Při výběru ojetiny, není značka rozhodující

Nic není jako dříve, ani věrnost řidičů jedné značce. Statistiky potvrzují, že s čestnou výjimkou domácí značky Škoda, řidiči necítí takovou spřízněnost se „svou“ značkou automobilu jako ještě před několika lety. A stále větší je i skupina těch, pro něž značka nehraje vůbec žádnou roli.

Tak s tímto zjištěním přichází největší prodejce ojetých vozidel ve střední Evropě AAA AUTO, čerpajíc ze svých podrobných statistik. Podle „áček“ se dle zkušeností s určitou značkou nerozhodují především mladší řidiči, kteří dnes ale představují čtvrtinu motoristů pořizujících ojeté vozy.

„Ještě na konci minulého století zůstávali řidiči věrní své značce téměř stejně neochvějně, jako třeba fotbalovému klubu. Ti nejvěrnější zakládali fankluby nebo se stávali jejich členy a nedokázali si ani představit, že by byl na kapotě jejich vozu jiný znak, než na jaký jsou zvyklí. U českých řidičů se to z historických důvodů dnes týká snad už jen značky Škoda nebo některých sportovních a luxusních vozů. Jinak se už doba zcela změnila – citový vztah ke konkrétní značce mizí a zákazníci se rozhodují daleko pragmatičtěji,“ uvedla generální ředitelka AAA AUTO Karolína Topolová.

„Do značné míry je ovšem ztráta loajality i důsledkem přechodu na jiný typ karoserie, nově nejčastěji SUV,“dodala. Menší výběr mezi „es-ú-véčky“ totiž může být důvodem k migraci, tedy přechodu k jiné automobilové značce. Zejména pokud ta nabízí vůz přesně podle motoristových představ.


Změně při výběru značky vozu také přispívá možnost, důkladně si vyzkoušet automobil na vlastní kůži dříve, než do něj vůbec investuji. Zde je důležité, jak dlouhou testovací jízdu prodejce zájemci umožní, a to i z důvodu zjištění možných technických potíží – je důležité, aby se při zkušební jízdě automobil zahřál na provozní teplotu, což může pomoci některé neduhy odhalit.

„Snažíme se zákazníkům při výběru podat skutečně účinnou pomocnou ruku a vedle zevrubného poradenství jim nabízíme i možnost, aby si vůz prakticky a skutečně pořádně vyzkoušeli. Po dohodě s naším pracovníkem si mohou zvolit trasu, dobu jízdy i vzdálenost, v ničem je neomezujeme. Naším cílem je, aby si vybrali vůz, který jim bude po všech stránkách vyhovovat a s nímž budou dlouhodobě spokojeni,“ pokračuje Karolína Topolová.

Testovací jízdy generální ředitelka AAA AUTO doporučuje i konzervativnějším řidičům, kteří o změně značky zatím nikdy neuvažovali. I přesvědčení zastánci vozů jediné značky totiž mohou být překvapeni, když zjistí, že jim třeba měkčí nebo naopak tvrdší podvozek modelu jiného výrobce nakonec více vyhovuje. Totéž se může týkat ergonomie, vybavení vozu nebo celkového pohodlí při jízdě.

„A když už budou v tom, mohou si třeba řidiči dieselů vyzkoušet to, jak se při jízdě chová vůz s benzínovým motorem. Nejrůznější značky, karoserie, motorizace, převodovky – zájemci o automobil mají opravdu z čeho vybírat a co zkoušet, a to vše z jednoho místa a bezplatně. Nic nám neudělá větší radost, než když jim nějaký model skutečně sedne a díky testovací jízdě najdou svůj ideální vůz,“ uzavírá Karolína Topolová.

Právě taková možnost důkladné zkušební jízdy kolikrát vede motoristy k přesednutí do vozidla jiné značky, než řídil doposud. V některých případech vedou ke změně značky například události, jako jsou narození dalšího potomka – zde se spíše než podle značky, motoristé budou rozhodovat na základě praktičnosti modelu – zejména pokud mají početnější rodinu.

9.8.2017 1:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist