Mazda6 2.0i

Benzínová Mazda 6 nehraje s ideálními kartami: žádný krouťák, na pohled nuda, interiér taky nic moc, za chvíli je tady nový model... Tak proč nás ježdění s ní tak bavilo?

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Opravdu je to už pět let od doby, co Mazda představila model 6? Tehdy jsem se ještě nepracoval v oboru a informace o autech jsem tudíž získával tam, kde většina z vás – v motoristickém tisku. Pamatuji si, jaké ódy Mazda 6 ze všech stran sklízela. Jeden časopis ji dokonce opakovaně přirovnal k „japonskému BMW“.

Já v té době jezdil služebním vozem Škoda Octavia 1.9 TDI kombi a moje automobilové sny měly podobu Audi Allroad 2.5 TDI. Ano, já vím. Nejraději bych tuhle etapu vytěsnil někam na okraj paměti – nejlépe do stejné kategorie jako nošení o tři velikosti větších jeansů otočených předkem dozadu (ve dvanácti), představu, že skinheadi jsou v podstatě prima kluci, kteří chtějí jen pořádek (ve čtrnácti) a éru batikovaného trička, černého kabátu ze sekáče a naivně levicového smýšlení (zhruba do osmnácti).

Proto jsem tehdy nemohl chápat, proč novináři připodobňují auto s pohonem předních kol a výkonem pouhých sto čtyřicet koní k bavoráku. Mazda 6 mi znovu zkřížila cestu až asi před dvěma lety, kdy mi posloužila jako dopravní prostředek na můj druhý (a poslední, tak moc nezáviďte) závod do vrchu.

Mazda 6 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Mazda 6 fotogalerie

V hlavě mi z toho víkendu ulpěly tři věci. 1) Jako závodník stojím za starou b… eh, to sem nepatří. Tak znovu. 1) Mazda 6 mizerně svítí. 2) Mazda 6 má docela beznadějný interiér. 3) Mazda 6 je po čertech dobré auto.

Nedávno mě šestka ve stejné konfiguraci vozila znovu. Stejnou konfigurací míním řadový čtyřválec 2,0 l s atmosférickým plněním, ručně řazenou převodovku a karoserii sedan. Mazda 6 od našeho prvního setkání prodělala modernizaci, již se nesluší nazývat faceliftem – spíše než o vnější podobu šlo o sérii technických vylepšení.

Asi nemá smysl zabývat se podrobnějším představováním auta v situaci, kdy byla ve Frankfurtu odhalena úplně nová Mazda 6. Spíš berme tohle poslední svezení jako příležitost podívat se, čím se původní Mazda 6 vymykala standardům své třídy a proč máme několik dobrých důvodů těšit se na jejího nástupce.

Důvod číslo jedna – design
V roce 2007 vypadá Mazda 6 docela obyčejně, v některých barvách dokonce nudně, avšak rozhodně ne zastarale. Zkuste si ale vzpomenout, jak moderně a dynamicky působily její šípovité tvary v roce 2002.

Že si už nevzpomínáte? Zkusím vám napovědět. Před pěti lety nebyla Mazda 6 o nic střízlivější, než se nám dnes jeví obdivovaná nová generace. Ano, tak rychle se výjimečné stává obyčejným, alespoň v automobilovém designu.

Ani dnes Mazda 6 nicméně není ošklivé auto a když ji za jasného dne potkám v červené barvě, ulpí na ní můj pohled déle, než by odpovídalo jejímu stáří, rozšíření a pozici na trhu.

Důvod 2 – podvozek a jízdní vlastnosti
Mluvil tady někdo o japonském BMW? To bylo možná trochu přehnané, ale mezi sedany s pohonem předních kol musela být Mazda 6 v roce 2002 zjevením, když její podvozek má co říct ještě dnes.

Péči věnovanou jízdním vlastnostem dokládá už koncepce podvozku. Víceprvkové zadní zavěšení se mezitím stalo poměrně obvyklým, ale finančně i prostorově náročné přední zavěšení dvojitými lichoběžníky je ve střední třídě stejně rozšířené, jako jsou v kategorii Fabie běžná ventilovaná sedadla s dvourychlostní masáží.

Projeďte se po libovolné české silnici a pojmete podezření, že Mazda 6 byla laděna speciálně na naše okresky. Tak brilantně krotí tlumiče nežádoucí vertikální pohyby, tak přesné je vedení stopy na špatném povrchu, tak lhostejné zůstává zavěšení ke změnám sklonu vozovky uprostřed zatáček.

Mazda 6 patří k těm autům, ve kterých snadno najdete dobrý rytmus i na náročných silnicích. Její rychlost z bodu A do bodu B pramení nikoliv ze síly motoru nebo účinku brzd, ale právě z důvěry, kterou v řidiči vyvolává podvozek.

Od mého prvního svezení se ale stalo něco s řízením. Otočte volantem v nájezdu do zatáčky a tam, kde dříve odpor řízení sílil úměrně rostoucí boční zátěži předních pneumatik, dnes zůstává volant neurčitý a mdlý. Snad nebyl původní hydraulický posilovač nahrazen elektrickým… Doufám, že nová Mazda 6 dostane lépe nakalibrované řízení, než měl tento exemplář.

Důvod 3 – hmotnost
Podívejte se do tabulky s technickými údaji a zjistíte, že Mazda 6 váží tolik co průměrný hatchback nižší střední třídy. Schválně si porovnejte její hmotnost s novějšími rivaly, které jsme do přehledu zařadili.

Nízká hmotnost má blahodárný vliv na všechno důležité, od zrychlení přes ovladatelnost a kvalitu jízdy až po spotřebu paliva. Bohužel je prakticky jisté, že větší, luxusnější a komfortnější nová Mazda 6 pořádně ztloustne.

Důvod 4 – motor
Věřte nebo ne – točivý benzínový dvoulitr je zdaleka nejlepší pohonnou jednotkou pro tohle auto (což mimo jiné souvisí s nízkou hmotností – pro tahání méně kil stačí méně točivého momentu). Je kultivovaný, energický, nevadí mu trápení přes spojku v nízkých otáčkách a přitom se umí rozparádit, když zatoužíte opřít ručičku otáčkoměru o omezovač.

Mazda 6 2.0i možná není z nejrychlejších, ale díky charakteru motoru vám pomalá rozhodně nepřijde. Diesel je ve srovnání s touhle motorizací obyčejný a zbytečně drahý; čtyřválec 2.3 žere; a pro základní osmnáctistovku je i relativně hubený sedan střední třídy přece jen těžkým břemenem.

A co by se mělo zlepšit?
Rozhodně interiér. Ač sestavené s typicky japonskou poctivostí, materiály působí lacině a kombinace barev a povrchů je neútulná. Nemluvě o tom, že hranaté palubní desky dávno vyšly z módy.

Za hluk od motoru i kol byla Mazda 6 kritizovaná už po své premiéře, kdy ještě platila jiná měřítka než dnes. Zmiňovaná loňská modernizace, při níž doznalo změny celkem 785 součástí, přinesla jen částečnou nápravu. Ve srovnání s novou generací rivalů, jako je Volkswagen Passat nebo Ford Mondeo, je Mazda 6 prostě málo kultivovaná.

Ruku v ruce s akustickou (ne)kultivovaností jde kvalita jízdy. Podvozek funguje výborně při rychlém ježdění, ale pomalé tempo a děravé městské ulice mu nesedí.

A doufejme, že spolu s novou generací sedanu, liftbacku a kombi Mazda 6 nabídne český dovozce i větší volnost při výběru výbav. Například testovaná motorizace je k mání výhradně v provedení TE. Verzi 2.3 i zase koupíte jen v nejdražší výbavě GT.

Tato strategie přináší některá nepříjemná omezení. Chcete xenony, navigaci nebo vyhřívaná sedadla? Smůla. K motoru 2.0i vám je Mazda nedá.

Verdikt
Mazda 6 je auto jen pro někoho. Závistivého souseda s ní asi nenaštvete. Testovaná motorizace rozhodně není vhodné náčiní pro vyklízení levého pruhu dálnice. A kamarádům v hospodě nepadne čelist tak, jako kdyby vás viděli vystupovat z „fungl novýho pasátu f tédéíčku s červeným déčkem a íčkem f kombíku f metle f štyrkolce“.

Ale víte co? Třikrát během pěti pracovních dnů našeho společného týdne jsem za Rudnou opustil dálnici a vydal se domů delší cestou. Nepamatuji si, že bych kdy pocítil utkání udělat něco podobného v „pasátu“. Ani kdyby měl červené i to péčko.

Jirka Červenka

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyMazda6 2.0i TE
0-100 km/h (s)9,7
Motor
Konstrukceatmosféricky plněný řadový čtyřválec, dohc
Zdvihový objem (cm3)1999
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)108 kW (147 koní) v 6500 ot./min.
Točivý moment (Nm)184 Nm v 4000 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)208
Spotřeba paliva (l/100 km)10,8/5,0/7,8 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1310
Zavazadlový prostor (l)500
Ceny
Základní cena modelu684 900 Kč
26.10.2007 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist