Citroën C5 2.0 HDi Tourer

Na rozdíl od minulé generace tu máme skutečně pohledné a na první pohled kvalitně postavené auto. Podobně jako v minulé generaci má skvělé hydropneumatické odpružení. Kde je háček?

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Na úvod

Citroën v posledních letech vstává z popela. Konec dvacátého století pro automobilku nebyl zrovna nejšťastnější. Stačí si vzpomenout na takovou Xantii, nebo první generaci C5… Ano, jsem si vědom že si znepřátelým celý Xantia Club, ale bylo to zkrátka období designové nudy a když k tomu ještě přidáte problémy s kvalitou materiálů, jako jediný pádný argument pro koupi Citroënu zůstala většinou nízká cena.

První generace C5 byla zavalitá, neforemná a uvnitř nekvalitní a ošklivá, ale nedaly se jí upřít dvě věci: obrovský vnitřní prostor a nadprůměrné kvality jízdního komfortu. Hydropneumatické pérování zkrátka fungovalo. V roce 2008 ovšem přišel koncept Citroën Airscape a designová řeč automobilky udělala zásadní obrat k lepšímu.

Citroën C5 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Citroen C5 fotogalerie

Zároveň se Francouzi vzepjali a dokázali pozvednout i úroveň dílenského zpracování a kvalitu materiálů. Všechno tohle dohromady mělo za výsledek, že nová C5 působí tak trochu… no ano, německy. A Citroën to nejen nepopírá, dokonce na tom založil reklamní kampaň. Pravověrní Citroenáři se jistě kroutí, ale vzhledem k tomu, že Citroën k „německé“ kvalitě i designu nezapomněl přihodit špetku toho francouzského šarmu, rozhodně nelze mluvit o nějaké ztrátě identity. Ale vezměme to popořadě.

Technika

Po technické stránce nová C5 vychází z vynikajícího a výrazně dražšího modelu C6. Ačkoliv nejlevnější základní verze mají klasické ocelové pružiny, pravé kouzlo nové C5 objevíte pouze s podvozkem odpruženým systémem Hydractive3. Přední kola nese náprava s dvojitými lichoběžníky, vzadu najdete víceprvkovou.

Vzhled opět musí každý posoudit sám, ale reakce lidí v okolí hovoří poměrně jasnou řečí – tohle auto se líbí. Jeho zaoblená a přitom dynamická silueta funguje ve verzi Tourer snad ještě lépe, než na sedanu. Hodně záleží na velikosti kol, jak už to tak u moderních aut bývá, ale obecně bych se nebál prohlásit, že nová C5 je skutečně krásné auto. A nikde to nevynikne lépe, než když jí srovnáte s jejím přímým předchůdcem…

Pod kapotou testovacího vozu se snažil dvoulitrový turbodiesel o výkonu 138 koní a točivém momentu 320 Nm, který funkce overboost dokáže krátkodobě ještě o 20 Nm zvýšit. Má systém common-rail druhé generace a turbodmychadlo s proměnnou geometrií a montuje se standardně s filtrem pevných částic. Můžete ho mít s automatem, nebo s ručním řazením, v obou případech dostanete šest stupňů.

Na silnici

Možná jste si všimli, že v redakci Autowebu pracují vesměs nadšení řidiči, kterým záleží na tom, jak se auto chová, jak dokáže komunikovat s řidičem a jak ho dokáže pobavit na prázdné okresce. Citroën C5 nedělá nic z toho a pokud s řidičem komunikuje, pak mu konejšivě říká: „Jen klid, hlavně žádný spěch, neboť veškeré kvaltování toliko hovada hodno jest“.

Ano, motor není na takhle velké auto nejsilnější a pokud budete chtít dosáhnout vyšší průměrné rychlosti, budete mu muset stát na krku. Ale o to by ani tak nešlo, hlavním „zklidňujícím“ prvkem je tu podvozek. Už v základní verzi s ocelovými pružinami je C5 velmi komfortní záležitostí, třetí generace systému Hydractive vás ovšem přenese do jiného světa. Ne, sportovní jízdy se nedočkáte ani po stitknutí tlačítka s optimistickým nápisem „Sport“, která tlumiče trochu přitvrdí, ale famózní jízdní komfort je natolik přesvědčivým argumentem, že se vám po nějakém řezání zatáček ani nezasteskne. Absolvoval jsem s autem celodenní natáčení na zakroucených silnicích v okolí Zbiroha, ale také rychlou cestu do Brna a zpátky a když vynechám luxusní sedany typu Mercedesu třídy S, Lexusu LS a podobně, nenapadá mě jiné auto, ze kterého bych potom vystoupil tak uvolněný a odpočatý.

Pokud přistoupíte na tuhle pohodovou a klidnou hru, všechno bude v nejlepším pořádku. Problém nastane ve chvíli, kdy budete potřebovat stihnout obchodní schůzku, nebo něco podobného a začnete C5 trochu tlačit. Chování v zatáčkách zkrátka není její silnou kartou a i když na něm není nic vysloveně špatného, při prvním rychlejším nájezdu do zatáčky vás nepříjemně překvapí, že si auto se svou setrvačností tak nějak neví rady.Prostor a výbava

Jak už jsem ale napsal, C5 prostě není na dynamickou jízdu stavěná a tomu odpovídá i interiér. Volant s pevným středem má své výhody (pevně rozmístěná tlačítka ovládání všeho možného, na která si rychle zvyknete a ideálně tvarovaný airbag uvnitř) ale na rychlejší jízdu sérií zatáček také není nejideálnější. Chápu, že se mnohým lidem nelíbí a přijde jim zvláštní, ale je to opravdu jen o zvyku.

Pokud si pamatujete interiér první genereace Citroënu C5, jistě oceníte, jak velký pokrok jeho nástupce udělal. Ty tam jsou nezáživné hory ošklivé a nekvalitní umělé hmoty, místo toho je tu moderní a odlehčený interiér sestavený z na první pohled kvalitních materiálů. Kličky dveří z leštěného hliníku, části volantu a dekor na palubní desce ze zajímavě texturovaného kovu, nebo třeba výdechy ventilace s perfektně uzavíratelnými žaluziemi, to jsou detaily které jsme dosud vídali jen na o poznání dražších vozech prémiových značek.

Ačkoli vedle svého zavalitého předchůdce vypadá nová C5 lehce a drobně, je to velké auto – a to jak zvenčí, tak zevnitř. Dostatek místa najdete i na zadních sedadlech a přestože nad hlavou je tam víc místa, než v případě sedanu, mohlo by to být ještě o něco lepší. Zklamáním je na rozdíl od sedanu zavazadlový prostor – zatímco ve stupňovité zádi je místa nadprůměrně, kombík se základní hodnotou 505 litrů se krčí ve spodní části tabulky. Ani po sklopení sedaček, kdy objem vzroste na 1462 litrů, to není žádný zázrak. A když už jsme u té kritiky, zásadním ergonomickým nedostatkem je jeden jediný držák na nápoje, ještě navíc umístěný uvnitř loketní opěrky, kam se za jízdy bezpečně nedostanete. Možná se vám to zdá jako prkotina, ale pokud jezdíte delší cesty a ještě k tomu sami, je to bezpečnostní riziko.

Speciální pochvalnou zmínku si ovšem zaslouží přední sedadla. Jen málokdy se stane, že zhýčkané pozadí motoristického novináře přistane v něčem tak extrémně pohodlném a když už se to stane, většinou testujeme limuzínu za tři a více milionů. Sedačky v Citroënu jsou famózní, nastavitelné ve všech myslitelných osách, pohodlné i na neobvykle dlouhých trasách a na místě řidiče navíc i s příjemnou masážní funkcí. Docela klidně si dokážu představit, že právě ony budou tím pověstným zrnkem na miskách vah, které zájemce přesvědčí ke koupi nové C5.

Verdikt

Testovaný kus měl velmi bohatou výbavu, včetně elektricky ovládaných pátých dveří, satelitní navigace, automatické klimatizace a tak dále. Cena tomu odpovídá, za takto plně vybavený vůz dáte něco málo přes jeden milion korun. Zdá se to jako hodně, ale zkuste si podobně naspecifikovat kteréhokoli z konkurentů a budete na tom dost podobně. U Citroënu máte ale vždycky šanci na nějakou tu slevu.

S dvoulitrovým turbodieselem nebudete nejrychlejší, ale při dlouhých dálničních štrekách pojedete za méně než šest litrů a i při občasných jízdách po městě byste měli průměr udržet pod osmi litry. Citroën C5 si žádá odlišný přístup, než většina jeho soupeřů. Ale pro přesně ohraničenou skupinu zájemců, kteří právě takový přístup vyznávají, to bude naprosto ideální vůz.

Na rozdíl od minula už ovšem nebudou muset obětovat kvalitní interiér a snad ani spolehlivost – na patřičně ošlehaném novinářském autě nic nevrzalo, ani nejevilo známky brzkého odpadnutí. A kromě toho, podívejte se na fotky. C5 Tourer je prostě opravdu krásné auto.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)12,1
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivonafta
RozvodDOHC
Plněníturbodmychadlo
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1997
Vrtání x zdvih (mm)85,0 x 88,0
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)100/138 v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)320 při 2000 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)198
Spotřeba paliva (l/100 km)10,0/5,6/7,2
Objem nádrže (l)70
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4829
Šířka (mm)2096
Výška (mm)1495
Rozvor náprav (mm)2815
Provozní hmotnost (kg)1695
Celková hmotnost (kg)2326
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1200
Zavazadlový prostor (l)505/1462
Ceny
Základní cena modelu824 900
Cena testovaného vozu1 029 530
27.4.2009 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist