točivý moment. A převodovka si s ním bude rozumět lépe. Navíc si nebudete muset sám před sebou dokolečka obhajovat, proč má vaše auto konzumovat 12-18 litrů benzínu, když vám to nepřináší ani špetku zábavnosti. Silný turbodiesel je navíc o nějakých 60.000 Kč levnější. A ještě k tomu je na stovce i o půl vteřiny rychleji. A za něj, budete muset dát asi 1.050.000 Kč v základním provedení, případně o dalších 150 tisíc více za vrcholnou verzi R design, která díky plastům kolem karoserie konečně i trochu zmužní. Jestli je to moc nebo málo? Myslíme, že tak akorát. A vy jen popřemýšlejte, jestli k životu doopravdy potřebujete ještě větší a významně dražší SUV. Protože ať ponese jakoukoliv značku, jeho betonový podvozek vás šťastnějším neučiní…

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)9,4
Motor
Konstrukcešestiválec
Palivobenzín
Plněníatmosferický
Zdvihový objem (cm3)3192
Převodovkaautomatická, šestistupňová
Poháněná kolavšechna, Haldex
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)175/238
Točivý moment (Nm)320
Nejvyšší rychlost (km/h)210
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4627
Šířka (mm)2120
Výška (mm)1713
Rozvor náprav (mm)2774
Provozní hmotnost (kg)1874
Ceny
Cena testovaného vozu1119300
1.2.2010 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist