Proč lidé bourají? Nejhorší omyly a mýty o řízení, které mezi lidmi kolují

Rady a tipy | vydáno 15. 9. 2017

Velikost textu: a a a

Během let vzniklo mezi řidiči mnoho pozoruhodných mýtů a omylů o řízení, které mají často opačný efekt – místo vyšší bezpečnosti ohrožují životy a majetek všech.

Stereotyp a monotónnost každodenního dojíždění možná ubíjí pozornost, ale nejhorší jsou mýty, které řidičům doslova vyrostou v hlavě až postupem let a s narůstající praxí za volantem. Zatímco začátečníky trápí jiné problémy a potřebují hlavně poradit, jak přežít první rok na silnici, vyježdění řidiči se zase řídí často nesmyslnými závěry, kterými dokáží být svému okolí stejně nebezpeční jako opilý řidič nebo nezkušený začátečník.

ESP to za mě vyřeší

Moderní elektronika dnes v autech ovládá všechno a je až zarážející, jak moc se na ní řidiči spoléhají. Nějakým záhadným způsobem nabyli dojmu, že elektronický stabilizační systém je tu proto, aby auto udržel na silnici, když překročí mez přilnavosti. Elektronický stabilizační systém funguje díky senzorům, které vyhodnocují otáčky jednotlivých kol a natočení volantu. Podle toho vypočítá, kdy dojde ke smyku a pomocí řízení motoru a přibrzďování jednotlivých kol se snaží auto stabilizovat – vrátit ho do směru jízdy.

Nedokáže tak rychleji projet zatáčku nebo zabránit kolizi, pouze se snaží zamezit přetáčivému či nedotáčivému smyku.Bohužel se ale ukazuje, že se řidiči začali spoléhat na ESP jako na záchrannou brzdu, která je vytáhne z problémů, takže více riskují a méně se spoléhají na vlastní schopnosti a na meze vozidla a hlavně pneumatik.

Airbagy mi zachrání život

Airbag je velmi užitečná pomůcka, která pomáhá mírnit následky nehod. Přesto to není nějaká peřinka. Kdo už zažil konfrontaci s airbagem, ví moc dobře, že dokáže přerazit nos, polámat žebra a popálit zápěstí.

Airbag je v autě proto, aby tlumil náraz těla a hlavy řidiče i spolujezdce do tvrdých nedeformovatelných struktur interiéru – zejména volantu a přístrojové desky. Pokud ale dojde k nárazu ve vysoké rychlosti, výsledné zpomalení je tak velké, že vám nepomůže ani sto airbagů.

Zabrzdím, mám totiž ABS

Podobně, jako se řidiči spoléhají na stabilizační systém, přeceňují i brzdy svého auta. Domnívají se, že díky systému ABS, který mají dnes snad všechna nová auta, se zkrátí jejich brzdná dráha. Řidiči tak nedodržují bezpečnou vzdálenost za autem před sebou a přestali se soustředit na sledování situace na silnici, zejména na povrch vozovky.

Protiblokovací systém brzd ale není v autě proto, aby zkracoval brzdnou dráhu, což není v jeho silách. ABS umožňuje především auto ovládat, když naplno brzdíte – umožňuje protáčení kol i při maximálním brzdění, takže se můžete například vyhnout překážce a zatáčet. Jediný způsob, jak zkrátit brzdnou dráhu, je odlehčit auto, koupit lepší pneumatiky a účinnější brzdy.

Mám čtyřkolku, můžu jet rychle

Dalším novodobým fenoménem je spoléhání se na pohon všech kol. Ten zaručuje jednoznačnou výhodu při akceleraci za snížené adheze třeba na sněhu, kdy má auto lepší trakci, ale tím nepřestávají platit fyzikální zákony.

Auto s pohonem všech kol není v zatáčce rychlejší, nemá lepší brzdnou dráhu a není schopno lépe odolat aquaplaningu. Jedinou výhodou pohonu 4x4 je skutečně jen lepší počáteční trakce při rozjezdu na kluzkém povrchu.

Nejsem závodník, stačí držet volant jednou rukou

Jak jsme si mohli v diskusi pod články zabývajícími se správným sezením v autě a správným držením volantu všimnout, spousta lidí žije v domnění, že pokud nejedou závod formule 1, nemusí držet volant oběma rukama a soustředit se pořádně na řízení. Jenže pak nastávají problémy v řešení krizových situací, ke kterým dochází zpravidla tehdy, když je nečekáte – jinak by to nebyla krizová situace, ale organizovaná škola smyku.

Nepřipravený řidič nestačí včas reagovat a nejen, že je jeho protiakce opožděná, ale často chybná, neboť se obvykle sestává pouze ze škubnutí volantem na jednu stranu (nejčasteji na tu, kterou rukou zrovna řidí, protože je fyzicky jednodušší rukou táhnout dolů) a šlápnutí na brzdu.

To zvládám, mám už něco najeto

Spoléhání se na vlastní nezranitelnost a dokonalost je problém, který trápí každého zkušenějšího řidiče. Spíše než s ovládáním auta mají takoví řidiči problém se zvládáním vlastního ega a snaží se ostatním vnucovat svou představu o bezpečnosti a plynulosti provozu – ať už agresivní a nervózní jízdou nebo nebezpečně pomalou a omezující.

Svítím dálkovými světly, aby mne všichni viděli

Pro motorkáře platí stejné poučky jako pro "autaře", ale speciálně jich se týká problém svícení. Úředníci nám přikázali povinně svítit i ve dne (protože úředníci přece ví nejlépe, co je pro nás správné a špatné), ale na to právě doplatili motorkáři, protože se jejich dříve již povinně svítící motorka v záplavě světel aut snáze ztratí.

Plno motorkářů tak začlo svítit dálkovými světly v domnění, že je tak ostatní lépe uvidí. Bohužel si tím ale paradoxně více škodí, protože velmi intenzivní světlo znemožňuje ostatním odhadnout rychlost přijíždějícího motocyklu.

Komentáře ke článku

  • ctyrkolka Zobrazit
    20. 7. 2011, rpajik
    • Re: ctyrkolka Zobrazit
      20. 7. 2011, Kubajsu
      • Re: Re: ctyrkolka Zobrazit
        20. 7. 2011, andy
        • Re: Re: Re: ctyrkolka Zobrazit
          20. 7. 2011, RedBaron
          • Re: Re: Re: Re: ctyrkolka Zobrazit
            20. 7. 2011, Mamut
            • Re: Re: Re: Re: Re: ctyrkolka Zobrazit
              20. 7. 2011, cha
              • Re: Re: Re: Re: Re: Re: ctyrkolka Zobrazit
                20. 7. 2011, Danos
              • Re: Re: Re: Re: Re: Re: ctyrkolka Zobrazit
                23. 5. 2012, mecatz
              • Re: Re: Re: Re: Re: Re: ctyrkolka Zobrazit
                23. 5. 2012, jarda301
            • Re: Re: Re: Re: Re: ctyrkolka Zobrazit
              2. 8. 2011, Steve
            • Re: Re: Re: Re: Re: ctyrkolka Zobrazit
              4. 6. 2012, palo
          • Re: Re: Re: Re: ctyrkolka Zobrazit
            11. 8. 2011
          • Re: Re: Re: Re: ctyrkolka Zobrazit
            22. 5. 2012, Michal
            • Re: Re: Re: Re: Re: ctyrkolka Zobrazit
              24. 5. 2012, Diamant
              • Re: Re: Re: Re: Re: Re: ctyrkolka Zobrazit
                2. 9. 2015, Petr
                • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ctyrkolka Zobrazit
                  12. 7. 2017, sterminatore
    • Re: ctyrkolka Zobrazit
      20. 7. 2011, radaumacher
    • Re: ctyrkolka Zobrazit
      20. 7. 2011, Integrale
      • Re: Re: ctyrkolka Zobrazit
        20. 7. 2011
        • Re: Re: Re: ctyrkolka Zobrazit
          21. 7. 2011, Ferda
          • Re: Re: Re: Re: ctyrkolka Zobrazit
            21. 7. 2011, Integrale
    • Re: ctyrkolka Zobrazit
      20. 7. 2011, Integrale
    • Re: ctyrkolka Zobrazit
      20. 7. 2011, Integrale
    • Re: ctyrkolka Zobrazit
      20. 7. 2011, Petr K.
      • Re: Re: ctyrkolka Zobrazit
        20. 7. 2011
        • Re: Re: Re: ctyrkolka Zobrazit
          20. 7. 2011
          • Re: Re: Re: Re: ctyrkolka Zobrazit
            21. 7. 2011, Integrale
    • Re: ctyrkolka Zobrazit
      11. 8. 2011
    • Re: ctyrkolka Zobrazit
      22. 5. 2012, pylot
    • Re: ctyrkolka Zobrazit
      23. 5. 2012, ACE
    • Re: ctyrkolka Zobrazit
      23. 5. 2012, mecatz
  • Ano a tak to je. Zobrazit
    20. 7. 2011, Emil
  • Sportovní zážitky Zobrazit
    20. 7. 2011, Josef K.
    • Re: Sportovní zážitky Zobrazit
      20. 7. 2011, mila6032
      • Re: Re: Sportovní zážitky Zobrazit
        20. 7. 2011, trhač
      • Re: Re: Sportovní zážitky Zobrazit
        21. 7. 2011, bolek2
        • Re: Re: Re: Sportovní zážitky Zobrazit
          21. 7. 2011, Integrale
      • Re: Re: Sportovní zážitky Zobrazit
        6. 7. 2016, cobo
    • Re: Sportovní zážitky Zobrazit
      20. 7. 2011, trhač
    • Re: Sportovní zážitky Zobrazit
      17. 3. 2012, Gmork
  • Parkovací asistent Zobrazit
    21. 7. 2011, ccc
  • neskuseny ridic Zobrazit
    21. 7. 2011, bolek2
  • neskuseny ridic Zobrazit
    21. 7. 2011, bolek2
    • Re: neskuseny ridic Zobrazit
      29. 1. 2017, Luděk
  • k motorkářům Zobrazit
    21. 7. 2011, bestieVsamete
    • Re: k motorkářům Zobrazit
      21. 7. 2011, Integrale
      • Re: Re: k motorkářům Zobrazit
        22. 5. 2012, Márty
        • Re: Re: Re: k motorkářům Zobrazit
          22. 5. 2012, Arnošt
      • Re: Re: k motorkářům Zobrazit
        23. 5. 2012, přesně!!!
  • k motorkářům Zobrazit
    21. 7. 2011, bestieVsamete
    • Re: k motorkářům Zobrazit
      21. 7. 2011, Integrale
    • Re: k motorkářům Zobrazit
      21. 7. 2011, Integrale
  • průjezd zatáčky a brzdy motockylu Zobrazit
    21. 7. 2011, Martin
    • Re: průjezd zatáčky a brzdy motockylu Zobrazit
      22. 5. 2012, riderhenry
  • asi jsem jezdil na nějakých jiných... Zobrazit
    22. 7. 2011, maximky@seznam.cz
    • Re: asi jsem jezdil na nějakých ji... Zobrazit
      23. 7. 2011, Jimmy
      • Re: Re: asi jsem jezdil na nějakýc... Zobrazit
        3. 8. 2011, MiraTDi
      • Re: Re: asi jsem jezdil na nějakýc... Zobrazit
        3. 8. 2011, MiraTDi
        • Re: Re: Re: asi jsem jezdil na něj... Zobrazit
          10. 9. 2011, Hammer head
    • Re: asi jsem jezdil na nějakých ji... Zobrazit
      22. 5. 2012, bob
    • Re: asi jsem jezdil na nějakých ji... Zobrazit
      22. 5. 2012, pylot
    • Re: asi jsem jezdil na nějakých ji... Zobrazit
      24. 5. 2012, THUD
      • Re: Re: asi jsem jezdil na nějakýc... Zobrazit
        17. 6. 2012, iepoint
    • Re: asi jsem jezdil na nějakých ji... Zobrazit
      24. 5. 2012
  • Duplicitní příspěvky Zobrazit
    22. 5. 2012, GPunto
    • Re: Duplicitní příspěvky Zobrazit
      22. 5. 2012, vzteklej pes
  • Hloupost Zobrazit
    22. 5. 2012, pytufovl
    • Re: Hloupost Zobrazit
      22. 5. 2012, Mve
    • Re: Hloupost Zobrazit
      24. 5. 2012, THUD
  • Sviceni a motorky Zobrazit
    22. 5. 2012, pylot
  • 29. 5. 2012
  • 29. 5. 2012
  • NEUKÁZNĚNÍ Zobrazit
    29. 5. 2012, FILDA
  • Motorka vs auto Zobrazit
    25. 6. 2012, Karel
    • Re: Motorka vs auto Zobrazit
      2. 9. 2015, beda
  • 10. 7. 2012, CerVus
  • Re: Re: Re: Re: Re: Re: ctyrkolka Zobrazit
    2. 9. 2015, Petr
  • Krizové brždění Zobrazit
    5. 1. 2016, senne
  • 10. 7. 2017, Jirka_1
  • Re: Motorka vs auto Zobrazit
    10. 7. 2017, Jirka_1
  • Re: Krizové brždění Zobrazit
    10. 7. 2017, Jirka_1
  • Vesměs bych souhlasil, ale... Zobrazit
    10. 7. 2017, Honza
  • Re: Re: Re: Re: Re: Re: ctyrkolka Zobrazit
    10. 7. 2017, Hnizdo
  • Aquaplaning Zobrazit
    11. 7. 2017, Crroco
  • Již se nedivím Zobrazit
    26. 7. 2017, Fugas

Vybržděné stojící auto a zezadu náraz vozu, jehož řidič nedokázal zastavit aneb Co neubrzdíš, to ukecáš!?

Aktuálně sledovaná dopravní nehoda, při které zahynulo malé dítě. Právní expert JUDr. Beran rozebírá skutečnost, zda "zabíjel" řidič auta, které přijelo na místo jako poslední.

Vybržděné stojící auto a zezadu náraz vozu, jehož řidič nedokázal zastavit aneb Co neubrzdíš, to ukecáš!?
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den, pane doktore, prosím o Váš názor na níže popsanou situaci. Před zúženým... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Chtěli byste se projet?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist