Audi A6 Avant 3.0 TDI

Černá jako noc a s xenony, tempomatem a litými sedmnáctkami zdarma. Ale co jinak?

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Poslední recenze auta značky Audi vyšla na autowebu téměř před dvěma lety. (Nepočítám-li tedy krátké svezení s novým Audi S5 při jeho českém debutu v Karlových Varech.) Za tu dobu jsme řídili většinu nových BMW, spoustu Mercedesů, všechny nové Lexusy, i nějaké to Porsche nebo Lamborghini by se našlo. Bral bych to osobně – kdybych nevěděl, že jisté problémy s přístupem k testovacím vozům Audi mají také ostatní redakce.

Zodpovědná místa jsou patrně přesvědčena, že zapůjčením svých produktů do médií prokazují novinářům laskavost. Třeba R8 dostanou i ty nejvýznamnější redakce jen za odměnu – kromě článku o R8 musejí napsat něco hezkého, co žádného čtenáře nezajímá. Kupříkladu napínavý rozhovor s managerem, který má na starosti rozvoj odbytu nezávislého naftového topení pro vozy distribuované v regionu Afrika/Střední východ.

Legrační teorie PR
Jednou jsem člověku z civilizované země vyprávěl, jak u nás automobilky dělají PR. Michael Baumann nestačil kroutit hlavou. Podle něj netkví význam médií v pochvalných recenzích, okamžité návratnosti nebo propagaci modelů, které zrovna nejdou na odbyt. „To, co děláme s médii teď, poznáme za deset nebo patnáct let,“ vysvětloval mi ten naivka. „Jako kluci jsme hltali automobilové časopisy, snili na fotkami aut ve smyku, donekonečna porovnávali technické údaje a představovali si všechny ty věci, které zatím nemůžeme zažít na vlastní kůži.

Takhle se v lidech vytvářejí emocionální pouta k té které značce. Možná to ani nevíte, ale Porsche máte rád proto, že jste někdy před lety viděl v časopise 959 v nádherném smyku a ta fotka zanechala stopu ve vašem podvědomí. Není to racionální proces. O mnoho let později pak jdete a koupíte si 911, aniž byste si uvědomoval, že na počátku stál nějaký emotivní obrázek v časopise. Tyhle vzpomínky zasunuté hluboko v paměti ovlivňují chování zákazníků v našem segmentu stejně, ne-li víc než aktuální marketing. I když u prášku na praní by to asi nefungovalo.“

Možná bych měl dodat, že pan Baumann pracuje jako šéf komunikace u Porsche. Když porovnáte mediální obraz Porschemediálním obrazem Audi, bude vám hned jasné, že plácá nesmysly a PR vůbec nerozumí.

Audi A6 velká fotogalerie

Audi A6 fotogalerie

Když už se Audi po dvou letech přemůže a nechá autoweb trochu opotřebovat jedno z jejich aut, které myslíte, že to bude? R8, abyste si vytvořili iracionální pouto a za patnáct let si pořídili služební A4? Ne. Tak třeba TT, ke kterému by se upnula vaše přítelkyně? Kdepak. Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro tiptronic, jež se vyrábí čtvrtým rokem. Důvod? Teď k němu dávají xenony, tempomat a sedmnáctipalcová hliníková kola zdarma.

Což nás staví do složité situace…
Klady i slabá místa A6 3.0 TDI znamenitě popsal 8. listopadu 2004 tehdejší šéfredaktor Autowebu Marek Nastoupil a s A6 se od té doby nestalo nic nového. Jen konkurence mezitím vylepšila svůj obdivovaný motor 3.0d, takže BMW 530d je zase o kousek výkonnější, silnější, svižnější a rychlejší než A6.

Naštěstí je tu i pár nových věcí. Už jsem zmínil, že k šestiválcové A6 vám Audi přihodí zdarma xenony, tempomat a sedmnáctipalcová litá kola? Testované auto k nám dorazilo vyzbrojeno také paketem S-line za 55 772 Kč, který podle katalogu obsahuje i lakovanou vložku difuzoru vzadu. Zvláštní. Já bych myslel, že aby mohlo mít nějaké auto vložku difuzoru, potřebuje napřed difuzor – a ten byste na A6 hledali marně.

S-line nicméně nebyl jediný paket, který tahle tmavošedá A6 vystavovala na odiv. Hmotná podstata sady „Paket Optik Audi exclusive černý“ vypadá mnohem lépe, než její odstrašující pojmenování naznačuje. Za necelých šestnáct tisíc dostanete černočernou masku chladiče s černým lemováním, černé lišty okolo oken a začerněné B-sloupky. Kombinace matné (výplet mřížky) a lesklé (rám mřížky) černi vypadá náramně a dává kombíku zlověstný nádech. Když tohle auto potkáte v pošmourný podvečer, projede vám okolo páteře stejný chlad, jaký jste cítili, když jste poprvé viděli Šíleného Maxe. Tohle se povedlo!

Další věci se bohužel povedly méně
Mřížka v zavazadlovém prostoru vám ušetří DPH, ale její začlenění nenechá nikoho na pochybách, že byla vyvinuta, vyrobena a namontována jinde než zbytek auta. Pokud ji lze posouvat, nezjistili jsme jak. Navíc vydává všelijaké ošklivé zvuky pokaždé, když autem zacloumá nerovnost, což je bohužel velmi často: jankovitě tvrdý podvozek obírá A6 o úhelný kámen přitažlivosti velkých luxusních aut, jímž by měl být jízdní komfort.

Představitelé Audi rádi tvrdí, že zákazníci nekompromisně tvrdé odpružení vyžadují, ale to je argument k pousmání. Tuhost odpružení a tlumení je u aut z Ingolstadtu diktována nešťastným rozložením hmot. Kvůli motoru vysunutému před nápravu by A6 s měkčími pružinami potupně tloukla čumákem o zem za každou dilatační spárou. Na druhou stranu by bylo neslušné nedodat, že problémy s kvalitou jízdy má i BMW řady 5 (kvůli těžkým a tvrdým pneumatikám run-flat). Jediným německým autem v této kategorii, které je s to nabídnout důstojnou plavnost jízdy, je třída E od Mercedesu.

Komfortu si tedy na palubě Audi A6 příliš neužijete, alespoň na českých silnicích a v „obyčejných“ rychlostech ne. Může vás nicméně hřát vědomí, že jste bez příplatku získali xenony, tempomat a sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin.

Místo verdiktu

Náhodný čtenář (nebo kdokoliv se vztahem k Audi) by si mohl předchozí řádky vyložit jako pokus o mstu za to, že mi automobilka nechtěla dopřát svezení v některém ze svých novějších modelů. Nic by nemohlo být dál od pravdy. V současné nabídce Audi figuruje jediný model, na který jsem osobně zvědavý. Kdybych moc chtěl, nejspíš bych tu R8 na den nebo dva vyškemral (byť autoweb, nic si nenalhávejme, mezi ty nejvýznamnější redakce nepatří) a investigativní rozhovor s managerem bych snad také zvládl. Ale víte co? Necítím potřebu. Četl jsem mnoho srovnávacích testů a nepopírám, že R8 je podle všeho mimořádný automobil. Jenže mě to k němu nijak zvlášť netáhne. Asi to bude tím, že za dob mého mládí vycházelo v časopisech málo fotek driftujících audin.

Jirka Červenka

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyAudi A6 Avant 3.0 TDI quattto tiptronic
0-100 km/h (s)7,4
Motor
Konstrukceturbodmychadlem přeplňovaný V6, diesel
Zdvihový objem (cm3)2967
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)171 kW/233 koní v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)450 Nm v 1400 až 3250 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)242
Spotřeba paliva (l/100 km)11,2/6,2/8,4 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1825
Zavazadlový prostor (l)565/1660
Ceny
Základní cena modelu1 538 000 Kč
30.11.2007 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist