Opel Corsa 1.4 Sport

Corsa nedávno získala titul v české anketě Auto Roku. Dobrý důvod, abychom se jí trochu mrkli na zoubek.

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Corsa mi dlouho unikala. Několikrát jsem měl domluvenou testovací jízdu, ale pokaždé něco nevyšlo. Jednou slíbené auto někdo pošramotil těsně před mým termínem, pak jsem ho zase musel odříct já, prostě jsme se míjeli.

Tuhle červenou krasavici jsem ale zaseknul a nepustil. Navíc vyšel termín jen krátkou dobu poté, co se nová Corsa stala českým Autem Roku 2007. Upřímně řečeno, tahle anketa jde dost mimo mě. I v případě, že bych považoval za nutné vyhlašovat zásadní novinku roku, matou mě pravidla, podle kterých se tak děje. Házet do jednoho pytle auta všech kategorií a pak rozhodovat, které je „důležitější“? Pro koho? Vždyť pro běžnou českou rodinku s dětmi bude nejdůležitější novinkou asi něco úplně jiného, než pro svobodného úspěšného podnikatele… To ale není největší příčina mého tázavě zdviženého obočí. Letos totiž v evropské anketě vyhrál titul Ford S-Max, těsně následovaný Citroënem C4 Picasso. Obě jsou to auta výborná a S-Max je svým způsobem převratný, takže si takový titul rozhodně zaslouží. Chtěli byste vědět, jak tahle auta dopadla v českém kole? Nijak. Obě automobilky totiž své favority ze soutěže stáhly – povídá se, že nechtěli zbytečně snižovat jejich image jasnou prohrou s domácím favoritem, Škodou Roomster.

Opel Corsa fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Opel Corsa fotogalerie

Počkat, o jaké soutěži je to vlastně řeč? Vždyť to má být novinářská anketa, z té přece nemají automobilky co stahovat svá auta! Pokud by ta anketa chtěla být validní, novináři by si prostě řekli svoje a bylo by to. Žádné umělé snižování výběru. Tak tomu ale není a proto mě „Auto Roku“ vůbec nebere. Pikantní ovšem je, že „jasný favorit“ Roomster nakonec nevyhrál. O jeden jediný bod ho pokořila právě nová Corsa.

To znamená dvě věci: zaprvé bylo stažení soupeřících MPV možná velkou chybou a zadruhé, pokud nejsou kolegové porotci úplně padlí na hlavu, Corsa je zřejmě velmi slušné auto. Když jsem se blížil k zaparkovanému testovacímu vozu, byl jsem na auto zvědavější, než bývám obvykle – aspoň v případě malého hatchbacku.

Kouká se na ní dobře…

První věc je vzhled. Znám i lidi, kterým nová Corsa přijde příliš přeplácaná a nevzhledná, ale je jich menšina. Já se v tomhle případě kloním k většině, Corsa se mi líbí a to dokonce velmi. Ve třídveřové karoserii je ještě agresivnější, ale vůbec mi to nevadí.

Po usednutí do interiéru příjemná překvapení pokračují. Dílenská kvalita i materiály jsou dobré, design na rozdíl od nudné minulé generace příjemně svěží. Líbí se mi i poloprůsvitné podsvícené ovladače klimatizace a rádia. A hlavně, volant se dá teleskopicky posunout v takovém rozsahu, že jsem v hlubokých sedačkách výbavy sport našel jeden z nejlepších „posazů“ za volantem, na jaké si u takhle malého auta pamatuji. Pravda, v té úplně nejlevnější výbavě teleskopický volant chybí, ale ve všech ostatních už je. A kdyby vám peněženka opravdu stačila jen na tu nejlevnější, připlaťte si těch 4600 Kč – pokud máte nestandardní postavu, rozhodně se to bohatě vyplatí. Všechno je v naprosto komfortním dosahu, k ergonomii nemám jedinou připomínku.

Aby těm překvapením nebyl brzký konec, vyzkoušeli jsme i sezení vzadu. Nastupování do třídveřáku asi nikdy nebude zrovna med, ale jakmile jste uvnitř, prostornost na pohled tak kompaktního auta vás překvapí. Ne, není to žádný Phantom a cestu na jih Itálie bych vzadu absolvovat věru nechtěl, ale pár desítek kilometrů bych i se svými téměř dvěma metry zvládnul naprosto bez potíží.

Stejný a přece jiný podvozek

Motorističtí knihomolové budou vědět, že platforma Corsy je shodná s Fiatem Punto. Při srovnávací projížďce byste to ale ani omylem nepoznali. Podvozek Corsy ladili v Německu a Anglii (což je dobře, protože anglické silnice se svojí kvalitou blíží spíš těm našim, než dokonale vyžehlenému německému asfaltu). Verze Sport je pochopitelně tužší, ale jizvy v silnici filtruje docela slušně, dokonce i ve městě se to dá vydržet. Pokud jde o valivý hluk při vyšších rychlostech, plně se vyrovná soupeřům. Což znamená, že je ve srovnání s minulým modelem zázračně tichá.

Volant sedí dobře v rukou a jeho převod je příjemně strmý. Na jakýkoli povel reagují kola okamžitě a velmi přesně. Na můj vkus je řízení přeposilované a příliš lehoučké, ale dá se na to zvyknout. Na co jsem si už zvykal o poznání obtížněji, byly brzdy. Ty také zabírají okamžitě a navíc velmi ostře. Položte podrážku jemně na pedál a auto už zpomaluje. Opovažte se v té chvíli kýchnout, protože byste se rozmázli o čelní sklo jak nepozorná moucha. Uniká mi, proč je brzda tak krvavě ostrá. Sice to v nezkušeném řidič vzbudí dojem „fakt sporťáku se závodníma kotoučema, kámo“, ale ve městě to otravuje a při ostřejší sportovní jízdě se brzdy správně dávkují jen obtížně.

Je to vážně škoda, protože podvozek se mi jinak velmi líbil. Je agilní, dychtivě jde do zatáček a když se naučíte na brzdový pedál dýchnout tak jemně, aby auto uprostřed zatáčky mírně přibrzdilo, zadek krásně vybočí a auto se přilepí k apexu jak alkoholik k rannímu lahváči. Stačí jen vyřešit ty brzdy a tenhle podvozek bude skvělý – doufejme, že až přijde ostrá verze OPC, bude mít brzdy nastavené dobře, protože pak by to mohla být skutečně skvělá zábava.

Dýchavičný sportovec

Tahle Corsa se sice jmenuje Sport a podvozek by tomu možná i odpovídal, ale motor jaksi nestíhá. Ne, že by čtrnáctistovka s devadesáti koníky nestačila na veškeré denní popojíždění, ale „sport“ to opravdu není. Udávané zrychlení na stovku za 12,4 s není nic extra a ve skutečnosti se auto zdá ještě o trochu línější. Možná za to může podvozek, který je o hodně „rychlejší“, možná k tomu přidají i superostré brzdy… v téhle společnosti prostě jinak celkem slušný motor vypadá jak chudý příbuzný. Taková čtrnáctistovka v Cliu působí podstatně silnějším dojmem. Když přece jen budete chtít jet rychle, počítejte s vyššími otáčkami a tím pádem vyšší spotřebou. Po skončení týdenního testu jsem naměřil těsně pod osm litrů, při ostřejší jízdě stoupnul průměr k devíti. Na takového prcka nic moc.

I když – prcek nám povyrostl, jako nakonec většina jeho soupeřů. Na délku má skoro čtyři metry a výsledkem je kromě dostatku prostoru pro cestující i docela velký kufr, 285 litrů.

Zaslouží si titul?

Pokud Opel před deseti lety zmizel z vašeho osobního radaru, protože dělal většinou průměrná a ještě k tomu nezáživná auta, měl by se tam rychle vrátit. Corsa je opravdu dobré auto a titul (ať už si o něm můžete myslet cokoli) si zaslouží. Pokud ještě o lákavosti nabídky pochybujete, pojďme si krátce projít finance. Corsa 1.4 Sport má docela slušnou výbavu a stojí pár stovek přes 360 tisíc. Za podobnou cenu si ze soupeřů koupíte jen Fiat Punto – a to jen díky tomu, že Fiat nasadil slevové akce. Renault Clio v podobné výbavě přijde na 400 tisíc a Fabia je na tom velmi podobně. Takže pokud patříte k těm, kterým se design líbí, určitě na Corsu při výběru nezapomeňte.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyOpel Corsa 1.4 Sport
0-100 km/h (s)12,4
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec, benzín
Zdvihový objem (cm3)1364
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)90 koní v 5600 ot./min.
Točivý moment (Nm)125 Nm při 4000 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)173
Spotřeba paliva (l/100 km)7,8/4,8/5,9
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1100
Zavazadlový prostor (l)285/1100
Ceny
Základní cena modelu361 900 Kč
26.2.2007 1:33

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist