Prosadí se v hybridech místo elektřiny vzduch?

Koncern PSA Peugeot Citroen zkouší novou techniku - místo akumulované elektřiny používat k pohonu auta stlačený vzduch.

Myšlenka pohonu auta na stlačený vzduch není nijak nová. Už se s tím experimentovalo v počátcích automobilismu a třeba ve Francii vzniklo před časem i několik prototypů. Ale zatím se to neprosadilo ve velkém, i když teď tahle myšlenka nabírá nový směr. Koncern PSA Peugeot-Citroen do ní totiž začíná investovat.

Systém funguje prakticky stejně jako elektrohybrid. Místo akumulátorů elektrické energie má ale auto nádrž na stlačený vzduch, který pak přes speciální převodovku pohání hydraulický motor. Ten je vedle spalovacího motoru, který tvoří hlavní pohonnou jednotku. Vzduch se regeneruje kompresorem při brzdění, nebo se může „dofouknout“ za jízdy. Takže skutečně, jako elektrický hybrid. Čistě technicky byste si ho mohli kompresůrkem dofouknout i doma.

DOPORUČUJEME: Srovnání spotřeby – downsizing, hybridy a ti normální

A teď to nejdůležitější – hybrid na stlačený vzduch má jednu obrovskou výhodu. Vlastně dvě. Zaprvé je celý systém zhruba o polovinu (váží asi 100 kg) lehčí než v případě elektrického hybridu, což je u malých aut, na kterých to PSA zkouší, klíčové. A zadruhé odpadá problém s ekologickou likvidací akumulátorů a také otázka jejich výroby, kdy nejprve obeplují na lodi dvakrát planetu, než se dostanou do auta. Takže tohle by mohlo být mnohem ekologičtější řešení než v případě elektřiny.

No, uvidíme, jak se s tím koncern PSA vypořádá. Cílem je dostat spotřebu pod 3 litry na 100 km a emise pod 70 g/km CO2. Auto pak bude fungovat buď na spalovací motor, kombinaci obou pohonů nebo prý jen i na vzduch. Sériová verze se plánuje na rok 2016, ale není vyloučeno, že ji uvidíme v experimentálních vozech už dříve.

23.1.2013 8:30| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist