Kia Rio: Na nic si nehraje

Udělat luxusní, nebo sportovní auto za malé peníze prostě nejde. Ale udělat dobré auto, které se nestydí za to, že je levné, to se korejcům poslední dobou docela daří.

Asijské automobilky mají zvláštní nadání vybrat vždycky pro svůj model nějaký úplně nemožný název. Třeba Hyundai Pony, který měl se sportovními „pony“ amerikami společné leda tak nekvalitní zpracování interiéru. Nejvtipnější je asi případ od Mitsubishi, kdy se do vymýšlení anglického názvu připletla ještě známá neschopnost japonců rozlišovat písmena „r“ a „l“. Takže Mitsubishi Starion měl být původně Stallion, tedy hřebec.

Když se řekne Rio, jeden si představí karneval, slunečné pláže, palmy a někteří možná Belmonda, naskakujícího do Cadillacu. Prostě samé příjemné věci. Naproti tomu minulá generace automobilu Kia Rio byla všechno, jen ne příjemná. Byla tragicky nekvalitní, měla přeposilované brzdy bez ABS, které na mokru blokovaly kola při jakékoliv neopatrné manipulaci s pedálem. Navíc něco – zřejmě nevyvážení motoru – způsobovalo, že se při zatáčení doprava vůz choval normálně, zatímco v levých zatáčkách prokluzovalo vnitřní přední kolo. Pro začínajícího řidiče zkrátka potenciálně nebezpečný stroj a přitom právě na ně Kia tímhle modelem míří.

Jen těžko si však lze představit větší evoluční krok, než ten, který vede k současné generaci Ria. Sice ho ještě kvalitou nemůžeme srovnávat s evropskou konkurencí, jenže je třeba mít také na paměti jeho cenu. A za tu toho Rio nabízí víc než dost.

Kia Rio fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Kia Rio fotogalerie

Od podvozku pochopitelně nemůžete čekat nějaké extra sportovní výkony, tohle je auto pro rodinnou jízdu, ale už netrpí téměř žádnými neduhy svého předchůdce. Záď už se neponořuje při každém rozjezdu, v zatáčkách se chová jako každá jiná předokolka (v pravých i levých) a brzdy sice pořád zabírají poměrně nahoře a dráha pedálu je neobvykle krátká, ale dá se na to lépe zvyknout a hlavně máte k dispozici ABS, takže nečekané smyky nehrozí.

Dokonce i design už se dá hodnotit vcelku kladně, testovanému autu navíc celkem slušel oranžový lak. Prostor uvnitř netrhá žádné rekordy, ale rozhodně ho neoznačíte za stísněný.

Největší perlou testovaného modelu je ale motor. Čtyřválcový turbodiesel CRDi o objemu 1,5 litru poskytne Riu dostatek síly a hlavně točivého momentu k běžné, i trochu svižnější jízdě a bezpečnou rezervu pro předjíždění. Navíc je poměrně kultivovaný. Zvenčí sice typický nafťákový klapot nepřeslechnete, ale uvnitř je po ohřátí motoru docela klid a při dálničních rychlostech slyšíte spíš hučení větru a pneumatik, než motor. Ideální cestovní rychlost, se pohybuje mezi 130 a 140 km/h. Motor si navíc vystačí jen se skromnými příděly paliva, když pojedete „piánko“ a budete ho držet do 2000 ot./min. – což není díky nízko položenému krouťáku žádný problém, neřekne si ani ve městě o víc než sedm litrů.

Rio si prostě na nic nehraje. Je to levné auto a je to na něm vidět, zejména v interiéru. Ale práci levného auta odvádí víc než dobře.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyKia Rio: Na nic si nehraje
0-100 km/h (s)11,5
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec, 1493 cm3
Zdvihový objem (cm3)1493
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)110 koní v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)220 Nm při 2000 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)176
Spotřeba paliva (l/100 km)5,6/4,0/4,6 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1146
Zavazadlový prostor (l)0.1
Ceny
Základní cena modeluod 329 980 Kč (akční nabídka)
27.3.2006 10:37

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist