Rally Monte Carlo: Prokop chce na stupně vítězů

Po tříleté absenci se do kalendáře světové rally vrací klasická Rallye Monte Carlo. Český jezdec Martin Prokop má vítězné ambice.

Aktualizováno: Přál bych Martinovi Prokopovi nejvyšší umístění a snad i proto jsem mu podvědomě a nechtěně podsunul v nadpisu článku „ambice na stupně vítězů.“ Každý závodník chce vyhrát, samozřejmě, ale na vítězství pomýšlí ze strany Fordu logicky Jari-Matti Latvala a  Petter Solberg.

Martin, který nově přešel s Fiesty S2000 na Fiestu RS WRC, a má nového spolujezdce, ví jistě lépe než já, že teď není doba na stupně vítězů, ale čas na to, aby se plně seznámil s prostředím nejvyšší světové soutěže a naučil se stoprocentně ovládat nové auto. Omlouvám se tímto Fordu i Martinovi … a  těším se, že se v některé z budoucích sezón český pilot skutečně na stupně vítězů postaví. Filip Rakovan

Rallye Monte Carlo se jede od 17. do 22. ledna a co do organizace závodu se zcela liší od ostatních podniků. Během pěti dnů posádky ujedou víc než čtyři sta třicet měřených kilometrů a jde tak o nejdelší závod (od Safari Rally v Keni roku 2002) moderní soutěžácké historie.Soutěž startuje ve Valence na jihozápad od Grenoblu a postupně zamíří k jihu, do Monaka.

Převažujícím povrchem je asfalt a silnice nejsou extrémně technicky náročné. Rallye Monte Carlo však platí za jednu z nejtěžších soutěží světa kvůli nepředvídatelnému počasí. Suchý asfalt se rychle střídá s ledem, sněhem a tekoucí vodou, to vše mnohdy v rámci jediné rychlostní zkoušky.Na startovní listině je mimo jiné zapsáno sedm privátních posádek využívajících Ford Fiesta RS WRC, jednou z nich je i české duo Martin Prokop a Zdeněk Hrůza.

Kromě toho tuto značku reprezentovat i tradiční tovární tým ve složení Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila. A co je velká paráda, druhou sestavu tvoří někdejší mistr světa Petter Solberg se spolujezdcem Chrisem Pattersonem.Od Fordu odešel Mikko Hirvonen, a to k největší konkurenci, kterou představuje aktuální jednička, Citroën. Finský řidič je známý svými dobrými vstupy do sezony, zahajovací závod vyhrál v roce 2010 a 2011 (ve Švédsku), stejně jako Monte Carlo v roce 2010 v Super 2000.

„I když jsem rád bojoval ve Švédsku, je podle mě mnohem logičtější, že sezona začíná právě tady,“ prohlásil Mikko. „ Přesto je Rally Monte Carlo soutěží, kde si nikdo není jist, ani já ne.„Těším se ale na zahajovací partie, ve kterých se jezdí na hladkých pneumatikách po ledových plotnách. Ale to je jen část toho, co je na této rally zvláštní. Můj cíl je jasný – přežít víkend, resp. dojet do cíle bez nehody a získat tolik bodů do mistrovství světa, kolik bude možné.“

Úřadující mistr světa, Sébastien Loeb, vzpomíná: „Jsou to už tři roky, kdy jsme naposledy startovali na této soutěži, nepochybuji o tom, že se zase dostanu do tempa, protože od konce loňské sezony jsme se tak docela nezastavili. Ale na téhle rally si nemůžete být nikdy čímkoli jistí.“

Raly Monte Carlo je specifická díky měnícím se povrchům, vhodná volba obutí umí v podstatě rozhodnout o výsledku ještě předtím, než auto vyrazí na měřené rychlostní zkoušky. Loeb má například k dispozici pět druhů pneumatik.

Filip Rakovan

18.1.2012 10:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist