Rakovan: BMW jako zadokolka s benzínem? To už (skoro) nikdo nechce.

Byly časy, kdy v Mnichově „chrlili“ sedany a kupé s pohonem zadní nápravy a atmosférickým řadovým šestiválcem. Dnes je to jinak. A stížnosti nejsou na místě.

Nedávno jsem se nepřímo dostal k jedné „zasvěcené“ debatě petrolheadů. Nepřímo myslím, že se za petrolheada nepovažuji, protože nevím, kdo to přesně je. Ten kdo má rád auta? Ten kdo je rád řídí? Ten kdo je má rád, neřídí je, ale tráví hodiny plkáním o autech na Facebooku? Vážně nevím…
Nicméně skupinka nadšenců, se kterými jsem byl nucen sedět chvíli u stolu, se za petrolheady považovala. A řešila řadu petrolheadských otázek a jednou z nich bylo i to, že nová auta už nejsou jako stará. Že nová auta už nejsou jako ta stará? Ano, s tím se nedá nic jiného než souhlasit, jsou novější (to je překvapení), modernější.

Hlubší podstatou myšlenky mělo být, že nejen že nová auta nejsou jako ta stará, ale že jsou horší. A na pranýři se záhy objevilo BMW, protože už nedělá tolik zadokolek, ale vyrábí víc a víc dieselů s pohonem všech kol, která nikdo nechce. Tedy nikdo z petrolheadů, neboť ti by chtěli jen něco ve stylu první nebo třetí em-trojky, s původní podstatou, ale moderními materiály a vysokou kvalitou. To by byl trhák, tohle by kupovaly davy. Vážně?Já nejsem zase až takový specialista na danou problematiku, ale předpokládám, že právě BMW moc dobře vím, co zákazníci chtějí a proto vyrábí to, co vyrábí. Umím si představit, že kdyby dnes a denně násilím odráželi u BMW davy zákazníků mávajících hotovostí a lačnících po zadokolkách s velkými motory a manuálními převodovkami, tak by je prostě a jednoduše vyráběli a prodávali.

Nebo z druhé strany. Byl jsem si o víkendu zalyžovat a na parkovišti pod sjezdovkou v Peci jsem viděl řadu aut. Velká část z nich byla BMW (určitě i proto, že má automobilka s místním areálem dohodu o spolupráci), každopádně jsem se ptal lidí, kteří s auty jezdili, zda by nechtěli namísto kombi či SUV s pohonem všech kol a dieselem radši benzínový osmiválec v kupé s pohonem zadních kol. Asi jako bych se ptal eskymáka, jestli by nechtěl koupit kostku ledu…

A z třetí úhlu pohledu, novináři. Teď se možná dotknu některých kolegů a „kolegů,“ ale často i od nich slýchávám nářky na nová BMW jako na již nezábavná, neatraktivní. Velká většina z nich nadává na současná BMW, ale asi nepřijdu na jednoho jediného, který by vzal své peníze, šel, koupil si novou M3 a poslal do centrály vzkaz, že pokud ji přestanou vyrábět, příští auto si koupí u konkurence.Vlastně (až na pár výjimek, většinou se starými bavoráky v garáži) neregistruji automobilové novináře, kteří by si vůbec auta sportovnějšího rázu, nebo chcete-li jiné než naftové krabice kupovali nebo je nějakým způsobem provozovali. Přesto ale velmi často tvrdí, že „srdcař volí zadokolku s osmiválcem namísto čehokoli jiného,“a pak jsou vděční za francouzský hatchback 1,9 dCi, protože cokoli jiného by se jim na cestě do Ženevy dost prodražilo. Nechci ale popichovat novinářské kolegy, chci tím jen okomentovat různé zdroje podobných názorů, které ale podle mne nejsou korektní. Abych doplnil můj pohled na věc. Ano, nová BMW (stejně jako jiná auta, snad kromě Lotusu 7), už nejsou taková, jaká byla dřív.

Možná jsou těžší než v minulosti (s tím, že my víme, že nová auta mohou být lehčí, viz Mazda 6), většinou jsou úspornější, silnější, a tak dále. Nicméně já jsem si nikdy za svůj život nové, podotýkám nové BMW nekoupil a nedal jsem tím automobilce signál, o jaké auto mám zájem.

Co tím vším chci říct je, že chápu, proč dnes BMW vyrábí a prodává více naftových čtyřkolek než benzínových zadokolek. Jednoduše proto, že je lidi chtějí a kupují. Nevěřím, že by tady byla klientela, která by chtěla silný benzínový motor a pohon zadních kol, šla k BMW a koupila 330d xDrive jen proto, že 330i se už neprodává. Jsou tady jiné značky, jiné možnosti, pokud by někdo na benzínové zadokolce trval. Ne, myslím, že je to o tom, že zákazníci své naftové čtyřkolky prostě chtějí a automobilka jim je samozřejmě dodává. Ekonomika, zákon trhu, selský rozum, říkejte tomu jak chcete. Vyrábět auta na úrovni počátku devadesátých let, když konkurence komunikuje s auty přes satelit a ovládá je hlasem, by bylo bláhové.

DOPORUČUJEME: 5 důvodů, proč nekupovat SUV

Jeden zásadní důvod, proč by i přes jasnou poptávku diesel + pohon všech kol mělo BMW vyrábět a nabízet auta s benzínovými motory a pohonem zadní nápravy? Nostalgie „virtuálních petrolheadů,“ kteří své peníze v reálu utratí za Hyundai i30 než za něco ve stylu BMW M3 E46 to opravdu není.

Pokud je tady obrovské množství lidé, kteří by chtěli, aby se „stará báva“ vrátila, tak je vyzývám, aby vzali své peníze, poptali u BMW kupé s atmosférickým šestiválcem a pohonem zadní nápravy se samosvorem, ukázali svou naditou šrajtofli a pak šli a demonstrativně si koupili, co já vím, třeba Nissan 370 Z. Jen ti pak mohou veřejně prohlašovat, že jim mnichovská automobilka nedokáže nabídnout to, co dřív. Ostatní kibicové ať, s prominutím, zavřou ústa.

Filip Rakovan

13.3.2013 8:29| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist