Subaru Impreza WRX

Být až druhý znamená nebýt první. Ale také to znamená stříbrnou medaili - záleží na tom, jaký úhel pohledu si vyberete.

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Na úvod

Že má Subaru rozsáhlou základnu skalních fanoušků, to je známá věc. Označení Impreza WRX STI je pro ně něco jako zaklínadlo, nejmocnější kouzelný formule tohoto světa. Dá se to pochopit, ale je tu trochu problém – neúplná formule nefunguje. A Impreze, kterou tu máme dnes, poslední tři písmena chybí.

Podstatná část příznivců v tuto chvíli mávne rukou a odchází. Když to není špičková verze, tak je to nezajímá. Jejich chyba, my zbylí si ovšem můžeme být jistí, že mezi námi nezůstali žádní pozéři, kteří nad Imprezou slintají jen proto, že je zrovna „in“ a ve skutečnosti o ní nic moc nevědí.

Ano, STI je pekelný stroj, ale pro někoho k dennímu používání možná až příliš pekelný. „Obyčejné“ WRX bude pro spoustu lidí lepší volbou a pochopitelně je i výrazně levnější. A že jede pomaleji? Ano, o něco určitě, jenže pořád je to ještě malé Subaru s pohonem všech kol a dvouapůllitrem o výkonu 230 koní, takže – všechno je relativní.Technika

V minulých týdnech jsme to tu omílali dokola – symetrický pohon všech kol je ideální, ploché motory boxer snižují těžiště a když to funguje ve velkém Legacy, i v ještě větší Tribece, jak myslíte, že to bude fungovat v menší a lehčí Impreze? Ano, ještě lépe.

Plochý čtyřválec má 230 koní a 320 Nm, což jsou na rodinný hatchback velmi slušné hodnoty. Spojený je s pětistupňovou manuální převodovkou. Pokud jde o pohonné ústrojí, prakticky není co vytýkat, spousta lidí mě ale zasypávala dotazy stran karoserie: jede ještě pořád tak dobře, i když už to není sedan?

Jistě, přechod k bachratému tvaru hatchbacku popudil mnoho skalních fanoušků, ale z pragmatického hlediska se nic jiného stát nemohlo. V Evropě se sedany kupují jen minimálně, všichni chtějí hatchbacky, takže Subaru zareagovalo jediným možným způsobem. Co se však týče jízdních vlastností, na tvaru karoserie až tolik nezáleží, pochybnosti se týkají něčeho jiného. Už od premiéry tohoto modelu se totiž proslýchá, že má příliš měkký podvozek a v zatáčkách se nadměrně naklání. A to by Impreza WRX neměla, takže jak to je?Na silnici

Podvozek je opravdu znatelně pohodlnější, než u minulé verze. Ve městě před ním musíte smeknout, s jakou grácií dokáže spolykat nejrůznější nástrahy flekatého asfaltu. Při každodenním použití je to obrovské plus, s touhle Imprezou prostě můžete žít bez problémů. Motor je bez přehánění perla. Po nastartování slyšíte jak se nadechne, rozezvučí se jemným, kultivovaným během tolik typickým pro boxery.

Při prvním jízdě jsem trpělivě počkal, až se ohřeje motor i převodovka. Nebyl to žádný problém, protože vás motor nijak neponouká, abyste mu stáli na krku. Chová se tiše a způsobně, bez jakéhokoli cukání zvládá jízdu v nižších otáčkách. Celou dobu ale slyšíte, že se v něm skrývá pořádná síla – to je přesně to, čemu se říká charisma a co tak zoufale chybí většině dnešních předpisy svázaných motorů.

První podřazení, plný plyn… ano, tenhle motor má opravdu přes 200 koní. Akcelerace není přímo brutální, ale většině lidí, zvyklých na běžné osobáky, vykouzlí na tváři pěkně ďábelský úsměv. Impreza WRX táhne plynule a neodbytně a na tachometru brzo začnou naskakovat nelegální čísla. A pak začnou zatáčky.

Ano, nová Impreza se naklání. Naklání se skutečně dost a pokud se chcete jet pobavit na delší zatáčkovitou silnici, možná se vám z toho houpání po chvíli začne houpat i žaludek. Potíž je v tom, že se naklánění vůbec nijak neodrazí na přilnavosti. Impreza drží jak přilepená zázračným sekundovým lepidlem. Při běžně svižné jízdě se ani tak moc nenaklání, jenže s tímhle podvozkem můžete jet daleko rychleji, než je „běžně svižné“ tempo a pak už se náklony projeví.

Když už konečně začne přilnavost docházet, projeví se mírná nedotáčivost a v závislosti na práci s plynovým pedálem se Impreza dá přemluvit k jemnému smýknutí bokem. Ovšem na nějaké táhlé powerslidy na suchém asfaltu zapomeňte, utrhnout tenhle pohon všech kol chce víc, než jen 230 koní… Na štěrku je to jiná písnička, ale lak na prazích a blatnících vás nebude mít rád – a mě by neměli rádi na Subaru, takže se snažím krotit.

Jediné, k čemu mám výtku, je převodovka. Není z nejpřesnějších a když chcete řadit rychle, čas od času narazíte na odpor. A kromě toho je pět stupňů prostě málo. Při tachometrových 140 km/h točí motor 3700 otáček, což znamená zbytečný hluk a zvýšenou spotřebu (reálně se v kombinaci dostanete na nejméně 11 litrů, pokud se budete krotit). A nikdo mě nepřesvědčí, že by tenhle motor neutáhl ještě šestku. Spíš jde o to, že šestikvalt je prostě vyhrazený pro STI.Prostor a výbava

Výborné sedačky jsou hlavní pozitivní změnou ve srovnání s obyčejnými slabými imprezami. Na palubní desku je třeba si chvíli zvykat a její obloukový design stejně nakonec nesedne každému.

Pochvalu si zaslouží dílenské zpracování, které od minula udělalo znatelný pokrok. Na nejlepší soupeře z Evropy to ale ještě pořád nestačí, na některé ani zdaleka. A kromě toho, s tvrdými materiály se nedají dělat zázraky. Dokonce i na vršku palubní desky budete měkčené materiály hledat zbytečně a testovací auto už na bocích v blízkosti dveří neslo jasné známky používání. Když si nedáte pozor, bude palubka za chvíli samý škrábanec.

Pokud jde o vnitřní prostor, Impreza je na tom slušně, nebo řekněme alespoň průměrně – což bude většině konfekčně vzrostlých zákazníků naprosto stačit. Za zmínku stojí zadní dveře, které se otevírají téměř do pravého úhlu, takže přístup na zadní sedačky je ukázkový. Kufr má 300 a jeden litr. Ano, stejně jako výrazně menší nová Fabie, jenže nezapomeňte, že pod tímto zavazadelníkem je poháněná a prostorově složitá zadní náprava. Zadní sedačky se navíc dají sklopit do rovné podlahy, takže není problém převézt i větší předměty.

Model WRX má v základní výbavě spoustu hraček: rádio s měničem na 6 CD a ovládáním na volantu, automatickou klimatizaci, xenonové světlomety, elektrické ovládání oken i zrcátek, vyhřívaná sedadla a dokonce i hill holder, systém pro snadnější rozjíždění do kopce.Verdikt

Za necelých 850 tisíc (připlácí se ovšem za metalický lak) je to dobrá výbava a velmi rychlé auto. Má dokonalý podvozek, motor s ohromnou osobností, ale také nepříliš kvalitní interiér a nepřesnou převodovku bez šestky. Evropské ostré hatchbacky jsou v těchto oblastech hodně vpředu, ale zase nedokáží nabídnout takhle dokonalý pohon všech kol.

Pokud vám naklánění v zatáčkách opravdu tolik vadí, jistě nebude problém sehnat si silnější stabilizátory, případně jiné tlumiče, ale velmi pravděpodobně se vám jen podaří zničit jízdní komfort.

Musíte počítat jen s jedním: Impreza nejezdí levně, udávané kombinované spotřeby pod devět litrů se prakticky nedá dosáhnout, leda snad když se budete ploužit stovkou po dálnici. Při normální předpisové jízdě to bude za 11 až 13 litrů, při větším poměru jízdy ve městě stoupá nad patnáct a když na to začnete šlapat, jste na dvaceti.

WRX má mnoho kladů a několik problémových vlastností, se kterými se ale dá naučit žít. Není důvod, aby nebylo minimálně stejně úspěšné, jako minulá verze, jenže znáte to – přísní konzervativní příznivci se přesvědčují obtížně.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)5,8
Motor
Konstrukceplochý čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníturbodmychadlo
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2457
Kompresní poměr8,4:1
Vrtání x zdvih (mm)99,5x79,0
Převodovkapětistupňová mechanická
Poháněná kolastálý pohon všech kol
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)169/230 v 5200 ot./min.
Točivý moment (Nm)320 Nm v 2800 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)209
Spotřeba paliva (l/100 km)14,3/8,2/10,4 l/100 km
Objem nádrže (l)60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4415
Šířka (mm)1740
Výška (mm)1475
Rozvor náprav (mm)2620
Provozní hmotnost (kg)1395
Celková hmotnost (kg)1890
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)650
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1600
Zavazadlový prostor (l)301/1216
Ceny
Základní cena modelu848 800 Kč
Cena testovaného vozu848 800 Kč
16.6.2008 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist